۳ تیر: افتتاح کانال آبی تریانا در روم

شنبه ۳ تیر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۱۹۰۸ سال پیش در چنین روزیُ کانال آبی آکوا تریانا به دست تراژان، امپراتور روم باستان افتتاح شد. این کانال آبی یکی از شاهکارهای مهندسی در روم باستان به‌حساب می‌آید.
تبلیغات

۱۹۰۸ سال پیش در چنین روزی (۲۴ ژوئن سال ۱۰۹ میلادی)، کانال آبی آکوا تریانا به دست امپراتور روم، تراژان افتتاح شد. مارکوس اولیپیوس تراژانوس که به تراژان معروف است، از سال ۹۷ تا ۱۱۷ میلادی امپراتور روم بود. مورخین از وی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین قیصران روم و حتی بعضی از وی به‌عنوان بزرگ‌ترین قیصر روم باستان یاد می‌کنند. در کنار این موضوع که تراژان قیصر روم بود، یکی از شجاع‌ترین، باهوش‌ترین و با درایت فرماندهان نظامی تمام دوران حکومت روم نیز به‌حساب می‌آید.

دوران حکومت وی مقارن با حکومت سلسله اشکانیان در ایران بود. به دلیل مناقشه‌ای که ایران و رم بر سر سرزمین ارمنستان داشتند و مداخله ایران در انتخاب حاکم وقت ارمنستان، این پادشاه رومی حمله‌ای به ایران ترتیب داد و صلح ۵۰ ساله‌ای را که میان روم و ایران پابرجا مانده بود، شکست. تراژان بعد از فتح ارمنستان به سمت جنوب حرکت کرد و شهرهای بابل، تیسفون و سلوکیه را نیز تصرف کرد. او سپس به سمت خلیج فارس حرکت کرد و شهر شوش را نیز به سلطه خود درآورد. اما با خروج ارتش روم، مردم این شهرها با شورش علیه رومیان کنترل شهرها را پس گرفتند تا خسرو اشکانی مجددا به حکمرانی برسد.

کانال آبی که تراژان در سال ۱۰۹ میلادی و قبل از حمله به ایران افتتاح کرده بود تا قرن هفدهم میلادی مورد استفاده مردم روم قرار می‌گرفت؛ ولی از اواخر قرن هفدهم میلادی دیگر مورد استفاده قرار نگرفت تا این یادگار روم باستان که برای قرن‌های متوالی آب مورد نیاز مردم شهر روم را تأمین می‌کرد، بازنشسته شود.

دیگر رویدادهای مهم ۳ تیر (۲۴ ژوئن)

۱۹۴۳ - اولین پرواز با چتر نجات از ارتفاع بسیار زیاد. در این تاریخ دکتر ویلیام راندولف لاولیس از یک بمب‌افکن B-17 در ارتفاع ۴۲۰۰ پایی به بیرون پرید تا چتر نجات و کپسول اکسیژنی را که طراحی کرده بود، امتحان کند. این اولین پرواز او با چتر نجات از یک هواپیمای نظامی بود.

۱۹۶۳ - رونمایی از اولین دستگاه خانگی ضبط ویدیو در استودیو اخبار BBC در لندن

۱۹۹۳ - اجرا و پخش اولین کنسرت اینترنتی توسط گروه Severe tire Damage

این مطلب در تاریخ ۳ تیر ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات