۸ مرداد: تولد فرانسواز باره سینوسی

یک‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۷۰ سال پیش در چنین روزی (۳۰ جولای ۱۹۴۷)، فرانسواز باره سینوسی، دانشمند و ویروس‌شناس برجسته‌ی فرانسوی در شهر پاریس چشم به جهان گشود.
تبلیغات

شهرت فرانسواز باره سینوسی به دلیل کشف ویروس مرگبار HIV است و به‌ خاطر آن در سال ۲۰۰۸ به همراه استاد سابقش لوک مونتالیه، مفتخر به دریافت جایزه نوبل پزشکی شد. باره سینوسی در اوایل دهه ۷۰ میلادی به خدمت مؤسسه‌ی پاستور درآمد. وی زمانی که دکترای خود را در سال ۱۹۷۵ از مؤسسه‌ی ملی سلامت آمریکا دریافت کرد، مجددا به مؤسسه پاستور بازگشت و شروع به تحقیق در خصوص گروهی از ویروس‌های شناخته‌شده کرد. نتایج تحقیقات گسترده وی در خصوص ویروس‌ها موجب شد وی موفق به کشف ویروس نقص ایمنی انسانی در سال ۱۹۸۳ شود. زمانی که نتایج این کشف منتشر شد، سازمان‌های جهانی به‌سرعت شروع به تحقیقات و شناسایی بیشتر این ویروس و جلوگیری از انتشار بیشتر آن کردند. سال ۱۹۸۸، دکتر باره سینوسی در مؤسسه‌ی پاستور لابراتوار ویژه‌ای تأسیس کرد که به تحقیق در خصوص ویروس نقص ایمنی انسانی یا اچ‌آی‌وی بپردازد.

 این ویروس مرگبار که از خانواده ویروس‌‌های آهسته گستر است، سرعت تکثیر بسیار پایینی دارد و عامل بیماری ایدز است. این ویروس به‌طور مستقیم باعث مرگ میزبان خود نمی‌شود؛ بلکه با نفوذ به سیستم ایمنی بدن، باعث نقص دستگاه ایمنی بدن می‌شود که به آن بیماری ایدز می‌گویند. سپس با اختلال سیستم ایمنی، فرد مبتلا ممکن است با ساده‌ترین عفونت جان خود را از دست بدهد. از زمان ورود این ویروس به بدن انسان تا زمانی که منجر به بیماری ایدز می‌شود، می‌تواند بین ۶ ماه تا ۱۰ سال طول بکشد و حتی در این زمان، فرد درحالی‌که در تندرستی کامل به سر می‌برد، می‌تواند افراد دیگر را مبتلا کند.

تاکنون تحقیقات گسترده‌ای برای درمان این بیماری صورت پذیرفته است که نتیجه‌ای عملی در بر نداشته و کماکان یکی از ترسناک‌ترین ویروس‌های شناخته‌شده است.

دیگر رویدادهای مهم ۸ مرداد (۳۰ جولای)

۱۸۶۳ - زادروز هنری فورد، مؤسس کمپانی فورد

۱۸۷۲ - ثبت پتنت ارسال و دریافت تلگراف بی‌سیم

۱۹۴۶ - ثبت رکورد ارتفاع پرواز ۱۰۰ مایل (۱۶۷ کیلومتر) با یک راکت آزمایشی V-2

این مطلب در تاریخ ۸ مرداد ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات