رده‌بندی رضایت‌مندی مشتریان برند‌های خودروسازی جهان

جمعه ۲۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵
مطالعه 11 دقیقه
رضایت‌مندی مشتریان یکی از مهم‌ترین هدف‌های خودروسازان است. از مراجعه مشتری برای خرید و برخورد فروشندگان با وی تا ارایه خدمات پس از فروش حتی پس از اتمام گارانتی، همگی در تفکر مشتری نسبت به برند خودروی خود تأثیر گذار است.
تبلیغات

موفقیت اصلی برند‌های ژاپنی را می‌توان به ارایه خودرو‌های با کیفیت و خدمات پس از فروش مشتری پسند دانست. به نحوی که برندهایی مثل تویوتا و هوندا در بسیاری از کشورها در صدر این رده‌بندی قرار دارند. برای بررسی لیست کامل این رده‌بندی با زومیت همراه باشید.

کشور ایالات متحده را می‌توان یکی از رقابتی ترین بازارهای جهان دانست. مردم در ایالات متحده روی برند خاصی تعصب ندارند و همواره با تحقیق بهترین محصول را برای خرید انتخاب می‌کنند. به همین دلیل نیز معمولا رده‌بندی فروش محصولات مختلف در این کشور برای تولیدکنندگان حائز اهمیت است زیرا علاوه بر پتانسیل فروش بالای محصولات، می‌توانند از عملکرد خود نیز ارزیابی مناسبی داشته باشند.

باتوجه به موارد ذکر شده ما به بررسی لیست رضایت‌مندی مشتریان در زمینه برندهای خودروسازی در ایالات متحده پرداخته‌ایم. براساس آمار سازمان رضایت مشتریان این کشور، نمره کلی میزان رضایت مصرف‌کنندگان از خودرو‌های خود برای سومین سال متوالی افت داشته است و نسبت به سال ۲۰۱۴، ۳.۷ واحد کاهش را تجربه کرده است. کلاس فارنل مدیرعامل این سازمان در این خصوص افزود:

خودروهای کنونی نسبت به نمونه‌های ۱۰ سال گذشته پیشرفت بسیاری کرده‌اند اما این آمار زنگ خطری است برای خودروسازان در رابطه با کیفیت محصولات تولیدی خود. تعداد خودروهای فراخوانده شده برای اعمال تعمیرات لازم به بیشترین میزان خود رسیده است که باتوجه به تکنولوژی‌های تولید پیشرفته نباید شاهد این روند باشیم.

از ۲۷ برند بررسی شده تنها آکورا و بی‌ام‌و در جلب رضایت مشتریان موفق عمل کرده‌اند و ۱۵ برند دیگر دراین‌زمینه نسبت به سال ۲۰۱۴ افت کرده‌اند. به‌طور کلی خودروسازان ژاپنی بهترین عملکرد را داشته‌اند و فورد نیز در میان خودروسازان هم‌ وطن خود بالاترین نمره رضایت‌مندی را بدست آورده است.

در ادامه به لیست کامل میزان رضایت‌مندی مشتریان می‌پردازیم:

کپی لینک

۱- لکسوس

lexus

لکسوس نسبت به سال گذشته تغییری در عملکرد خود نداشته است و با نمره ۸۴ به‌عنوان خودروساز پیشرو دراین‌زمینه عمل کرده است.

کپی لینک

۲- آکورا

acura

آکورا با ارتقا نمره خود به میران ۷.۸ درصد پیشرفت قابل توجهی داشته است و اکنون پس از لکسوس در جایگاه دوم قرار دارد.

کپی لینک

۳- لینکلن

lincoln

لینکین که از زیر مجموعه‌های خودروسازی فورد است، بهترین عملکرد را بین خودروسازان ایالات متحده داشته است.

کپی لینک

۴- مرسدس بنز

mercedes benz

مرسدس بنز با افت ۳.۵ درصدی جایگاه رده اول خود در سال ۲۰۱۴ را از دست داده و به رده چهارم نزول کرده است. مطمئنا مدیران این شرکت از این روند رضایت نخواهند داشت و برای بازگشت به رده‌ی اول تمام تلاش خود را به کار خواهند برد.

کپی لینک

۵- سوبارو

subaru

قرار گرفتن شرکت سوبارو در میان ۵ شرکت برتر نشان از توجه این شرکت به میزان رضایت مشتریان خود دارد. جالب است که بدانید سوبارو نسبت به سال گذشته ۳.۵ درصد افت تجربه کرده است.

کپی لینک

۶- تویوتا

toyota

تویوتا که لقب بزرگ‌ترین خودروساز جهان را به یدک می‌کشد، با نمره ۸۲ در رده ششم قرار گرفته است.

کپی لینک

۷- بی‌ام‌و

bmw

بی‌ام‌و نیز همانند تویوتا توانست نمره ۸۲ را از مشتریان دریافت کند، اما برخلاف رقیب ژاپنی خود ۲.۵ درصد نسبت به سال گذشته بهبود را تجربه کرده است.

کپی لینک

۸- هیوندای

hyundai

شاید بسیاری از بینندگان با مشاهده هیوندای در رده هشتم تعجب کنند اما برنامه‌های بلند مدت و دقیق این خودروساز کره‌ای باعث پیشرفت هنگفتی شده است. اکنون هیوندای با نمره ۸۱ در رده هشتم خود را به‌عنوان یکی از رقبای قدرتمند سایر خودروسازان معرفی می‌کند.

کپی لینک

۹- مزدا

mazda

مزدا به‌عنوان خودرویی برای عاشقان رانندگی شناخته می‌شود اما این خودروساز با نمره ۸۰ اکنون خود را به‌عنوان یکی از باکیفیت‌ترین برند‌ها نیز معرفی می‌کند.

کپی لینک

۱۰- فولکس واگن

vw

فولکس واگن همانند مزدا موفق به کسب نمره ۸۰ از میزان رضایت مشتریان شده است. این شرکت که بزرگ‌ترین خودروساز آلمان است برنامه‌های زیادی برای افزایش فروش و کسب رضایت بیشتر مشتریان خود، در سر دارد.

کپی لینک

۱۱- هوندا

honda

هوندا نسبت به سال گذشته به میزان ۳.۶ افت داشته است واکنون با نمره ۸۰ در میانه‌ی این رده‌بندی قرار دارد.

کپی لینک

۱۲- بیوک

buick

بیوک نیز همانند اکثر خودروسازان با افت عملکرد مواجه بوده و اکنون با نمره ۸۰ در تراز برندهایی مانند هوندا و فولکس واگن قرار دارد.

کپی لینک

۱۳- کادیلاک

cadillac

از کادیلاک زمانی به‌عنوان استاندارد خودروسازی یاد می‌شد اما اکنون این خودروساز لوکس عملکرد متوسطی حداقل در جلب رضایت مشتریان خود دارد.

کپی لینک

۱۴- ولوو

volvo

ولوو با نمره ۷۹ به‌عنوان حد وسط این رده‌بندی قرار دارد.

کپی لینک

۱۵- فورد

ford

از میان برندهای تولید کننده انبوه خودرو در ایالات متحده فورد با نمره ۷۹ در صدر قرار دارد. خبر خوب برای فورد قرار گرفتن لینکلن، برند لوکس‌ آن‌ها در رده‌ی سوم است.

کپی لینک

۱۶- شورولت

chevrolett

شورولت با افت ۳.۷ نمره نسبت به سال گذشته، اکنون پشت سر بزرگ‌ترین رقیب خود قرار دارد.

کپی لینک

۱۷- جی‌ام‌سی

GMC

جی‌ام‌سی که همانند شورولت از زیرمجموعه‌های جنرال موتورز است با نمره ۷۸ پایین‌تر از میانگین رضایت مندی مشتریان قرار می‌گیرد.

کپی لینک

۱۸- آئودی

AUDI

آئودی با نمره ۷۸ نه‌تنها پایین‌تر از رقبای لوکس خود، بی‌ام‌و و مرسدس بنز، قرار گرفته، بلکه از میانگین برند‌های خودرسازی نیز نمره کمتری دریافت کرده است.

کپی لینک

۱۹- کیا

kia

کیا با افت ۴.۹ نمره افت قابل توجهی را تجربه کرده این امر به نزول زیاد این خودروساز در این رده‌بندی منجر شده است.

کپی لینک

۲۰- نیسان

nissan

قرار گرفتن نیسان در رده بیستم به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خودرو در ژاپن، می‌تواند زنگ خطری برای این خودروساز باشد. نیسان سال گذشته ۵ واحد بیشتر از نمره ۷۷ فعلی خود کسب کرده بود.

کپی لینک

۲۱- میتسوبیشی

mitsubishi

میتسوبیشی سهم زیادی از بازار خودرو در ایالات متحده را در اختیار ندارد. نمره رضایت‌مندی مشتریان این شرکت دلیل این موضوع را مشخص می‌کند.

کپی لینک

۲۲- اینفینیتی

infiniti

نمره ۷۷ برای برند لوکس اینفینیتی قطعا مناسب نیست. نکته جالب رضایت بیشتر مشتریان از نیسان نسبت به برند لوکس آن یعنی اینفینیتی، است.

کپی لینک

۲۳- دوج

dodge

دوج با کسب نمره ۷۶ یکی از ضعیف‌ترین خودروسازان موجود در ایالات متحده است. اما خبر خوب این است که این برند بیشترین نمره را در گروه خودروسازی فیات-کرایسلر کسب کرده است.

کپی لینک

۲۴- مینی

mini

مینی با نمره ۷۶ ضعیف‌ترین عملکرد را بین خودروسازان آلمانی داشته است.

کپی لینک

۲۵- جیپ

jeep

جیپ ۵.۱ واحد نسبت به سال گذشته افت داشته است و با نمره ۷۵ در رده‌های پایین این لیست قرار گرفته است. مشکلات عمده این خودرو که منجر به فراخوانی تعداد زیادی از محصولات تولیدی آن شده است، از اصلی‌ترین دلایل افت این خودروساز است.

کپی لینک

۲۶- کرایسلر

chrysler

کرایسلر با کسب نمره‌ی ۷۴ در رتبه‌ی یکی مانده به آخر قرار گرفته است. حدس بزنید رتبه آخر از آن چه خودروسازی است؟

کپی لینک

۲۷- فیات

fiat

درست حدس زدید. شریک تجاری کرایسلر، فیات، با نمره ۷۳ در قعر این رده‌بندی قرار دارد. طبق نظر سنجی CBS فیات در حال حاضر منفورترین برند موجود در ایالات متحده است. کسب نمرات به این ضعیفی از گروه خودروسازی فیات-کرایسلر جای بسی تعجب دارد و این برند‌ها برای بقای خود هم که شده باید به فکر راه چاره و گریز از وضعیت فعلی باشند.

امیدوار است در کشور ما نیز ارگان‌ها با ارایه این چنینی آمار، خودروسازان را از وضعیت فعلی خود مطلع کنند.

نظر شما در رابطه با لیست فوق چیست؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات