مالکان کمپانیهای فارادی فیوچر و LeEco با مشکلات مالی روبرو هستند
بر اساس گزارش بلومبرگ، جیا یوئتینگ مدیرعامل کمپانی LeEco از سهامداران این شرکت عذرخواهی و در نامهای به کارمندان خود اعلام کرد که درآمد خود را به ۱ یوان (۱۵ سنت) کاهش داده است.
جیا در نامهی خود نوشته است:
هیچ شرکتی تابهحال چنین وضعیتی را تجربه نکرده است که همزمان با توسعه، با مشکلات مالی درگیر شده باشد. ما به شکل کورکورانهای بهسرعت وارد فاز تحقیق و توسعه شدیم و بودجهی کمپانی در این روند بهسرعت خرج شد. منابع و سرمایهی ما نیز محدود بود و درواقع به پایان رسید.
اما چرا این خبر مهم است؟ کمپانی LeEco مانند یک شرکت مادر عمل میکند که در زیرمجموعهی آن چندین شرکت تجاری شامل بخش اتومبیل LeEco، فارادی فیوچر و دیگر کمپانیهای همکار با آنها بایستی خطر سرمایهگذاری در این زمینه را بهخوبی درک کنند.
این واقعیت که کمپانی LeEco با مشکلات مالی مواجه شده است ممکن است بدان معنی باشد که خودروی خودران LeSee این کمپانی، مدل تمام برقی کمپانی فارادی فیوچر و حتی مدل RapidE استون مارتین که توسعهی آن در اوایل امسال شروع شده است، به تأخیر بیفتند.
مدارک مربوط نشان میدهد که مدیریت جیا متکی بر «مدل مالی مخاطرهآمیز» است که میلیاردر چینی در کسبوکار موفق خود یعنی Leshi (معادل چینی Netflix) استفاده کرده و سکوی پرتابی برای ایجاد دیگر شرکتهای او شده است. در ادامهی این وضعیت مالی بد، سهام Leshi تقریباً از شروع سال ۲۰۱۶ به یکسوم کاهش یافته است.
علاوه بر این جیا در یادداشت خود، دپارتمان خودرو را متهم به انجام مخارج بسیار زیاد کرده و بیان داشته که این قسمت در حال حاضر مبلغ ۱۰ میلیارد یوان (۱.۵ میلیارد دلار) در بخش تحقیق و توسعه صرف کرده است. اینطور به نظر میرسد که آینده روشن نخواهد بود؛ اما قطعاً کمپانی LeEco راهکارهایی برای عبور از این بحران دارد.