آشنایی با برترین خودرو های اسپرت کلاسیک ژاپنی
حتی اگر خودروهای کلاسیک -آن هم از نوع ژاپنی- را از نزدیک مشاهده نکرده و بیشتر از طریق تصاویر یا ویدیو با آنها آشنا باشید، به طور قطع یاد بیشتر آنها در ذهن شما نقش بستهاست.
شاید خودروهای کلاسیک از دید طراحی جذابیت محصولات امروزی را نداشته باشند؛ اما میتوان گفت که اگر آنها نبودند، شاهد توسعه و طراحی محصولات مدرن و پیشرفته نبودیم. در طول دهههای گذشته خودروهای اسپرت متعددی از سوی شرکتهای مطرح معرفی شدهاند که از برجسته ترین آنها میتوان به فراری، تویوتا، مزدا، نیسان و برخی دیگر اشاره داشت.
ما در این مقاله قصد داریم شما را با ۵ خودروی برتر کلاسیک اسپرت ژاپنی آشنا کنیم که طرفداران کمی ندارند؛ خودروهایی که در دورهی خود سوپراسپرت محسوب میشدند و محبوبیت فراوانی داشتند.
۵- تویوتا سیلیکا سوپرا
اگرچه تویوتا سیلیکا سوپرا یک خودروی به نسبت جوان محسوب میشود اما مستحق رتبه پنجم لیست است. این خودرو در سال ۱۹۷۹ معرفی شد و مدل اصلی سیلیکا سوپرا یک کوپه فستبک با طراحی زاویهدار به شمار می رفت. در سال ۱۹۸۱ تویوتا نسل دوم آن را با طراحی جذابتر معرفی کرد.
در آن زمان نسل دوم سیلیکا سوپرا از طراحی جذاب و هیجانانگیزی برخوردار بود و نقش یک مدل سوپراسپرت را داشت. نسل اول آن به پیشرانه ۲.۶ لیتری خطی شش سیلندر مجهز بود و نخستین خودرو تویوتا با احتراق سوخت الکترونیکی به شمار میرفت. در نسل دوم یک سیستم تعلیق چهار چرخ مستقل نیز به کار گرفته شد.
شاید در حال حاضر سیلیکا سوپرا یک خودروی کند محسوب شود؛ اما موجب شد تویوتا مدل تویین توربوی Mk. 4 را توسعه دهد. بهتازگی تصاویری از نسل پنجم این خودرو به بیرون درز کرده است.
۴- مزدا COSMO
مزدا از خودروسازان حرفهای ژاپنی به شمار میرود که از دید طراحی محصولاتی قابلتوجه روانه بازار میکند. این شرکت در طول حیات خود توانسته است اعتبار زیادی در بازار خودرو کسب کند که تمامی اینها به لطف عملکرد بینقص آن است.
مزدا Cosmo یکی از اسپرتهای کلاسیک محبوب است که در سال ۱۹۶۷ وارد فاز تولید شد. نام Cosmo از رقابتهای فضایی که در آن زمان جریان داشت، الهام گرفته شده است. این خودرو کوپه دو در از موتور روتر دوگانه وانکل بهره میبرد که یک موتور قابلتوجه به شمار میرفت.
اگرچه Cosmo ازنظر فنی مناسب به نظر میرسید اما در بخش طراحی جذابیت زیادی نداشت. مزدا Cosmo را در سراسر ژاپن و اروپا عرضه کرد و توانست آن را به خودرویی محبوب تبدیل کند. مزدا در RX-7 به سمت موتور دوار رفته بود.
۳- نیسان 240Z
اگر بخواهیم یک خودرو کلاسیک اسپرت ژاپنی را نام ببریم، باید به 240Z نیسان اشاره کرد. نیسان نخستین بار در سال ۱۹۷۰ تولید این مدل را آغاز کرد و بلافاصله توانست سری Z را محبوب کند.
پشتکار یوکاتا کاتامیا (مدیرعامل وقت نیسان) دلیل ورود Z به ایالات متحده و موفقیت تجاری چشمگیر این مدل بود. نیسان Z یک خودروی دیفرانسیل عقب با موتور شش سیلندر ۲.۴ لیتری و ۱۵۰ اسب بخار توان بود. از دیگر ویژگیهای فنی بارز این مدل باید به سیستم تعلیق مستقل در هر گوشه و ترمزهای دیسکی جلو اشاره کرد. چنین مشخصاتی نهتنها 240Z را به خودروی فوقالعاده آن زمان تبدیل کرد؛ بلکه نیسان توانست به وسیله Z در مسابقات SCCA, IMSA و رالی جهانی به موفقیت دست یابد.
۲- نیسان SKYLINE GT-R هاتوسوکا
بسیاری از افراد با خودروی GT-R آشنایی دارند و این محبوبیت از پدربزرگ آن یعنی SKYLINE GT-R هاتوسوکا سرچشمه میگیرد. نام خودرو برگرفته از هاکو به معنای جعبه و سوکا به معنای افق است. پیشرانه شش سیلندر این خودرو دارای توان ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور ۱۷۸ نیوتونمتر است که چرخش ۷۲۰۰ دور در دقیقه تولید میکند. هاتوسوکا توانست به یکی از موفقترین خودروهای اسپرت تاریخ ژاپن تبدیل شود. نیسان در نسل بعد GT-R انقلابی چشمگیر به وجود آورد و توانست آن را به یکی از برترین خودروهای پرسرعت جهان بدل کند. حتی این برند نیسان در گروه A مسابقات جهانی دهه ۹۰ به موفقیتهایی دست پیدا کرد.
۱- تویوتا 2000GT
در یک کلام باید تویوتا 2000GT را «خیرهکننده» دانست. شرکت ژاپنی در بین سالهای ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۰، بیش از ۳۵۰ نمونه از آن را تولید کرد و توانست آن را به خودرویی موفق و محبوب تبدیل کند. اگرچه این خودرو در ظاهر سوپراسپرت به نظر میرسد اما در فضای داخلی طراحی مجلل و لوکسی دارد. در زیر کاپوت از موتور ۲.۰ لیتری خطی شش سیلندر با خروجی ۱۵۰ اسب بخار بهره گرفته شده است.
البته یک مدل با موتور ۲.۳ لیتری شش سیلندر نیز به تولید رسید تا افرادی که به دنبال قدرت بیشتری هستند، این مدل را انتخاب کنند. 2000GT همچنین توانست در مسابقات Fuji 24-Hour Endurance سال ۱۹۶۷ پیروز شود و کارنامه درخشانی برای خود به ثبت برساند. حداکثر سرعت این مدل به ۲۱۶ کیلومتر بر ساعت میرسد. این روزها 2000GT تویوتا بهعنوان سوپراسپرت کلاسیک به قیمت ۱ میلیون دلار در حراجیها به فروش میرسد.
نظر شما درباره این ۵ خودرو کلاسیک اسپرت ژاپنی چیست؟