گزارش زومیت از دوازدهمین رویداد استارتاپ گرایند اصفهان

سه‌شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
استارتاپ گرایند رویدادی به منظور حمایت و معرفی کارآفرینان و موسسان کسب و کارهای نوپا و تقویت روابط کاری آنها در جامعه است که در اغلب شهرهای بزرگ جهان برگزار می‌شود. دوازدهمین رویداد استارتاپ گرایند اصفهان، روز یکشنبه ۲۷ تیرماه با حضور هادی فرنود، موسس استارتاپ کاموا در سالن همایش‌ محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان برگزار شد. در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

رویداد استارتاپ گرایند، رویدادی با هدف معرفی کارآفرینان و ارزش‌آفرینان کسب و کارهای نوپا و استفاده از تجربیات آنها، در کنار آشنایی افراد علاقمند به راه‌اندازی استارتاپ با یکدیگر است. این رویداد در اکثر شهرهای مهم دنیا برگزار می‌شود و اصفهان نیز به عنوان یکی از شهرهای بزرگ و فعال ایران در اکوسیستم استارتاپی،‌ تاکنون برگزار کننده‌ی یازده رویداد بوده است.

دوازدهمین استارتاپ گرایند اصفهان به میزبانی محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی این شهر و در سالن همایش‌های این نمایشگاه برگزار شد. میهمان این رویداد استارتاپ گرایند اصفهان، هادی فرنود موسس استارتاپ کاموا بود. فرنود پیش از این و در دوران تحصیل خود در انگلستان نیز دو استارتاپ را راه‌اندازی کرده که البته با شکست مواجه شده است.

استارتاپ گرایند اصفهان

روند کلی اجرای رویدادهای استارتاپ گرایند، به سه بخش تقسیم می‌شود. بخش اول، شبکه‌سازی و ایجاد ارتباط بین علاقمندان حوزه‌ی کارآفرینی و ارزش‌آفرینی با یکدیگر است. در این بخش شرکت کنندگان با چسباندن برچسب‌هایی، خود و حرفه و علاقه‌ی خود را به یکدیگر معرفی می‌کنند، می‌توانند با پیدا کردن افرادی با تخصص‌ها و علایق مشترک، اقدام به تشکیل تیم به منظور اجرای ایده‌های خود کنند. یکی دیگر از بخش‌های مفید این مرحله از برنامه، دیوار آگهی یا Wall استارتاپ است که افراد می‌توانند درخواست کار، آگهی استخدام یا در‌خواست هم‌تیمی خود را روی این دیوار بچسبانند.

استارتاپ گرایند اصفهان

بخش بعدی برنامه به گفتگو با میهمان و استفاده از تجارب او اختصاص دارد. فرنود در ابتدای گفتگو، به مقایسه‌ی اکوسیستم استارتاپی در انگلستان و ایران پرداخت. او که تجربه‌ی دو استارتاپ ناموفق را در انگلستان داشته است، برای برخی هماهنگی‌ها در ارتباط با استارتاپ دوم خود به ایران می‌آید و پس از آن تصمیم می‌گیرد که در ایران بماند و استارتاپ جدید خود را در این کشور برپا کند. او دلیل ماندنش در ایران و تلاش برای اجرای استارتاپ در این کشور را محیط بکر کسب و کار ایران می‌نامد. به عقیده‌ی او هنوز ایده‌ها و زمینه‌های کاری زیادی در محیط کسب و کار ایران وجود دارد که می‌توان به آنها پرداخت. او حمایت‌های خانواده و ارتباطات نزدیک خانوادگی را نیز یکی از مزیت‌های محیط کسب و کار ایران می‌داند.

هادی فرنود در مورد محیط کسب و کار انگلستان به این نکته اشاره می‌کند که افراد در این کشور و دیگر کشورهای خارجی، پس از ۱۸ سالگی، حمایت خانواده را از لحاظ مالی از دست می‌دهند و مجبور به کسب درآمد خواهند بود. به همین دلیل پیدا کردن هم‌تیمی‌هایی که حاضر باشند در یک استارتاپ فعالیت کرده و تا مدتی درآمد نداشته باشند، بسیار مشکل است. یکی دیگر از مشکلاتی که فرنود در انگلستان با آن مواجه بوده است، اشباع بودن بازار از ایده‌های اجرا شده و شرکت‌های بزرگ بوده که می‌توانستند به راحتی استارتاپ‌ها را شکست دهند و علاوه بر آن، به خاطر وجود ایده‌های اجرا نشده‌ی کم در این کشورها، سرمایه‌گذاران کمی برای کمک به استارتاپ‌ها پیدا می‌شوند. او تنها مزیت اکوسیستم کشورهای خارجی را نسبت به ایران، حرفه‌ای بودن زیرساخت‌ها و قوانین و همچنین الکترونیک بودن کامل دولت می‌داند.

در ادامه‌ی گفتگو، میهمان برنامه به توضیح استارتاپ اجرا شده‌ی خود در ایران می‌پردازد و به این نکته اشاره می‌کند که در شروع راه‌اندازی این استارتاپ نیز احتمال شکست آن را بسیار بالا می‌دانسته است. استارتاپ کاموا یک سرویس سایت ساز است که به افراد با کمترین دانش فنی اجازه می‌دهد تا در کمترین زمان و با قیمت مناسب وبسایت خود را طراحی و اجرا کنند. فرنود مزیت کاموا را نسبت به دیگر سایت‌سازها و حتی سرویس‌های معروف مانند جوملا و وردپرس، همین سادگی و سرعت در طراحی و اجرا می‌داند. به عقیده‌ی او افراد با استفاده از کاموا می‌توانند بدون هیچ دانش برنامه‌نویسی و حتی کامپیوتری، اقدام به طراحی سایت کنند. هادی فرنود استارتاپ کاموا را ابتدا به کمک یک هم‌تیمی اجرا کرد و در حال حاضر و پس از ۱۴ ماه، تیم کاموا به ۵ نفر افزایش پیدا کرده است. او در مورد جذب مشتری و معرفی محصول خود، بهترین سرویس را گوگل می‌داند و معتقد است بهترین مکان برای جذب مشتری‌های بالقوه برای هر استارتاپی، گوگل و دیگر موتورهای جستجو هستند.

استارتاپ گرایند اصفهان

فرنود در مورد هزینه‌ی راه‌اندازی و جذب سرمایه‌گذار برای استارتاپ کاموا به این نکته اشاره می‌کند که در شروع کار تقریبا بدون هیچ هزینه‌ای پروژه‌ی خود را اجرا کرده‌ است و پس از ۶ ماه اقدام به جذب سرمایه‌گذار کرده است. او عقیده دارد استارتاپی که در شروع کار نیاز به سرمایه داشته باشد، در ایده یا اجرا دچار مشکل است. هادی فرنود در زمینه‌ی جذب سرمایه‌گذار نیز به این نکته اشاره می‌کند که استارتاپ‌ها تنها باید زمانی که نیاز مبرم به سرمایه دارند، اقدام به جذب سرمایه‌گذار کنند و بعلاوه، مبلغ درخواستی از سرمایه‌گذار را نیز به اندازه‌ی نیاز استارتاپ خود تنظیم کنند و بیش از آن اقدام به جذب سرمایه نکنند.

در پایان، میهمان برنامه درباره‌ی دو استارتاپ شکست خورده‌اش در انگلستان توضیح داد و دلایل شکست آنها را دشواری در تشکیل تیم و ورود به بازارهای خاص دانست. استارتاپ اول او بازار هدف را دانشگاهیان و محققان قرار داده بود که برای ورود به بازار دانشگاه‌های انگلستان با مشکل مواجه شد و استارتاپ دوم که برای خدمت‌رسانی به مسافران فرودگاه‌ها طراحی شده بود، به علت تغییر و تحولات در تیم اجرایی و مشکلات شخصی او، شکست خورد. البته فرنود این دو تجربه را بسیار با ارزش می‌داند و معتقد است به اندازه‌ی چند مدرک دانشگاهی از این تجربه‌ها نکته آموخته است که در اجرای استارتاپ کاموا به او کمک کرده است.

استارتاپ گرایند اصفهان

در پایان گفتگو و پیش از بخش پایانی رویداد که ادامه‌ی شبکه‌سازی و گفتگوی مستقیم شرکت‌کنندگان با میهمان برنامه بود، به رسم چند رویداد اخیر استارتاپ گرایند اصفهان، میهمان برنامه از بین چند ایده‌ی مطرح شده از طرف شرکت کنندگان، یک ایده را به عنوان ایده‌ی برتر انتخاب کرد و شبکه تبلیغات به عنوان حامی استارتاپ گرایند اصفهان، یک کمپین تبلیغاتی به این ایده اهدا کرد. ایده‌ی برنده‌ی این رویداد، وبسایت پین آپ بود که با جمع‌آوری اطلاعات تخفیف‌ها و حراج‌های شهر اصفهان، کاربران را در پیدا کردن مراکز خرید جدید با تخفیف‌های مناسب، راهنمایی می‌کرد.

از مشکلات برگزاری این رویداد می‌توان به عدم اختصاص منابع کافی از طرف مسئولان به برگزارکنندگان اشاره کرد که مشکلاتی را در زمینه‌ی اطلاع‌رسانی قوی و برگزاری منظم رویداد برای دست‌اندرکاران استارتاپ گرایند اصفهان ایجاد کرده بود. البته، یکی از نکات مثبت رویداد دوازدهم استارتاپ گرایند اصفهان، حضور برخی سرمایه‌گذاران این شهر در رویداد بود که آمادگی خود را برای حمایت از ایده‌های استارتاپی اصفهان اعلام کردند.

استارتاپ گرایند اصفهان
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات