نگاهی دقیق به طرح مفهومی نیسان وی‌موشن 2

چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
در گفتگو با یک طراح ارشد، مهم‌ترین نکات در مدل مفهومی نیسان وی‌موشن بررسی شده است تا زبان طراحی جدید این برند و هنر به‌کاررفته در  ساخت این خودرو آشکار شود.
تبلیغات

نمونه‌های مفهومی، گاهی آنقدر آینده‌نگر و اغراق‌آمیز هستند که تولید محصولی حتی شبیه به آن‌ها، بعید به نظر می‌رسد. از سویی دیگر برخی طرح‌ها، پیش‌درآمدی بر تولید یک خودروی جدید در سبد محصولات یک برند محسوب می‌شوند. خودروی مفهومی نیسان وی‌موشن۲، مطلقا در هیچ‌کدام از این دسته‌بندی‌ها جای ندارد و می‌توان گفت هم خودرویی کاملا دور از خط تولید است و هم طرحی تأثیرگذار بر مدل‌های آتی نیسان، خصوصا ماکسیما و آلتیما. کن‌ لی (Ken Lee) از طراحان ارشد برند نیسان و پروژه وی‌موشن۲، در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۷ توضیح کاملی بر این خودروی مفهومی داشته است.

نیسان وی موشن

رنگ بدنه وی‌موشن، ترکیبی است. درحالی‌که تم اصلی آن مسی نقره‌ای (Silver Copper) نامیده می‌شود، از فیبر کربن، کروم مات و کروم براق، آلومینیوم صنعتی و دودی روشن در نمای خارجی آن استفاده شده است. در قسمت دماغه، آرم نیسان کاملا درشت و چشم‌گیر است، درحالی‌که خود جلوپنجره نیز با قطعاتی شش‌گوش، یک قطعه مثلث‌شکل حجیم را نشان می‌دهد. جلوپنجره بزرگ این خودرو تا پایین‌ترین حد ممکن ادامه دارد. چراغ‌های جلو به لطف LED-های مدرن، کشیده و با طرحی شبیه بومرنگ ساخته شده‌اند که چشم را به سمت لوگوی درخشان نیسان، هدایت می‌کند. می‌توان گفت هماهنگی فوق‌العاده خوبی در طرح کلی چراغ‌ها، جلوپنجره و کاپوت جلو دیده می‌شود. شاید بیشترین تأثیر این طراحی را، سال بعد در نسل جدید ماکسیما شاهد باشیم.

نیسان وی موشن

در نمای جانبی وی‌موشن، خطوط تیز و شکسته، سایه‌روشن‌های زیبایی به وجود آورده‌اند که با شکافی نسبتا عمیق روی درِ جلو یک کنتراست زیبا را پدید آورده است. رینگ‌ها در سایز ۲۱ اینچ و تماما از فیبر کربن ساخته شده‌اند که ترکیب رنگی از سیاه و دودی تیره را به همراه دارد. در بخش سقف، طرحی معلق و بدون ستون استفاده شده است که طرح شیشه آن امروزه در نسل جدید ماکسیما و مورانو دیده می‌شود. دو پایه از جنس فیبرکربن، در طرفین سقف وجود دارد که حالتی شبیه حرف A دارند. سقف وی‌موشن، از شیشه‌ای یک‌تکه‌، عظیم و کاملا پانورامیک ساخته شده است. شبیه آنچه در ماکسیمای مدل ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ شاهد بودیم.

نیسان وی موشن

در قسمت عقب، چراغ‌ها از LED-های بسیار باریکی استفاده می‌کنند که تا روی گلگیر ادامه دارند. زیر سپر عقب هم، از مجموعه LED-های کوچکی استفاده شده است که حالت سفینه‌های فضایی را به وی‌موشن می‌دهد. به لطف نداشتن ستون وسط، درها می‌توانند در جهت عکس یکدیگر گشوده شوند و حالتی اشرافی به خودرو  بدهند تا ورود و خروج سرنشینان نیز به‌سادگی انجام شود.

نیسان وی موشن

صندلی‌ها از ترکیب چرم سفید طبیعی و آلکانترا ساخته شده که نواردوزی آلومینیوم نارنجی دارد و تماما دست‌دوز است. ضخامت چرم استفاده‌شده ۰.۵ میلی‌متر عنوان شده که علاوه بر پوشش صندلی و داشبورد، به رنگ سیاه در کنسول سقف خودرو استفاده شده است. روی درها، نوعی چوب با طرح اصطلاحا گورخری دیده می‌شود که هماهنگی بسیار خوبی با چرم روشن صندلی و پوشش مشکی سقف دارد.

نیسان وی موشن

در بحث فن‌آوری‌های مدرن، وی‌موشن نگاهی انقلابی دارد. روی داشبورد صرفا یک نمایشگر بزرگ دیده می‌شود که اطلاعات مورد نیاز راننده و سرگرمی‌های سرنشین کناری را فراهم می‌کند. کلید فشاری استارت/استاپ تنها دکمه فیزیکی این خودرو است و بعد از فشردن آن، تنظیمات خودرو، به نمایشگر داشبورد و تاچ‌پد کنسول میانی وابسته خواهد بود. سیستم صوتی از برند گران‌قیمت بوز (BOSE) امریکا سفارش داده شده است که با اسپیکرهای استریو و آلومینیوم، پشت سر هر سرنشین عمل می‌کند. به جای آینه‌ها، دوربین‌هایی در پشت و سطح جانبی خودرو، تصویر را به نمایشگر اصلی منتقل می‌کنند و یک دوربین کوچک نیز روی شیشه جلو، ثبت‌کننده وقایع پیش روی خودرو در صورت نیاز است.

نیسان وی موشن

لی صادقانه می‌گوید این خودرو قابلیت تولید ندارد، چرا که شیشه جلو و کاپوت، پیوسته و حالتی یک‌تکه دارند و خودرو فاقد ستون وسط است. چنین وسیله‌ای استاندارد‌های ایمنی لازم برای تردد در شهرها را ندارد و در برابر تصادفات منجر به واژگونی، چندان مستحکم نیست. ترکیب چرم آلکانترا و چوب گورخری با آلومینیومم بدنه نیز آن‌چنان گران تمام شده است که تولید چنین خودرویی را در زمان ما غیرممکن می‌کند.

دانلود فیلم رسمی معرفی نیسان وی‌موشن با کیفیت 360p  720p  1080p

نیسان وی موشن 2
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات