ساندبار چیست و آیا ارزش خرید دارد؟

شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
ساندباری همراه با لوازم جانبی اش
ساندبار چیست؟ آیا ارزش خرید دارد؟ برای اطلاع از مزایا و معایب ساندبار در ادامه با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

این مقاله در ۶ بهمن ۱۳۹۵ توسط میعاد بافراست نوشته و در تاریخ ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ توسط مصطفی عسگری به‌روزرسانی شد

ساندبار، محصولی که شاید نامش برای عده‌ای آشنا نباشد اما در چند سال اخیر به دلیل پیشرفت‌ سیستم‌های صوتی محبوب‌تر شده‌ است. زمانی بود که برای داشتن تجربه شنیداری کامل، باید از چندین بلندگوی مختلف همراه با کابل‌های زیاد استفاده می‌شد، اما حالا شرایط بهتر شده و آسان‌تر می‌توان به آن دست یافت.

اگر جزو کسانی هستید که از ساندبار و قابلیت‌های آن اطلاعاتی ندارند، مقاله امروز را از دست ندهید زیرا به طور کامل کارایی آن را برایتان توضیح می‌دهیم.

ساندبار چیست

به طور خلاصه، ساندبار پخش‌کننده‌ی صوت به‌صورت ستونی است که در حالت افقی در جلوی تلویزیون شما قرار می‌گیرد تا صدا را با حجم و البته کیفیت بیشتر پخش کند.

ساندبارها سیستم‌های بلندگو با نصب آسانی هستند که معمولاً درست زیر تلویزیون قرار می‌گیرند. آن‌ها با جایگزین کردن سیستم بلندگوی داخلی تلویزیون با یک بلندگوی خارجی، تجربه شنیداری را بهبود می‌بخشند.

برای بسیاری سؤال شده که آیا با یک ساندبار می‌تواند جایگزین سیستم‌های صوتی چند اسپیکری شود یا خیر. همین حالا باید بگوییم با وجود اینکه این محصول راهی عالی برای بهبود چشمگیر صدای سینمای خانگی بدون هزینه‌ی بسیار بالا است، اما هنوز نمی‌تواند جای سیستم‌های یادشده را بگیرد.

ساندبار چه کاربردی دارد

ساندبارها ابتدا به عنوان جایگزینی برای سیستم‌های صوتی فراگیر محبوب طراحی شدند. اما همانطور که پیش‌تر گفتیم، هنوز به آن مرحله نرسیده‌اند.

تصور اینکه چگونه چند بلندگوی داخلی کوچک می‌توانند صدایی مشابه با سیستم فراگیر صوتی ایجاد کند، دشوار است. اما با گذشت سال‌ها شاهد پیشرفت ساندبار بودیم، به طوری که اکنون جزئی محبوب در بسیاری از سیستم‌های سرگرمی شده‌اند.

در کنار ارائه تجربه صوتی بهبودیافته به شنوندگان، اتصال آن‌ها به دستگاه‌های دیگر نیز آسان است. اکثر تلویزیون‌ها برای ارائه‌ی صدای پرحجم طراحی‌ نشده‌اند و طراحی نازکشان این کار را دشوارتر می‌کند. بنابراین برای دستیابی به تجربه شنیداری بهتر به بلندگوهای خارجی نیاز است.

ساندبار سونی Sony HT-A3000 در زیر تلویزیون

این کار نه تنها وقت‌گیر است، بلکه نیاز دارید به ستاپ خود کابل‌های بیشتری نیز اضافه کنید. این دقیقاً همان جایی است که ساندبارها به کمکتان آمده و بدون نیاز به کابل‌های اضافی زیاد، صدای بهتری ارائه می‌دهند.

تا زمانی که ساندبارها وارد بازار شدند، تنها گزینه‌های خریداران برای دستیابی به صدای بهتر، بلندگوهای داخلی همراه با قطعات یا سیم‌کشی بلندگوهای خارجی بود. سیستم صدای فراگیر هزینه‌ی زیادی خواهد داشت. می‌توان گفت، ساندبارها حد وسط بین بلندگوهای کوچک و سیستم صوتی گران قیمت هستند.

ساندبار، سیستم صوتی میان بلندگوهای ارزان و گران قیمت

پیش از ساندبارها مصرف‌کنندگان مجبور بودند میان صدای ضعیف و سیستم صدای گران‌ قیمت یکی را انتخاب کنند. این محصول می‌تواند صدای بهتری نسبت به بلندگوهای داخلی و حتی بعضی از خارجی‌ها به گوش شنونده برساند. همچنین نصب آن نسبت به سیستم فراگیر ارزان‌تر و آسان‌تر است.

همین ویژگی‌ها باعث شده ساندبارها روزبه‌روز در میان کاربران محبوب‌تر شوند. همچنین آن‌ها اغلب اولین گزینه‌ای هستند که مصرف‌کنندگان وقتی به دنبال افزایش کیفیت صدا هستند، سراغشان می‌روند.

جایگزینی سیستم صوتی فراگیر با ساندبار

همانطور که پیش‌تر گفتیم، ساندبار نمی‌تواند به طور کامل جایگزین سیستم صوتی فراگیر با بلندگوهای متعدد که در مکان‌های مخلتف محیط قرار می‌گیرد، شود. اما این محصول می‌تواند با فناوری موجود درون خود حالت غوطه‌وری در صوت را شبیه‌سازی کند.

ساندبار دستگاهی نازک است که چند بلندگوی موجود در آن به همراه جادوی فناوری وظیفه‌ی تولید صدای باکیفیت را برعهده دارند. درواقع، تکنولوژی استفاده‌شده در آن است که باعث می‌شود نوار صوتی کوچکی بتواند چنین صدای قدرتمندی را تولید کند.

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، در سیستم‌های صوتی فراگیر، هر کدام از اسپیکرها در جای مشخصی از محیط قرار می‌گیرند؛ اما ساندبار اینگونه نیست زیرا بلندگوهای آن در یک ردیف هستند. اینجا است که جادوی فناوری به کمکشان آمده و می‌توانند کاری کنند که آن‌ها توانایی تقلید از سیستم‌های صوتی فراگیر را داشته باشند.

به زبان ساده، ساندبار روشی کم‌هزینه برای تقلید از مزایای سیستم صدای فراگیر محسوب می‌شود و ازآنجاکه نصب آن‌ها ارزان و آسان است، محبوبیتشان به حدی افزایش یافته که تقریباً از سیستم‌های فراگیر پیشی گرفته‌اند.

مزایا و معایب استفاده از ساندبار

ساندبارها شاید بهترین گزینه برای گرفتن تجربه‌ی صوتی خوب از تلویزیون هستند؛ اما این موضوع دلیلی بر بی‌عیب و نقص بودن آن‌ها نیست، در واقع ساندبارها مشکلاتی در دنیای واقعی دارند که مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند. از سوی دیگر، آن‌ها مزایایی نیز دارند که بهتر است هر کدام را به صورت مجزا بررسی کنیم.

در ادامه مزایا و معایب استفاده از ساندبارها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مزایا:

اتصال سریع و آسان

برای داشتن صدای فراگیر باکیفیت، باید هرکدام از اسپیکرها در جای مشخص قرار بگیرد و همه آن‌ها نیز کابل‌های جداگانه‌ای دارند که ستاپ تلویزیون را شلوغ می‌کنند. اما ساندبار اینگونه نیست و می‌توانید به راحتی آن را متصل کنید.

لازم نیست برای دستیابی به کیفیت صدای بهتر، مانند کامپیوتر یا سیستم‌های صوتی دیگر، ساندبارها را از پایه شخصی‌سازی کنید. علاوه بر این، بعضی از مدل‌های ساندبار با ویژگی‌های هوشمندی همراه هستند که آن‌ها را با سایر دستگاه‌های خانگی از جمله گیرنده سازگار می‌کند و همین مسئله باعث می‌شود به سفارشی‌سازی نیازی نباشد.

مقرون‌به‌صرفه بودن

مقرون‌به‌صرفه اصطلاحی است که برای هر کسی معنی متفاوتی دارد. اما به طور معمول قیمت ساندبار پایین‌تر از سیستم‌های صوتی فراگیر است و می‌توان راحت‌تر آن را خریداری کرد. خوشبختانه می‌توان ساندبارهای خوبی را در بازه‌های قیمتی مختلف پیدا کرد.

البته بعضی از ساندبارها به دلیل شرکت سازنده و ویژگی‌های مختلفی که ارائه می‌دهند قیمت بالاتری دارند. اما مسئله مهم این است که هنگام خرید آن‌ها گزینه‌های قیمتی متنوعی پیش‌رویتان قرار دارد که می‌توانید از میان آن‌ها انتخاب کنید.

کیفیت بالای صدا

بدون شک، نقطه قوت اصلی ساندبارها کیفیت صدای آن‌ها است. فرقی نمی‌کند که در چه فضایی هستید، می‌خواهید فیلم ببینید یا به موسیقی گوش دهید، ساندبار می‌تواند تجربه شنیداری شما را بسیار بهبود ببخشد.

با گذشت سال‌ها، ساندبارها در کیفیت صدا بسیار بهبود یافته‌اند و اکنون به جایی رسیده‌اند که با دیگر محصولات مشابه رقابت می‌کنند. همچنین حالت‌های مختلفی در بیشتر آن‌ها (حتی مدل‌های معمولی) تعبیه شده که در شرایط مختلف بهترین صدا را ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، حالت فیلم صدای جلوه‌های ویژه را بهبود می‌بخشد، در حالی که حالت دیالوگ برای مواردی مانند اخبار و برنامه‌های تلویزیونی خوب است.

اتصالات در ساندبارها چندان مهم نیستند

ممکن است برخی ساندبارها اتصالاتی مثل HDMI نداشته باشند؛ با این حال نیازی به HDMI برای اتصال به ساندبار ندارید و در عوض می‌توانید سینمای خانگی خود را با این پورت‌ها به تلویزیون وصل کنید و از خروجی‌های تلویزیون برای اتصال به ساندبار بهره ببرید. در این حالت، تنها کافی است تلویزیون را به ساندبار وصل کنید.

البته اگر تلویزیون شما پورت‌های لازم را ندارد، می‌توانید از ساندبارهای نسل جدید با پورت‌های زیاد استفاده کنید.

ساندبار Q800A سامسونگ در زیر تلویزیون در داخل خانه

معایب:

احتمال از کار افتادن ریموت کنترلر تلویزیون

تصاویر تبلیغاتی غالباً ساندبارهای متصل به دیوار را که به زیبایی در کنار تلویزیون قرار گرفته‌اند، به نمایش می‌گذارند. اما بیشتر مردم ساندبارها را در جلوی تلویزیون خود قرار می‌دهند و این ساندبارها که غالباً ابعاد بزرگی دارند، جلوی حسگر مادون قرمز شما را می‌گیرند و باعث می‌شوند نیاز به تغییر محل ساندبار داشته باشید تا بتوانید با کنترلر تلویزیون کار کنید. هر چند این مشکل شاید عجیب به نظر برسد ولی خیلی تأثیرگذار است و بهتر است قبل از خرید ساندبار مطمئن شوید جلوی سنسور مادون قرمز تلویزیون را نخواهد گرفت.

البته بعضی ساندبارها در قسمت پشتی خود بخشی به نام IR repeater دارند که از بخش جلوی خود فرمان‌های مادون قرمز را دریافت می‌کنند و به تلویزیون انتقال می‌دهند.

عدم پشتیبانی از ریموت در بعضی از مدل‌ها

اگر فکر می‌کنید هر دستگاهی با کنترلر مخصوص خود ارائه می‌شود، باید به شما بگوییم ساندبارها در این مورد استثنا هستند. بعضی از نسخه‌های ساندبارها کنترلر ندارند و در عوض به کاربران متکی هستند تا دستورات را به ساندبار انتقال دهند. هرچند این موضوع در عمل ایده‌ای جالب به نظر می‌رسد، اما در تجربه‌ی واقعی به‌خوبی عمل نمی‌کند.

مشکل اینجا است که در زمان فعال کردن ساندبار از شما خواسته خواهد شد اسپیکرهای داخلی تلویزیون را غیرفعال کنید و در واقع هم‌زمان هم از ساندبار و هم از اسپیکرهای داخلی صدایی دریافت نخواهید کرد. اما وقتی از ریموت تلویزیون برای تنظیم حجم صدای ساندبار استفاده کنید، این دستورها توسط تلویزیون نیز دریافت می‌شود و پیامی مبنی بر غیرفعال شدن اسپیکرهای آن مشاهده خواهید کرد.

شاید تمامی تلویزیون‌ها این پیام را نشان ندهند؛ اما هیچ کاربری نمی‌خواهد هر بار که قصد تنظیم صدا دارد، پیام خطایی روی تلویزیون مشاهده کند. پس اگر تلویزیون شما نیز با غیرفعال شدن اسپیکرهای داخلی پیام خطا نمایش می‌دهد، بهتر است ساندباری با ریموت کنترلر مجزا تهیه کنید.

Virtual surround همان صدای استریو با پهنای بیشتر است

هر ساندباری با ویژگی Virtual surround عرضه می‌شود و این وعده را می‌دهد که صدای ساراند باکیفیت بالا در اختیار شما خواهد گذاشت. هر چند Virtual surround بدون استفاده نیست، اما به هیچ عنوان کیفیتی مشابه صدای ساراند ندارد. در بهترین حالت این ساندبارها باعث افزایش میدان صوت می‌شوند تا ابعادشان بیشتر از آن چیزی که هستند، به نظر برسد.

نبودن صفحه نمایش در جلوی برخی مدل‌ها

هر چند در محصولات جدید بیشتر شاهد پنل‌های نمایش در ساندبارها هستیم، اما همچنان ساندبارهایی وجود دارند که مجهز به پنل نیستند. هرچند نیاز به جلوه‌ی بصری از ساندبار ندارید، اما فهمیدن حجم صدا و حالت صوتی تنها با یک نگاه می‌تواند کاربردی باشد.

جمع‌بندی

پس از آنکه به طور کامل ساندبار را به شما معرفی کردیم و مزایا و معایبش را گفتیم، در نهایت به این سؤال می‌رسیم که آیا این محصول ارزش خرید دارد؟

پاسخ مثبت است. ساندبار ارزش خرید دارد؛ زیرا کیفیت صدا و تجربه شنیداری بسیار خوبی در اختیار شوندگان قرار می‌دهد و می‌توانید به کمک آن از تماشای فیلم و بازی کردن لذت بیشتری ببرید. همچنین آن‌ها از نظر قیمتی گزینه‌های بهتری نسبت به سیستم‌های صوتی فراگیر با اسپیکرهای متعدد هستند.

اما در این نهایت خود شما هستید که می‌توانید تشخیص دهید که از میان اسپیکر داخلی تلویزیون، ساندبار و سیستم صوتی فراگیر کدام‌یک بیشتر برایتان مناسب است. با بررسی راهنمای خرید ساندبار می‌توانید اطلاعاتتان را در مورد مدل‌های مختلف این محصول افزایش داده و بهترین گزینه را انتخاب کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات