وزیر صنعت: بارها به مردم اعلام کرده‌ایم از دلال‌ها خودرو نخرند

پنج‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۸
مطالعه 3 دقیقه
وزیر صنعت با اشاره به ابطال مجوز شرکت‌های وارداتی بدون مجوز نمایندگی، گفت: «بارها به مردم اعلام کرده‌ایم از دلال‌ها خودرو نخرند.»
تبلیغات

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در نمایشگاه خودرو تهران گفت: «خوشبختانه امسال نمایشگاه خودرو در محل جدید نمایشگاهی یعنی شهر آفتاب و در سالن‌های نو برگزار می‌شود. در این نمایشگاه شاهد حضور فعال‌تر شرکت‌ها هستیم و می‌بینیم که به خاطر وسعت سالن‌ها، ‌بازدیدکنندگان بیشتری در این نمایشگاه حاضر هستند.»

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: «شاهد یک محفل اقتصادی و کسب‌وکاری مناسب هستیم که هم خودروسازان خارجی و هم خودروسازان داخلی محصولات جدید خود را به معرض دید عموم گذاشته‌اند. سیاست ما این است که هر محصول و خودرویی که اقتصادی است به سمت تولید داخل سوق دهیم و هم محصولاتی که در خاک ایران تولید می‌شوند درصد داخلی بودنشان را زیاد کنیم. در آن‌سو از واحدهای جدید صنعتی بخواهیم به تولیدات داخلی روی‌ آورند. البته برخی از خودروهای گران‌قیمت چندان اقتصادی نیست و مانند گذشته می‌تواند کماکان وارداتی باشد.»

نعمت‌زاده در مورد تولید خودروهای تجاری اعلام کرد: «ما تحول زیادی را در خودروهای تجاری و سنگین شاهد هستیم که برای ما از دو جنبه اهمیت دارد. یکی برای جایگزینی خودروهای فرسوده که همراه با کاهش مصرف سوخت و حتی نصف شدن این مصرف است و دیگری از لحاظ توسعه‌ی اقتصادی و گسترش کسب‌وکار برای صادرات است. تاکنون در بخش خودروهای تجاری و سنگین، صادراتی نداشتیم؛ اما یکی از سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت حرکت به سمت صادرات خودروهای تجاری است. این صادرات صرفا از طریق تولید محصولات به‌روز و همکاری با شرکت‌های برتر خارجی خواهد بود.»

وزیر صنعت معدن و تجارت اضافه کرد:‌ «چند روز گذشته نخست‌وزیر سوئد از یکی از این خودروسازان بازدید کرده و قرار گذاشتیم‌ که سرمایه‌گذاری جدید برای توسعه ساخت خودروهای تجاری کنونی و هم ساخت موتور با مشخصات کنونی و جدید داشته‌ باشیم.»

نعمت‌زاده در مورد خودروهای سواری بیان کرد: «در مورد خودروهای سواری می‌بینید که روزبه‌روز خودروهای جدید در بازار ارائه می‌شود و از ابتدای سال آینده خودروهای تولید مشترک بنا به استاندارد روز دنیا به بازار عرضه خواهند شد. تقاضای من این است که مصرف‌کنندگان ما به صنعت‌گران داخلی اعتماد کنند و سعی کنند محصولات داخلی از جمله خودروهای داخلی را خریداری کنند. ما سعی‌مان این است که طبقه پایین و متوسط جامعه بتوانند از خودروهای داخلی باکیفیت استفاده کرده و از آن لذت ببرند.»

وزیر صنعت معدن و تجارت در پاسخ به سؤال خبرنگار زومیت در مورد توجه به کیفیت خدمات پس از فروش در محصولات و جلوگیری از واردات شرکت‌های بدون مجوز از شرکت مادر، گفت: «قانون خودروی کشور می‌گوید واردکنندگان باید امکانات تعمیری از جمله تعمیرگاه و ارائه خدمات پس از فروش داشته باشند. یک عده از واردکنندگان بودند که هیچ امکاناتی نداشتند. این‌ها در دوران تحریم وارداتشان را به هر صورت انجام دادند. ما به این‌ها فرصت کافی دادیم بعد از برجام تا این شرکت‌ها مجوز رسمی نمایندگی از شرکت مادر بگیرند و از آن‌ سو نیز امکانات تعمیرگاهی فراهم کنند. آن‌هایی که تعمیرگاه ایجاد کرده، خدمات پس از فروش بگیرند و بتوانند مجوز نمایندگی از شرکت اصلی دریافت کنند، می‌توانند به وارداتشان ادامه دهند. اما شرکت‌هایی که به فکر واردات و دریافت سود باشند، مغایر قانون هستند و ما با آن‌ها برخورد خواهیم داشت.»

محمدرضا نعمت‌زاده به سؤال خبرنگار زومیت در مورد تکلیف مشتریان شرکت‌های وارداتی که خدمات پس از فروش و مجوز ندارند، چیست؟ پاسخ داد: «ما بارها به مردم اعلام کرده‌ایم از دلال‌ها خودرو نخرند.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات