راهکارهای متفاوت سامسونگ و TSMC در فرایند تولید 7 نانومتری تراشه

جمعه ۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
سامسونگ و TSMC با استفاده از راهکارهای متفاوتی دست به طراحی و تولید تراشه‌های 7 نانومتری خواهند زد.
تبلیغات

شرکت‌های سامسونگ و TSMC در کنفرانس بین‌المللی مدارهای حالت جامد (ISSCC) که در سن‌فرانسیسکوی کالیفرنیا برگزار شد، توضیحات مبسوطی در خصوص اجرایی کردن فرایند تولید ۷ نانومتری تراشه‌ها ارائه کردند. در حال حاضر، هر دو شرکت سرگرم طراحی و تمرکز بر تولید تراشه‌های کوچک‌تر هستند. در بازار فعلی، تراشه‌های حافظه و پردازنده‌‌ها در قالب استفاده از فرایند ۱۴ تا ۱۶ نانومتری تولید می شوند. حرکت بعدی این شرکت‌ها، استفاده از فرایند ۱۰ نانومتری برای تولید تراشه‌ها خواهد بود که انتظار می‌رود ظرف مدت دوازده ماه آینده به مرحله بهره‌برداری برسد. در همین راستا، TSMC در حال حاضر پروژه تولید تراشه‌های ۱۰ نانومتری ویژه استفاده در آیفون 8 اپل را در دستورکار دارد و تراشه‌های ۱۰ نانومتری اسنپدراگون 835 کوالکام هم برای استفاده در پرچم‌دارهای جدید اندرویدی ساخته و پرداخته خواهند شد.

در کنفرانس ISSCC، شرکت TSMC جزئیاتی در خصوص تراشه ۷ نانومتری آزمایشی ارائه کرد که پتانسیل لازم را برای تبدیل شدن به محصولی تجاری دارد . در سمت مقابل، سامسونگ روی بهره‌گیری از تکنولوژی لیتوگرافی شدید ماورای بنفش (EUV) مانور داد. این فرایند به جای آنکه تولید یک تراشه جدید را در دستورکار قرار دهد، بر فرایند ارتقاء و به‌روزرسانی تراشه تمرکز دارد.

استفاده سامسونگ از تکنولوژی یادشده شاید این ذهنیت را برای برخی به‌وجود آورد که این شرکت کره‌ای در زمینه تولید نسل جدید تراشه‌های ۷ نانومتری، عقب‌تر از TSMC است. این در حالی است که راهکار یادشده، کاملا مدرن است و سامسونگ نیز اعلام کرده که از EUV تنها در برخی از فرایندهای تولید تراشه‌های ۷ نانومتری استفاده می‌کند. حتی برخی تحلیلگران معتقدند سامسونگ همچنان می‌تواند از تکنولوژی یادشده در بخش‌های بیشتری از فرایند تولید بهره ببرد.

تحلیلگران بازار معتقدند سامسونگ و TSMC در سال‌های اخیر پیشرفت‌های تحسین برانگیزی داشته‌اند. هر ساله طراحان و تولیدکنندگان تراشه‌ها دست به پالایش و بهبود تکنولوژی‌های تولید تراشه می‌زنند. بهبودی که از طریق کاهش ابعاد پردازنده و ابعاد کلی تراشه‌ها اتفاق می افتد. هرچه ابعاد پردازنده، کوچک‌تر باشد ولتاژ مورد نیاز برای استفاده از تراشه و به دنبال آن، گرمای تولیدی و توان مصرفی کاهش خواهد یافت. نتیجه‌ای که در نهایت امر، اهمیت ویژه‌ای برای بازار تولید دستگاه‌های الکترونیکی خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات