۷ شیوه موثر برای اینکه بدون مبالغه از موفقیت‌ های فردی خود صحبت کنید

پنج‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
حرف زدن از موفقیت‌هایتان و تأکید بر آن‌ها همیشه متکبرانه نیست، البته باید روش‌های صحبت درباره‌ی آن را بدانیم.
تبلیغات

«من بهترین مدیری هستم که این اداره تا به‌ حال داشته است. قبل از آمدن من به اینجا، هیچ چیز سر جای خودش نبود.» اظهارنظرهای خودستایانه همانند این جملات باعث تغییر حالت چهره شنوندگان و چرخش چشمان آن‌ها می‌شود. افراد متظاهر معمولا مورد احترام نیستند. اغلب مردم فروتنی و تواضع را به خودپسندی ترجیح می‌دهند. گاهی اوقات ممکن است در تلاش برای اجتناب از تظاهر و مبالغه، در تواضع زیاده‌روی کنید. اما دست کم گرفتن خودتان و مخفی کردن موفقیت‌هایتان نیز می‌تواند یک مشکل به‌حساب آید.

احتمالا شما به‌تازگی در کارتان ترفیع گرفته‌اید و این خبر خوب را از دوستانتان پنهان می‌کنید، چرا که می‌ترسید در نظر آن‌ها فردی متظاهر جلوه کنید. درنتیجه آن‌ها فرصت جشن گرفتن کنار شما را از دست خواهند داد. یا ممکن است در حین نقد عملکرد سالانه خود در حال صحبت با رئیستان هستید و موفقیت‌های خود را دست‌کم می‌گیرید، درنتیجه شما شبیه یک فرد خودشیفته نیستید و در نهایت ترفیع کاری را به دست می‌آورید.

شریک کردن دیگران در موفقیت‌های خودتان هیچ ایرادی ندارد، البته به شرطی که این کار را با شیوه‌ای صحیح و متواضعانه انجام دهید. در ادامه به ۷ شیوه‌ی مؤثر برای اینکه بدون مبالغه از موفقیت‌های فردی خود صحبت کنید، می‌پردازیم.

۱. بر سخت‌کوشی خود تأکید کنید

گفتن این عبارات که «اوه این کار راحتی بود»، یا «من تلاش زیادی نکردم» متکبرانه و خودپسندانه به‌نظر می‌آید. زمانی‌که شما در کاری بزرگ موفقیت کسب می‌کنید، بر سخت‌کوشی خود تأکید کنید. بگویید که من برای کسب این موفقیت واقعا تلاش زیادی کردم. شنوندگان زمانی‌که بدانند شما تلاش زیادی به خرج داده‌اید برای پیروزی‌هایتان احترام قائل می‌شوند.

۲. دیگران را کوچک نکنید

از بی‌اعتبار کردن موفقیت‌های دیگران دوری کنید. عباراتی مثل «هیچ‌کس به اندازه‌ی نصف من هم فروش نداشته است» نه‌تنها جایگاه شما را بالا نخواهد برد، بلکه شما را فردی بدجنس نشان خواهد داد. تا حد امکان از انجام مقایسه پرهیز کنید. اگر شما نفر اولی هستید که از خط پایان ماراتن عبور کرده‌اید، هیچ اشکالی ندارد که بگویید من اول شدم؛ اما از اظهار این جمله که نفر دوم یک مایل با شما فاصله داشت خودداری کنید.

۳. از همکاری دیگران قدردانی کنید

از گروه خود، خانواده یا دوستانی که در مسیر موفقیت به شما یاری رسانده‌اند، قدردانی کنید؛ مشابه قدردانی‌های پشت جلد یک کتاب یا سخنرانی دریافت جایزه‌ی اسکار. به این نکته اشاره کنید که شما به‌تنهایی مسئول موفقیت خود نیستید. بگویید «بدون حمایت‌‌های همسرم، هرگز نمی‌توانستم به چنین موفقیتی دست یابم.» یا «برای کسب این موفقیت گروه من واقعا همکاری بزرگی کرد.»؛ زمانی‌که از دیگران قدردانی می‌کنید مردم پذیرای شنیدن داستان‌های موفقیت هستند.

۴. بر بازگویی حقایق تمرکز کنید

از کلی‌گویی و زدن برچسب‌های مثبت برای خودنمایی خودداری کنید. به‌جای خودستایی بر خود افشاگری تمرکز کنید و با این کار به‌عنوان فردی قابل اتکا به‌نظر آیید. به‌جای گفتن اینکه «من یک رهبر فوق‌العاده هستم» بگویید «از زمانی‌که من رهبری گروه را به دست گرفتم، میزان فروش ما دو برابر شده است». اجازه دهید دیگران حقایق را تفسیر کنند. اگر آن‌ها خودشان به این نتیجه برسند که شما یک رهبر بی‌نظیر یا یک فروشنده فوق‌العاده هستید، به‌عنوان فردی متواضع جلوه خواهید کرد.

۵. سپاسگزاری خود را بیان کنید

بیان کنید که تفکر شما این‌گونه نیست که «من لایق خوشبختی هستم، تنها به‌ خاطر اینکه فردی بی‌نظیر هستم». سپاسگزاری خود را با گفتن این جمله که «من بسیار سپاسگزار هستم از اینکه شرکت این فرصت را دراختیار من قرار داد.» یا «از اینکه افراد بسیار زیادی به شنیدن پیام من علاقه‌مند هستند از آن‌ها ممنونم.» بیان کنید. اظهار کمی قدردانی نشان می‌دهد که شما فردی واقع‌بین هستید.

۶. از کاربرد کلمه توصیفی خودداری کنید

گفتن اینکه «تعریف از خود نباشد اما...» خودنمایی شما را توجیه نمی‌کند. درواقع، این کار تنها توجهات را به این حقیقت جلب می‌کند که شما با وجود اینکه می‌دانید این کار خودستایی است اما در نهایت آن را انجام می‌دهید.

به‌جای بیان عبارات نیمه عذرخواهانه، قبل از اینکه موفقیت خود را اعلام کنید، سعی کنید بگویید «من خبر خوبی دارم و از بازگویی آن برای شما بسیار هیجان‌زده‌ام.» یا «من بسیار خوشحالم از اعلام اینکه...».

۷. از اظهار تواضع بیش از حد اجتناب کنید

ممکن است برای جبران تعریف از خود، بی‌اعتبار کردن موفقیتتان وسوسه کننده باشد. اما گفتن «من بسیار شرمسار هستم از اینکه اجازه دادم لامبورگینی‌ من این‌چنین کثیف شود» هیچ امتیاز مثبتی برای شما نخواهد آورد. درواقع، مطالعات نشان می‌دهد که تواضع بیش از حد باعث می‌شود که به‌عنوان فردی ریاکار شناخته شوید. بنابراین اگر می‌خواهید تأثیرگذاری مثبتی بر جای بگذارید، از کاربرد توانایی‌ها یا امتیازات خود به‌عنوان شکایت اجتناب کنید. بهتر است به‌طور مستقیم از موفقیت‌های خود صحبت کنید.

موفقیت خود را بدون اینکه به‌عنوان فردی خودشیفته شناخته شوید تصاحب کنید

پیش از اینکه در مورد موفقیت خود با دیگران صحبت کنید، درباره چرایی اعلام آن فکر کنید. اگر شما به دریافت تحسین دیگران امیدوار هستید یا می‌خواهید به‌واسطه آن فردی دیگر را بی‌اعتبار کنید، بهتر است که از بازگو کردن آن خودداری کنید. این مسئله مهم است که با موفقیتی که کسب کرده‌اید، راحت باشید. وقتی احساس کنید سزاوار جایگاهی که در آن قرار دارید هستید، از صحبت در مورد بزرگی و عظمت خود کمتر احساس بی‌دست‌وپایی خواهید کرد.

علاوه بر این، زمانی‌که شما خود را صاحب موفقیتتان می‌دانید، کمتر احساس خواهید کرد که برای اثبات شایستگی‌تان مجبور هستید آن را برای دیگران بازگو کنید. به‌جای آن، قادر خواهید بود، با یک هدف سودمندانه از عملکرد خودتان صحبت کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات