مراسم آغاز به کار خط تولید پژو 2008 در ایران این هفته برگزار می شود

شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
در طی هفته‌ی جاری مراسم آغاز به کار خط تولید پژو 2008 در ایران برگزار خواهد شد، البته در ۶ درصد از قطعات این خودرو از تولیدات داخلی استفاده شده است.
تبلیغات

بهمن ماه سال گذشته بود که همزمان با سفر ریاست جمهوری، قرارداد جدید از سرگیری همکاری‌ ایران خودرو و پژو  نهائی شد به این صورت که با حضور رییس جمهور، نخست وزیر فرانسه، وزیر صنعت، معدن و تجارت این قرارداد به امضای مدیران عامل دو شرکت خودروساز رسید. ایجاد شرکت مشترک ایرانی فرانسوی ایکاپ با سهامداری ۵۰ درصدی هر یک از طرفین مهمترین بخش این قرارداد است که به انتقال تکنولوژی، تولید محصولات جدید و همچنین استفاده از بازارهای صادراتی منتهی خواهد شد.

در این قرارداد طی ۵ سال تا ۴۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری در زمینه تولید محصولات جدید جدید، تحقیق و توسعه انجام خواهد گرفت. تولید مشترک سه نوع خودروی پژو 208، پژو 2008 و پژو 301  در این قرارداد تعریف شده که قرار است در شرکت مشترک "ایکاپ" با سهم پنجاه درصدی هر یک از طرفین با اولویت صادرات ۳۰ درصد از محصولات انجام شود. مطابق قرارداد تولید این محصولات از اردیبهشت ۹۶ آغاز می‌شود و این شرکت جدید ۲۰۰ هزار خودرو در سال تولید و روانه بازار می‌کند.

در حال حاضر بیش از ۱۲ ماه از امضاء این قرارداد می‌گذرد و براساس اعلام رئیس جهمور خط تولید پژو ۲۰۰۸ اسفند ماه امسال رونمایی خواهد شد. اما هنوز روند داخلی سازی تولید اولین محصول مشترک ایران خودرو و پژو با مشکلاتی همراه است. براساس اعلام وزارت صنعت و مسئولان ایران خودرو اولین تولید مشترک باید در سال نخست به ۴۰ درصد ساخت داخل برسد ولی هنوز تعامل قطعه سازان کشور و تأمین کننده های زنجیره پژو با کندی همراه است و قطعه ساز داخلی همچنان در کش و قوس دریافت تأییدیه از سوی شرکت پژو برای تولید قطعات محصولات مشترک هستند.

براساس اخبار رسیده مراسم آغاز خط تولید خودروی پژو ۲۰۰۸ این هفته برگزار خواهد شد اما سوال اینجاست که این خط تولید در نهایت با چه میزان داخلی سازی شروع خواهد شد و سهم قطعه ساز داخلی در تولید مشترک این محصول فرانسوی چقدر است؟

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه‌سازان در همین ارتباط می‌گوید: «راه‌اندازی یک خط تولید نخست به صورت مونتاژ قطعات "سی بی یو" خودرو انجام و سپس با شناسایی ایرادات استفاده از قطعات داخلی انجام خواهد شد.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر برای خودروی ۲۰۰۸ تعاملات و مذاکراتی با سازندگان داخلی و خارجی انجام شده است، افزود: «تا جایی که بنده اطلاع دارم بین ایکاپ و قطعه سازان حدود ۲۶ پیش قرارداد منعقد شده است که این میزان تا تابستان به ۴۰ و تا اواخر ۹۶ به ۷۰ درصد قرارداد خواهد رسید.»

دبیر انجمن قطعه سازان با اشاره به اینکه در خط تولید یک محصول جدید نخست قطعات تأیید شده مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت:  «هم اکنون محصول 2008 حدود ۲۰ درصد داخلی سازی شده است اما باید گفت سهم قطعه ساز ایرانی در این داخلی سازی حدود ۶ درصد و ۱۴ درصد سهم مونتاژ بدنه و رنگ خودرو است.»

بیگلو اضافه کرد: «داخلی‌سازی یک خودرو در فازهای مختلفی انجام می‌شود به عنوان نمونه در محصول 2008 ما دو فاز قطعات حجم و کم ارزش و در فاز دوم قطعات مکانیکال را داخلی کرده و سپس به سایر فازها خواهیم پرداخت.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات