معاون وزیر ارتباطات: اقتصاد پلتفرمی زمینه‌ ساز بازیابی تعاملی اطلاعات

پنج‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اقتصاد پلتفرمی را زمینه‌ساز اصلی بازیابی تعاملی دانست.
تبلیغات

خوانساری، معاون وزیر ارتباطات و رئیس پژوهشگاه فناوری اطلاعات در اولین دوره همایش بازیابی تعاملی اطلاعات گفت که حوزه‌ی بازیابی اطلاعات و دنیای اطلاعات، دنیای آینده است. اگر در اتفاقات چند سال اخیر گشتی بزنیم، قطعاً بازیابی اطلاعات را گنج دنیای امروز خواهیم دانست. در آینده‌ی بسیار نزدیک، تحولی درر بازیابی اطلاعات رخ خواهد داد که همان اینترنت اشیاء نام دارد. در اینترنت اشیاء ۲۰ تا ۵۰ میلیارد شیء تا سال ۲۰۲۰ به اینترنت وصل خواهند شد. از جنبه‌‌ی پژوهشی و اقتصادی، بازیابی اطلاعات یکی از فضاهایی است که باید وارد آن شد.

رئیس پژوهشگاه فناوری اطلاعات در مورد جایگاه جویش در بازیابی تعاملی اطلاعات گفت: «حوزه‌ی جویش یکی از وظایف اصلی در بازیابی اطلاعات است. سیستم‌های مختلف در بازیابی اطلاعات عرضه شده‌اند. سیستم‌های جمع‌آوری اخبار، شناسایی اسپم، کراول کردن اطلاعات، بازیابی اطلاعات کاربران، جستجوی محققان و بازیابی اطلاعات چندرسانه‌ای در آینده با چالش‌های متعددی روبه‌رو خواهند بود.»

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد جایگاه اقتصاد پلتفرمی گفت: «موضوع اقتصاد پلتفرمی یا اقتصاد سکوهای اطلاعاتی یکی از موارد بسیار مهم در این حوزه است. در بخش موبایل و فناوری‌های وابسته‌ به آن در دو سال گذشته تحول بزرگی در کشور انجام شده است. ارتباطات ما به جاهای خوبی رسیده‌ است. شبکه‌ ملی اطلاعات، تفکیک ترافیک داخلی و خارجی و تعیین تعرفه‌ی ترجیحی سبب ارتقای ارتباطات در ۶ ماهه‌ی اخیر شده است.»

به گفته‌ی خوانساری، در مجموعه‌ی کافه‌بازار نزدیک به ۱۰۰ هزار اپلیکیشن وجود دارد که ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر آن را توسعه‌ داده‌اند که ۹۴ درصد از آن‌ها ایرانی هستند. فرصتی رخ داده‌ است و جوانان ایرانی بازار خوبی را برای کسب درآمد و کار کردن یافته و استفاده کرده‌اند. حوزه‌های مختلفی چون ذخیره‌سازی ابری به‌عنوان لایه‌ مورد نیاز این اپلیکیشن‌ها به وجود آمده‌ که همان مفهوم اقتصاد پلتفرمی است.

خوانساری در مورد اقتصاد پلتفرمی گفت: «زیرساخت‌های دیگری نیز در این بخش وجود دارد که یکی از آن‌ها زیرساخت بانکی است. همین بحث شاپرک کار بزرگی است که در آن سرمایه‌گذاری‌های کلانی رخ داده است تا به این قابلیت‌های بانکی برسیم. ما برای رسیدن به بازیابی تعاملی نیاز داریم که در بخش‌های اقتصاد پلتفرمی فعالیت بسیاری داشته‌ باشیم تا بتوانیم رشد خوبی در بازیابی تعاملی داشته باشیم. در همین رابطه‌ ما حوزه‌ی جویشگر بومی را در پژوهشگاه فناوری اطلاعات ایجاد کردیم. با اینکه پیش از آن نیز سابقه‌ای در این زمینه داشتیم؛ اما بیشتر کارهای انجام‌شده، مفهومی و در حد نمونه‌ی اولیه بودند.

رئیس پژوهشگاه فناوری اطلاعات در مورد سرویس‌های اقتصادی جویشگر بومی اعلام کرد: «پروژه‌های زیادی در جویشگر بومی مطرح شده‌ است؛ مانند نقشه، تبلیغات، سرویس‌های مکان محور و ارزش افزوده که کاربردهای زیادی در بخش بازیابی تعاملی اطلاعات و اقتصاد پلتفرمی دارند. ما سرمایه‌گذاری‌های زیادی در این بخش در نظر گرفتیم که بودجه‌ی ۱۷۰ میلیاردی برای آن در نظر گرفته شد که هنوز نیز دارد خرج می‌شود.»

معاون وزیر ارتباطات گفت که تاکنون جویشگر‌های بومی توانسته‌اند حدود ۵ درصد بازار  را به دست بیاورند. در حوزه ترجمه، روزانه ۵ میلیون کلمه در حال ترجمه است. نقشه‌های بین‌المللی در برخی از شهرها و مناطق کشور نقشه‌ی دقیقی نیست و باید در این زمینه فعالیت بومی توسعه پیدا کند.

به گفته‌ی خوانساری رئیس پژوهشگاه فناوری اطلاعات، بر اساس دستور معاون اول رئیس جمهوری باید داده‌های تولیدی دولت با استفاده از بارگذاری در سایت data.gov.ir در اختیار مردم قرار بگیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات