هر آنچه که باید در مورد اندروید O بدانیم

چهارشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
شب گذشته گوگل نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل خود را با نام اندروید O معرفی کرد که در ادامه نگاهی جامع به تمام ویژگی‌های بارز آن خواهیم داشت.
تبلیغات

گوگل شب گذشته نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل خود با نام اندروید O را معرفی کرد. پس از رونمایی از سیستم عامل اندروید برای اولین بار در سال ۲۰۰۸، سیستم‌عامل موبایل گوگل همواره با بهره‌گیری از امکانات جدید، هرساله در کنار پیشرفت گوشی‌های هوشمند، روبه‌جلو حرکت کرده تا به مرحله‌ی امروزی رسیده است.

 البته باید به این نکته اشاره کرد که اندروید O در قالب نسخه‌ی پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان منتشر شده است تا از این طریق، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های اندروید با امکانات، محیط و API-های اندروید آشنا شوند و تغییرات مورد نیاز را در محصولات خود ایجاد کنند.

در ادامه به بررسی تمام تغییراتی می‌پردازیم که در سیستم‌عامل اندروید O شاهد آن خواهیم بود:

محدودیت‌های پس‌زمینه

گوگل با اندروید ۷ نوقا امکاناتی برای ایجاد محدودیت در اجرای اپلیکیشن‌های پس‌زمینه ایجاد کرده است. اندروید O به‌صورت پیش‌فرض با در نظر گرفتن عمر باتری و ذخیره‌ی انرژی بیشتر بدون اینکه نیاز به نصب اپلیکیشن خاص از سوی کاربر باشد، اجرای اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه را کنترل می‌کند.

محدودیت‌های جدید برای Implicit Broadcasts ،Background Services و Location Updates به‌صورت خودکار اعمال خواهند شد. این بدین معنی است که توسعه‌ی اپلیکیشن‌هایی که تأثیری بر مصرف باتری ندارند و نیازی نیست کاربر آن‌ها را مدیریت کند، بسیار ساده‌تر است.

اندروید O با محدودیت‌های جدید، تجربه‌ی جدیدی از نظر مصرف باتری و منابع سخت‌افزاری در اختیار کاربران قرار خواهد داد. توسعه‌دهندگان می‌توانند با مطالعه‌ی مستندات اندروید O، اپلیکیشن‌های خود را منطبق با محدودیت‌های اجرای اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه تغییر دهند و تا زمان انتشار نسخه‌ی نهایی اندروید O، اپلیکیشن‌های خود را منتشر کنند.

کانال‌ اعلان‌

اندروید نوقا فریمورک جدیدی برای نمایش اعلان‌ در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داد، به‌طوری‌که با بهره‌گیری از آن‌، توسعه‌دهندگان قادرند در فضای کم، اطلاعات بیشتری را در اختیار کاربران قرار دهند.

با اندروید O، گوگل در نظر دارد قابلیت‌های جدیدی برای بخش اعلان‌ها در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دهد. در اندروید O توسعه‌دهندگان می‌توانند با بهره‌گیری از کانال‌، اعلان‌ها را بر اساس نوع گروه‌بندی کنند. هرچند اعلان‌ها همچنان توسط اپلیکیشن‌ها مدیریت می‌شوند، اما کاربران قادرند نحوه‌ی نمایش اعلان‌ها را به‌صورت گروهی مدیریت کنند. با استفاده از کانال‌های اعلان می‌توان برای مثال مشخص کرد که چگونه اعلان مربوط به یک اپلیکیشن خبری یا اپلیکیشن موزیک نمایش داده شود.

API پر کردن خودکار فیلدها

پشتیبانی از قابلیت پر شدن خودکار فیلدها به معنای رعایت هر چه بهتر نکات امنیتی در کنار به‌کارگیری بهترین روش در یک اپلیکیشن به‌منظور وارد کردن اطلاعات تکراری است.

با استفاده از Autofill API جدید، کاربران می‌توانند یک منبع را برای وارد کردن اطلاعات تکراری در فیلدها انتخاب کنند و از این‌رو، اپلیکیشن‌هایی که نیازمند دریافت، ذخیره‌سازی و بازیابی چنین اطلاعاتی هستند، دیگر نیازی به ایفای نقش در قالب سرویس Accessibility ندارند. اپلیکیشنی نظیر مدیریت رمزهای عبور می‌تواند از Activity خود برای Autofill API استفاده کند و این قابلیت در زمان استفاده شبیه به انتخاب کیبورد جدید در زمان وارد کردن اطلاعات خواهد بود. اپلیکیشن مورد نظر می‌تواند به‌گونه‌ای توسعه یابد که به‌عنوان یک مرکز ذخیره‌ی عمومی برای اطلاعاتی که باید به‌صورت خودکار وارد شوند، عمل کند.

قابلیت تصویر در تصویر برای گوشی‌های اندروید

گوگل با اندروید O قابلیت تصویر در تصویر را به سیستم‌عامل خود می‌آورد. در حال حاضر اندروید تی‌وی به‌صورت اختصاصی از قابلیت تصویر در تصویر بهره می‌برد، اما در گوشی‌های هوشمند اندروید متد استاندارد، نمایش چند پنجره در کنار هم است؛ از این‌رو نمی‌توان دو پنجره را روی هم قرار داد.

منابع فونت در XML

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، فونت‌ نیز در اندروید O همچون رنگ و سایر منابع مورد استفاده در اپلیکیشن‌ها از طریق XML در دسترس است. توسعه‌دهندگان از این طریق می‌توانند کنترل بیشتری بر فونت و استایل متون در اپلیکیشن‌های خود داشته باشند. این بدین معنی است که در اپلیکیشن‌های توسعه‌یافته، می‌توان بدون نیاز به طی فرایندی پیچیده، از فونت‌های اختصاصی استفاده کرد.

آیکون‌های پویا

گوگل ابتدا با Google Pixel Launcher پشتیبانی از آیکون‌های پویا را به گوشی هوشمند خود آورد؛ حال پشتیبانی از این قابلیت به‌صورت سیستمی در اندروید O انجام خواهد شد.

اطلاعات ارائه‌شده نشان از این دارند که توسعه‌دهندگان برای طراحی آیکون اپلیکیشن خود از گزینه‌های متعددی بهره‌مند خواهند بود. Adaptive icons در انواع لانچرها، آیکون‌های میان‌بر، تنظیمات، پنجره‌های مربوط به اشتراک‌گذاری و سایر مواردی که آیکون به نمایش درمی‌آید، به بهترین شکل ممکن متناسب با سایز و پلتفرم، قابل نمایش خواهد بود.

طیف رنگ گسترده برای اپلیکیشن‌ها

با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته در فناوری‌های تولید نمایشگر که از طیف رنگ بسیار گسترده‌ای پشتیبانی می‌کنند، اندروید O این امکان را فراهم کرده است تا توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌هایی با بهره‌گیری از طیف رنگ گسترده توسعه دهند.

اپلیکیشن‌هایی نظیر نرم‌افزار‌های ویرایش تصاویر می‌توانند از این امکان بهترین استفاده را ببرند. برای استفاده از این ویژگی کافی است توسعه‌دهندگان با فعال کردن تنظیمات مربوط، سیستم را از این موضوع آگاه کنند که اپلیکیشن مورد نظر از طیف گسترده‌ی رنگ پشتیبانی می‌کند. از جمله‌ی پروفایل‌های پشتیبانی شده توسط اندروید O باید به AdobeRGB ، Pro Photo RGB و DCI-P3 اشاره کرد.

ارتباطات

اندروید O تغییراتی در نحوه‌ی ارتباط گوشی‌های اندروید با سایر گجت‌ها ایجاد کرده است که در ادامه به تشریح آن‌ها می‌پردازیم:

  • ارتباط صوتی با کیفیت از طریق بلوتوث: اندروید O با پشتیبانی از کدک LDAC سونی، پشتیبانی از ارتباط صوتی با کیفیت بلوتوث را به اندروید می‌آورد.
  • ارتباط NAN ا(Neighborhood Aware Networking): با استفاده از این قابلیت، دستگاه‌های مجهز به قابلیت اتصال وای‌فای می‌توانند بدون نیاز به یک Access Point مرکزی با یکدیگر در ارتباط باشند.
  • فریمورک Telecom: روشی جدید برای اپلیکیشن‌های تماسی غیر پیش‌فرض روی گوشی‌های هوشمند که می‌توانند با بهره‌گیری از ویژگی‌های اپراتور مخابراتی  با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

گسترش کاربرد ویژگی‌های کیبورد

اندروید روی کروم‌بوک به این معنی است که باید برای بهره‌گیری از تمام ویژگی‌های اپلیکیشن‌های توسعه‌یافته برای اندروید از طریق ماوس و کیبورد، روشی جدید مورد استفاده قرار داد. اندروید O با تمرکز بر این موضوع، مدلی جدید برای استفاده از کلید‌های جهت‌نما و کلید تب در زمان استفاده از اپلیکیشن‌ها در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده است.

استفاده از AAudio API برای صدای باکیفیت

API جدید موسوم به AAudio برای اپلیکیشن‌هایی که نیازمند صدای باکیفیت با تأخیر پایین هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. دیتای صوتی می‌تواند با استفاده از استریم‌های معمولی خوانده و نوشته شود، حال آنکه AAudio API مسیریابی و تأخیر را مدیریت می‌کند. البته باید به این نکته اشاره کرد که اولین نسخه‌ی AAudio API هنوز توسعه نیافته است.

بهبود WebView

اندروید O مدل چند پردازشی را برای کامپوننت WebView که در اندروید نوقا نیز وجود داشت، فراهم می‌کند. بهبود انجام‌شده شامل اضافه شدن API جدیدی است که با استفاده از آن توسعه‌دهندگان می‌توانند پیغام‌های خطا را مدیریت کنند.

بهبود ران تایم و API جاوا ۸

اندروید O از API جدید جاوا پشتیبانی می‌کند که شامل java.time API می‌شود. این API همراه با آخرین نسخه‌ی جاوا ۸ در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفته است. بهبود ران‌تایم جدید اندروید شامل عملکرد بهتر و پایداری بیشتری اپلیکیشن‌ها در اندروید O نیز می‌شود.

باید به این نکته اشاره کرد که اولین نسخه‌ی پیش‌نمایش اندروید O برای توسعه‌دهندگان منتشرشده است تا با امکانات و محیط نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل گوگل آشنا شوند و مشتریان و کاربران هدف اصلی گوگل در این نسخه نیستند، از این‌رو امکان تغییر قابلیت‌ها از نسخه‌ی پیش‌نمایش تا نسخه‌ی اصلی محتمل است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات