تفاوت بین Oversteer و Understeer چیست

چهارشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
علت پدید آمدن دو اتفاق بیش‌فرمانی (Oversteer) و کم‌فرمانی (Understeer) در خودروها چیست؟ این کلمات چه معنایی دارند و رفع آن‌ها نیازمند انجام چه عملیاتی است؟
تبلیغات

گاهی اوقات در مجلات ماشین و بررسی خودروهای سریع و رفتار آن‌ها در مسیرهای مسابقه، با واژه‌هایی نظیر Oversteer یا Understeer مواجه می‌شویم. سرعت یک فاکتور همیشگی در بیش‌فرمانی و کم‌فرمانی است، اما موضوع مهم دیگر، کشش است.

به‌طورکلی، بیش‌فرمانی به معنای پیچیدن خودرو در سر پیچ، بیش از انتظار راننده است؛ درحالی‌که او تمایل دارد فرمان را ثابت نگه دارد. نتایج واضح بیش‌فرمانی می‌تواند شامل لغزش عقب ماشین یا چرخش کامل خودرو به دور خود باشد. بیش‌فرمانی زمانی پدید می‌آید که چرخ‌های عقب، کشش خود را زودتر از چرخ‌های جلو از دست می‌دهند. این اتفاق می‌تواند به خاطر شتاب‌گیری، فشار بیشتر بر چرخ‌های عقب یا لنگر کردن ناگهانی به‌طرف جلو به خاطر باز شدن سریع دریچه‌ی گاز، قفل شدن ترمزها یا گردش بیش‌ازحد فرمان رخ دهد.

اصلاح مشکل oversteer دشوار نیست. این کار شامل سه مرحله‌ی اصلاح، توقف و بازیابی می‌شود. در ابتدا، شما این مشکل را با حفظ چرخ‌های جلو در مسیر مد نظر اصلاح می‌کنید. این کار ممکن است شامل چرخاندن بیشتر و بیشتر فرمان هم‌زمان با خارج شدن عقب خودرو از مسیر اصلی و در جهت عکس گردش خودرو باشد. زمانی که لغزش در عقب خودرو به پایان رسید، مکث کنید و برای حفظ تعادل خودرو در عقب آن، کمی گاز بدهید. درنهایت با برگرداندن فرمان به حالت قبل، عمل بازیابی را انجام دهید. خوشبختانه اصلاح این مشکل به‌گونه‌ای است که وقتی عقب خودرو به‌طرف مد نظر شما برای حرکت متمایل شد، فرمان نیز به همان جهت چرخش می‌کند. اگر خودرو شروع به لغزش در جهت مخالف کرد، باید دوباره همین عملیات تکرار شود.

تلاش برای ترمزگیری سخت و دور زدن شدید در یک زمان، به تایرها فشار زیادی وارد می‌کند. زمانی که خط فشار از دایره‌ی اصطکاک خارج می‌شود، کشش خودرو کاهش می‌یابد و لغزش پدید می‌آید.

دایره اصطکاک

مشکل کم‌فرمانی (UnderSteer) در زمانی پدید می‌آید که راننده تمایل کمتری برای چرخاندن فرمان دارد و درنتیجه خودرو از عرض از جاده منحرف می‌شود. این اتفاق در زمانی که کشش چرخ‌های جلو زودتر از چرخ‌های عقب از دست می‌رود، پدید می‌آید.

زمانی که کم‌فرمانی پدید می‌آید و خودرو از مسیر منحرف می‌شود، اولین کار رها کردن آرام پدال گاز است. شما نمی‌خواهید چرخ‌ها بیشتر تغییر جهت دهند (کشش آن‌ها قبلاً به حداکثر رسیده است) و همچنین نمی‌خواهید محکم روی پدال ترمز بکوبید. فرمان باید همچنان در جهتی باشد که شما قصد رفتن به آن سمت دارید، اما می‌تواند اندکی هم به سمت بیرون مسیر باقی بماند. زمانی که کشش در چرخ‌ها به حالت عادی بازگشت، می‌توان پدال ترمز را به‌آرامی فشرد و به مسیر اصلی بازگشت.

Understeer معمولاً در خودروهای محرک جلو اتفاق می‌افتد و Oversteer اغلب در خودروهای محرک عقب رخ می‌دهد. بااین‌ حال، پدید آمدن این اتفاق در هر خودرویی امکان‌پذیر است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات