گرندپری استرالیا 2017 فرمول یک؛ پایان سلطنت مرسدس بنز

یک‌شنبه ۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
صبح امروز اولین مرحله از فصل ۲۰۱۷ مسابقات فرمول یک برگزار شد و فراری پس از ۲ سال مجدد بر سکوی نخست ایستاد.
تبلیغات

فصل ۲۰۱۷ مسابقات فرمول یک با تغییرات گسترده‌ای در خودروها و قوانین مسابقات، امروز در شهر ملبورن استرالیا آغاز شد. با توجه به تغییرات گسترده‌ی خودروها، تمامی نگاه‌ها به این رویداد بود تا عملکرد تیم‌ها و خودروهای جدید آن‌ها را بسنجند. 

گرندپری استرالیا 2017 فرمول یک / australian grandprix 2017 f1

در دور‌های تمرینی و زمان‌گیری، این تیم فراری بود که با سباستین فتل خود را به‌عنوان مدعی قهرمانی و رقیب نزدیک مرسدس بنز معرفی کرد. تا پایان مرحله‌ی دوم زمان‌گیری، سباستین فتل با فاصله‌ی ۰.۵ ثانیه‌ای نسبت به لوئیس همیلتون بهترین عملکرد را از خود نشان داده بود. اما در نهایت در پایان Q3، راننده‌ی بریتانیایی مرسدس بنز موفق شد بهترین زمان را به خود اختصاص دهد و پل پوزیشن را کسب کند. 

از بین رفتن تعادل ریکیاردو در Q3 و برخورد با دیواره‌ی پیست، از دیگر نکات بارز دورهای زمان‌گیری گرندپری استرالیا بود. بدین ترتیب ریکیاردو باید از جایگاه دهم رقابت را آغاز می‌کرد که البته بعد از تصمیم مهندسان ردبول مبنی بر تعویض گیربکس خودروی وی، این راننده‌ی استرالیایی از پیت‌استاپ مسابقه را آغاز کرد.

گرندپری استرالیا 2017 فرمول یک / australian grandprix 2017 f1

پیش از آغاز فصل ۲۰۱۷، تعدادی از راننده‌ها اعم از مکس وشتاپن، اذعان کرده بودند که با توجه به خودروهای جدید، سبقت دشوارتر از گذشته شده است. پیش‌بینی‌های راننده‌ی جوان ردبول درست از کار درآمد و شاهد مسابقه‌‌ی خسته‌کننده‌ای در ملبورن بودیم. پس از استارت مسابقه، خودروهای پیشتاز در رقابتی تنگاتنگ قرار داشتند که البته در نهایت همگی موفق به حفظ جایگاه خود شدند و تنها نکته‌ی قابل توجه، برخورد کوین مگنوسن و مارکوس اریکسون بود که در نهایت منجر به خروج راننده‌ی سائوبر در همان پیچ اول از مسابقه شد.

اما پس از آغاز گرندپری استرالیا، نکته‌ای که بیش از هر چیزی خودنمایی می‌کرد، رقابت نزدیک سباستین فتل در جایگاه دوم و پشت سر لوئیس همیلتون بود که با وجود تلاش‌های راننده‌ی اول مرسدس بنز، وی قادر به افزایش فاصله‌ی خود نبود. موضوعی که در سه سال گذشته به روندی ثابت تبدیل شده بود.

آتش گرفتن پیشرانه‌ی خودروی رومن گروژان و خروج از مسابقه در دور ۱۵، تنها نکته‌ی جذاب گرندپری استرالیا در دورهای ابتدایی بود.

گرندپری استرالیا 2017 فرمول یک / australian grandprix 2017 f1

اما نقطه‌ی عطف این رویداد، مراجعه‌ی همیلتون به پیت‌استاپ در دور ۱۸ بود که پس از خروج از گاراژ، پشت وشتاپن و در رده‌ی پنجم قرار گرفت. تنها سه دور لازم بود تا همیلتون به وشتاپن برسد. در حالی که فتل در جایگاه اول و با تمام سرعت مشغول رانندگی و افزایش فاصله‌ی خود از رقیبان بود، همیلتون برای عبور از وشتاپن تلاش می‌کرد. اهمیت این موضوع برای مرسدس بنز به حدی بود که گاراژ این تیم به همیلتون اعلام کرد در صورتی که به‌سرعت موفق به عبور از وشتاپن نشود، جایگاه خود را در صدر از دست می‌دهد و فتل موفق به آندرکات وی‌ می‌شود. 

گرندپری استرالیا 2017 فرمول یک / australian grandprix 2017 f1

پیش‌بینی مرسدس بنز درست از آب درآمد و پس از تلاش نافرجام همیلتون برای عبور از وشتاپن، فتل در دور ۲۴ پس از تعویض لاستیک جلوی وشتاپن از گاراژ خارج شد. تصویر عصبانیت شدید توتو ولف کاملا نشان از این موضوع داشت که مرسدس بنز از شکست در برابر فراری در رویداد ابتدایی فصل، مطمئن شده بود.

در ادامه‌ی گرندپری استرالیا، خودروها با همان جایگاه ابتدایی خود مسابقه را به پیش بردند و در نهایت فتل موفق شد فراری را پس از ۲۸ گرندپری بر سکوی قهرمانی ببرد. این موضوع اهمیت زیادی برای این تیم داشت. اکنون با توجه به نتیجه‌ی پیش‌آمده، فراری برای رقابت نزدیک با مرسدس بنز در ادامه‌ی فصل، اعتمادبه‌نفس کامل به دست آورده است. فتل با قهرمانی در گرندپری استرالیا ۲۰۱۷، برای چهل و سومین بار روی سکوی قهرمانی فرمول یک رفت.

گرندپری استرالیا 2017 فرمول یک / australian grandprix 2017 f1

پس از سباستین فتل، لوئیس همیلتون و والتری بوتاس در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفتند. کیمی رایکونن نیز روز خوبی در استرالیا نداشت و پس از عملکرد عالی هم‌تیمی خود، با بیش از ۲۰ ثانیه اختلاف در رده‌ی چهارم قرار گرفت. مکس وشتاپن که فراری قهرمانی خود را تا حدود زیادی مدیون وی است، به مقام پنجم رسید. ریکیاردو راننده‌ی اول ردبول نیز که یک دور دیرتر مسابقه را آغاز کرده بود، با خراب شدن خودرو و خروج از مسابقه در دور ۲۹، ناکامی‌های خود را در برابر دیدگان هم‌وطنانش کامل کرد.

گرندپری استرالیا 2017 فرمول یک / australian grandprix 2017 f1

فلیپه ماسا، سرجیو پرز، کارلوس ساینز، دنیل کویات و استبان اکن نیز در رده‌های ششم تا دهم قرار گرفتند. فرناندو آلونسو از مک‌لارن که مشکلات بسیاری با پیشرانه‌های هوندا در دورهای تمرینی داشت، تا دورهای پایانی مقام دهم را حفظ کرده بود که در نهایت موفق به دفاع از جایگاه خود در برابر پیشرانه‌های مرسدس بنز تیم فورس ایندیا و پیشرانه‌ی رنو نشد و پس از نزول به جایگاه ۱۲ از مسابقه کناره‌گیری کرد. 

در ادامه می‌توانید جایگاه تیم‌ها و راننده‌های فرمول یک را پس از دور اول این مسابقات مشاهده کنید.

گرندپری استرالیا 2017 فرمول یک / australian grandprix 2017 f1
گرندپری استرالیا 2017 فرمول یک / australian grandprix 2017 f1

در ادامه شما را به تماشای لحظات حساس گرندپری استرالیا ۲۰۱۷ دعوت می‌کنیم.

نظر شما در رابطه با گرندپری استرالیا و موفقیت فراری و شکست مرسدس بنز چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات