عرضه گوگل اسیستنت، بهترین حرکت گوگل در سال ۲۰۱۷ خواهد بود

سه‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گوگل اسیستنت به‌زودی برای تمامی گوشی‌های مجهز به اندروید ۶ و بعد از آن، در دسترس خواهد بود و این حرکتی هوشمندانه از طرف گوگل است.
تبلیغات

کاربران گوشی‌های هوشمند اندروید که دستگاه آن‌ها مجهز به اندروید ۶ مارشمالو یا نسخه‌های جدیدتر باشد، می‌توانند به‌زودی دستیار صوتی هوشمند گوگل با نام Google Assistant را دریافت کنند. برای دریافت این دستیار صوتی هوشمند، نیازی به بروزرسانی سیستم‌عامل نیز نخواهد بود.

کارشناسان دلیل اصلی این اقدام گوگل را تصمیم سامسونگ بر عدم استفاده از گوگل اسیستنت در گلکسی اس 8 می‌دانند. گوگل با این اقدام، ابتکار عمل را از دست سامسونگ خارج خواهد کرد و تصمیم‌گیری برای استفاده از دستیار هوشمند صوتی را به کاربران واگذار می‌کند. البته این اقدام کاملا عقلانی نیز هست؛ چرا که این کاربر است که برای گوشی هوشمند خود هزینه پرداخت می‌‌کند و قطعا باید قدرت انتخاب دستیار صوتی هوشمند خود را نیز داشته باشد.

البته این تفکر که گوگل برای رضایت کاربران این کار را انجام داده، کمی اشتباه است. کاربران خوش‌بین تصور می‌کنند که گوگل عاشق آن‌ها است و می‌خواهد کنترل کامل دستگاه با استفاده از دستیار صوتی هوشمند را به آن‌ها بدهد. اما حقیقت چیز دیگری است. سامسونگ در سال گذشته حدود ۳۰۰ میلیون دستگاه گوشی  هوشمند به فروش رسانده است. به بیان دیگر اگر گوشی‌های سامسونگ از گوگل اسیستنت استفاده نکنند، این دستیار صوتی شانسی برای بقا نخواهد داشت.

از طرفی استفاده از گوگل اسیستنت توسط کاربران گلکسی را نیز نمی‌توان عامل اصلی موفقیت این دستیار دانست. واقعیت این است که این دستیار هوشمند صوتی برای پیشرفت نیاز به اطلاعات کاربران دارد و این نیاز بسیار بیشتر از گوگل ناو است. گوگل اسیستنت تمامی قابلیت‌های گوگل ناو مانند پیش‌بینی وضع آب و هوا و اطلاع‌رسانی پروازها و غیره را دارد. این دستیار وابستگی شدیدی به حساب کاربری گوگل افراد دارد. در قوانین و مقرراتی که در موقع نصب باید تأیید شود نیز به این نکته اشاره شده است. Google Assistant با گذر زمان و مطالعه‌ی داده‌های غیر خصوصی کاربر، هوشمندتر می‌شود.

نکته‌ی قابل توجه این است که برخی اطلاعات به‌ظاهر بی‌اهمیت، برای سرویس‌هایی مانند گوگل اسیستنت بسیار باارزش هستند. به‌عنوان مثال، فیلم‌های مورد علاقه‌ی کاربران و یا زمان بنزین زدن آن‌ها اطلاعاتی به‌ظاهر بی‌اهمیت هستند؛ اما شرکت‌های فیلم‌سازی و حتی پمپ‌بنزین‌ها، تمایل دارند با شرکت‌هایی در زمینه‌ی تبلیغات همکاری کنند که این اطلاعات دقیق داشته باشند. به بیان دیگر جمع‌آوری این نوع اطلاعات برای هر کامپیوتر هوشمندی بسیار کاربردی خواهد بود. در نتیجه، گوگل اسیستنت پیش از آن‌که هدیه‌ای از طرف گوگل به انسان‌ها باشد، یک موقعیت بالقوه‌ی مالی است.

pixel xl google

زمانی که گوشی پیکسل با Assistant معرفی شد، کارشناسان خبره‌ی صنعت فناوری بر این باور بودند که این سرویس به‌زودی برای تمامی گوشی‌های هوشمند عرضه خواهد شد. دلیل اصلی این پیش‌بینی، این بود که این سرویس برای بقا به اطلاعات و داده نیاز دارد. بنابراین، انحصاری نگه‌داشتن آن برای گوشی‌های گوگل یا Android TV می‌تواند مانع رشد آن شود. در نتیجه، گوگل تصمیم گرفت این دستیار را برای ۳۰۰ میلیون دستگاه گلکسی فروخته‌شده نیز عرضه کند و رشد آن را با سرعتی بیش از پیش جلو ببرد.

به نظر نمی‌رسد دعوایی جدی بین گوگل و سامسونگ در جریان باشد. این دو شرکت برای ادامه‌ی بقا خصوصا در اکوسیستم اندروید، به یکدیگر نیاز دارند و به‌خوبی از این واقعیت آگاه هستند. اما به‌طور قطع رقابتی سالم در بخش دستیارهای هوشمند صوتی میان این دو شرکت در جریان است. هر دوی آن‌ها تلاش می‌کنند منافع خود را در این بخش در اولویت قرار دهند. اگر گوگل برای توسعه‌ی اسیستنت به سامسونگ وابسته می‌ماند، نمی‌توانست موفق شود. از سوی دیگر، سامسونگ نیز برای گسترش فعالیت خود در این حوزه باید مستقل عمل کند.

صرف‌نظر از تمامی واقعیت‌های تجاری، عرضه‌ی گوگل اسیستنت برای همه‌ی گوشی‌های گلکسی و دیگر گوشی‌های هوشمند، برای کاربران نیز مفید خواهد بود. کاربران به‌راحتی می‌توانند دستیار صوتی خود را انتخاب کنند و با افزایش تعداد آن‌ها، این دستیار هوشمند پیشرفته‌تر نیز خواهد شد.

نظر شما چیست؟ با توجه به تعداد بالای گوشی‌های هوشمند اندروید، آیا گوگل اسیستنت به برترین دستیار صوتی هوشمند تبدیل خواهد شد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات