۹ نکته برای نوشتن یک رزومه موفق

پنج‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
رزومه، معرفی‌نامه‌ای است که شما را در عرض چند ثانیه به کارفرما معرفی می‌کند؛ بنابراین خیلی مهم است که برای تأثیرگذاری بیشتر، در نوشتن آن یک سری اصول اولیه رعایت شود.
تبلیغات

زمانی که برای یک موقعیت شغلی رزومه ارسال می‌کنید، درواقع تنها ۶ ثانیه فرصت دارید که کارفرما را تحت تأثیر قرار دهید. در اکثر مواقع شخصی که رزومه شما را می‌خواند، تنها به دنبال بهانه‌ای است که آن را رد کند. بنابراین هنگام نوشتن رزومه خود باید بسیار دقت کنید. ۹ نکته‌ای که در ادامه آورده شده است، به شما کمک می‌کنند یک رزومه موفق داشته باشید.

شاید واضح به نظر برسد، اما گاهی اوقات افراد فراموش می‌کنند اطلاعات پایه مانند آدرس ایمیل خود را در رزومه‌ خود بنویسند یا اینکه آن را در یک بخش نامناسب مثلا در قسمت پایانی رزومه خود درج می‌کنند. در حالی که باید اطلاعاتی مانند نام، شماره تماس، آدرس ایمیل و لینک پروفایل لینکدین خود را در بالاترین قسمت رزومه بنویسید. نیازی به نوشتن آدرس منزل داخل رزومه نیست و همچنین به یاد داشته باشید که نوشتن چند شماره تماس و چند آدرس ایمیل کار اشتباهی است؛ زیرا باعث سردرگمی فرد تماس‌گیرنده خواهد شد. در عوض آدرس ایمیل و شماره تماسی را بنویسید که بیشتر در دسترس هستند.

۲- عنوان حرفه‌ای

زمانی که شخصی رزومه شما را بررسی می‌کند، نباید هیچ شک و تردیدی در مورد موقعیت شغلی مورد تقاضای شما داشته باشد. بنابراین در عنوان رزومه باید اهداف خود را واضح و روشن بیان کنید؛ به‌عنوان مثال پایین اطلاعات تماس و بالای شرح سوابق حرفه‌ای و کاری خود بنویسید «حسابدار ارشد حرفه‌ای» یا «متخصص بازاریابی و فروش»، این عنوان شما را به‌طور خلاصه و حرفه‌ای به کارفرما معرفی می‌کند.

۳- کلمات کلیدی

برای نوشتن رزومه خود از عبارات و کلمات کلیدی استفاده کنید؛ اما آن را با ادبیات خودتان بنویسید تا شخصی که رزومه شما را می‌خواند، احساس نکند آن را از جای دیگری کپی کرده‌اید. برای پیدا کردن کلمات کلیدی می‌توانید موقعیت شغلی مورد نظر خود را جستجو کنید و عباراتی که در توصیف شغل مورد نظر استفاده شده است، در رزومه خود به کار ببرید.

۴- دستاوردها

کارفرماها می‌خواهند بدانند شما برای رشد سازمان یا شرکتی که در آن مشغول به کار بوده‌اید چه کاری انجام داده‌اید و اینکه آیا نقاط قوت شما با نیازها و مسئولیت‌های شرکت هماهنگی دارد یا خیر. بنابراین مهم‌ترین و تأثیرگذارترین دستاوردهای خود را بعد از عنوان شغلی و توضیحات بنویسید.

مقاله کسب و کار

۵- سوابق حرفه‌ای

سوابق کاری خود را می‌توانید به ترتیب تاریخ مرتب کنید یا اینکه آن‌ها را بر اساس پیشرفت شغلی و سمتی که در دیگر شرکت‌ها داشتید، بنویسید. سوابق کاری نشان‌دهنده تاریخچه زندگی حرفه‌ای شما هستند؛ بنابراین سعی کنید آن‌ها را جذاب بنویسید.

۶- معیارهای اندازه‌گیری

کارفرماها داخل رزومه شما به دنبال اعداد و ارقام هستند تا بتوانند راحت‌تر شما را ارزیابی کنند و ببینند آیا شما می‌توانید مدیریت مشتری‌ها را بر عهده بگیرید یا اینکه کسب‌و‌کار آن‌ها را رشد دهید یا خیر. به‌عنوان مثال به‌جای اینکه بگویید من به رشد درآمد شرکت قبلی خود کمک زیادی کرده‌ام، بنویسید: «با انجام این کار توانستم در عرض ۱۲ ماه درآمد شرکت را ۲۰۰ درصد افزایش دهم.»

۷- گواهی‌نامه‌ها

اگر دارای هرگونه مدرک تحصیلی و گواهی‌نامه هستید، آن‌ها را در قسمت بالایی رزومه و بعد از نام خود درج کنید. اما اگر آن‌ها با موقعیت شغلی که می‌خواهید برای آن درخواست دهید مرتبط نیستند، می‌توانید از نوشتنشان چشم‌پوشی کنید. اطلاعات جزئی‌تر در مورد تحصیلات و گواهی‌نامه‌ها معمولا در قسمت پایانی رزومه نوشته می‌شوند؛ بنابراین استفاده از کلمات اختصاری در کنار نام باعث می‌شود کارفرما در نگاه اجمالی به رزومه شما، این اطلاعات را از دست ندهد.

۸- لینک‌های مرتبط

معمولا رزومه‌ها اسنادی بی‌روح و خشک هستند؛ بنابراین می‌توانید تا جایی که به ساختار استاندارد رزومه آسیبی وارد نشود، برای معرفی خود از لینک‌های مرتبط مانند لینک پروفایل لینکدین یا وبلاگ شخصی استفاده کنید. این اطلاعات را در قسمت اطلاعات تماس و در بالای رزومه خود وارد کنید. نکته‌ای که باید به یاد داشته باشید این است که اطلاعات داخل لینک‌ها باید به‌روز و مرتبط باشند؛ به‌عنوان مثال اگر قصد دارید رزومه خود را برای یک کار عملیاتی ارسال کنید، نیازی نیست آدرس وبلاگ خود در مورد خواننده موردعلاقه‌تان را در رزومه درج کنید!

۹- استفاده از افعال‌

باید رزومه خود را با ادبیات محکم و به‌صورت مختصر بنویسید؛ بنابراین به‌جای به کار بردن صفت از فعل استفاده کنید تا  عملکرد و دستاوردهای خود را بهتر به خواننده منتقل کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات