فاز اول فیبر نوری منازل FTTH شرکت مخابرات رونمایی شد

دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
فاز اول فیبر نوری منازل (FTTH) مخابرات با نام تانوما در حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد.
تبلیغات

فاز اول فیبر نوری منازل (Fiber To The Home) مخابرات با نام تانوما در حضور اسحاق جهانگیری به بهره‌برداری رسید.

شرکت مخابرات ایران امروز از فاز نخست فیبرنوری منازل (FTTH) در تهران رونمایی کرد. این پروژه قرار است به‌طور هم‌زمان، علاوه بر تهران در استان‌های اصفهان، خراسان رضوی، فارس، خوزستان، البرز و کرمانشاه به بهره‌برداری برسد.

در فاز اول فیبرنوری منازل (FTTH) مخابرات، ۲۴۵ هزار پورت در تهران، ۸۵ هزار پورت در اصفهان، ۸۰ هزار پورت در مشهد، ۶۱ هزار پورت در شیراز، ۶۱ هزار پورت در اهواز، ۲۸ هزار پورت در کرج و ۲۰ هزار پورت در کرمانشاه از طریق این فناوری به شبکه اینترنت و شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند.

آموزش از راه دور، IPTV با کیفیت HD و 4K، بانکداری الکترونیک، خرید آنلاین، تلفن تصویری و مهم‌تر از همه، اینترنت با سرعت فوق‌العاده مهم‌ترین خدماتی هستند که در بستر فیبرنوری منازل ارائه می‌شود. تانوما مخفف «تار نوری مخابرات ایران» است و قرار است نام این شبکه باشد.

بر اساس گزارش برات قنبری، رئیس هیئت مدیره مخابرات ایران، برای اتصال یک میلیون مشترک در ۸ استان کشور به فناوری فیبرنوری، ۱۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و ۲ هزار کیلومتر فیبرکشی شده است. قنبری این شبکه را یکی از ملزومات تکمیل شبکه ملی اطلاعات دانست تا کاربران بتوانند با سرعت ۵۰ تا ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه به شبکه متصل شوند.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد این پروژه گفت: « در حالی که از برنامه چهارم توسعه به شبکه ملی اطلاعات تأکید شده بود و مقام معظم رهبری نیز در ۱۴ سال گذشته به لزوم آن اشاره کردند، انواع دسترسی به فیبرنوری (FTTx)، حلقه‌ی مفقوده بود. پیش از این اپراتور ایرانیان نت مسئول راه‌اندازی فیبر نوری بود که به دلایل مشکلات سرمایه‌گذاری، این کار انجام نشد. با اتصال فیبر نوری توسط شرکت مخابرات ایران، امکان دسترسی به فیبر نوری منازل فراهم شد.»

فیبر نوری در دنیای امروز به یکی از مهم‌ترین، با کیفیت‌ترین و اساسی‌ترین راه‌های ارتباط ثابت به اینترنت و شبکه‌های محلی تبدیل شده است. امروزه فیبر نوری یکی از پایدارترین راه‌های ارائه‌ی اینترنت با کیفیت و پرسرعت است که مشکلات موجود در سر راه فناوری‌های اینترنت همراه و ADSL را ندارد.

وزارت ارتباطات و مخابرات ایران سال‌ها است که برای فیبرکشی بین‌استانی، بین‌شهری و درون‌شهری اقدامات فراوانی انجام داده است. البته ارائه‌ی خدمات فیبرنوری به بخش‌های مختلف تقسیم می‌شود که سخت‌ترین و مهم‌ترین بخش آن، فیبرنوری منازل است.

راه‌اندازی فیبرنوری یکی از پروژه‌های گران‌قیمت مخابراتی در دنیا است که نیاز به بودجه‌های کلان دارد و باید برای این کار سرمایه‌گذاری‌های کلانی در بخش‌های مختلف انجام شود.

بر اساس‌ آمارهای موجود، با اتصال ۱۳۰ میلیون خانه در سراسر دنیا به فیبرنوری از طریق FTTH، تعداد مشترکان متصل به اینترنت از این طریق تا پایان سال ۲۰۱۶ به ۸۸۴ میلیون نفر رسیده است.

بر اساس پروانه‌های FCP ارائه‌شده به اپراتورهای ارتباطات ثابت، این شرکت‌ها هم می‌توانند انواع دسترسی به فیبر نوری (FTTx) را راه‌اندازی کنند و در اختیار مشترکان بگذارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات