چرا ویندوز 10 سریع‌تر از ویندوز 7 در حال فراگیر شدن است

چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
بر اساس گزارش مؤسسه‌ی تحقیقاتی گارتنر، ۸۵ درصد از سازمان‌ها و مؤسسات تا پایان سال ۲۰۱۷ به ویندوز ۱۰ مهاجرت خواهند کرد.
تبلیغات

به نظر می‌رسد کمپین اخیر مایکروسافت با محوریت امنیت و با هدف ترغیب سازمان‌ها به مهاجرت به ویندوز ۱۰، تاکنون موفقیت‌آمیز بوده است؛ چرا که پژوهش‌ها نشان می‌دهند سازمان‌ها و مؤسسات، بسیار سریع‌تر از دوران مهاجرت از ویندوز ایکس‌پی به ویندوز ۷، در حال پذیرش ویندوز ۱۰ هستند.

نظرسنجی جدید مؤسسه‌ی تحلیل‌گر گارتنر نشان از آن دارد که ۸۵ درصد از سازمان‌ها تا پایان سال جاری میلادی، مهاجرت به ویندوز ۱۰ را آغاز خواهند کرد و بسیاری از این مؤسسات و سازمان‌ها، دلیل این امر را بالا بردن سطح امنیت عنوان می‌کنند.

مایکروسافت در ماه ژانویه اعلام کرد که از تاریخ ۱۳ ژانویه‌ی سال ۲۰۲۰، انتشار وصله‌های امنیتی را برای ویندوز ۷ متوقف خواهد کرد؛ با این وجود خاطرنشان کرد که حتی با وجود وصله‌های امنیتی، ویندوز ۷ نمی‌تواند نیازهای سطح بالای امنیتی شرکت‌ها و مؤسسات فعال در حوزه‌ی IT را برآورده کند.

امنیت بالاتر؛ مهم‌ترین دلیل برای مهاجرت به ویندوز ۱۰

از بین افرادی که در نظرسنجی مؤسسه‌ی گارتنر شرکت کرده‌اند، ۴۹ درصد، بهبود‌های امنیتی را دلیل مهاجرت به ویندوز ۱۰ اعلام کردند؛ در حالی که ۳۸ درصد آن‌ها قابلیت‌‌های مبتنی بر یکپارچگی با فضای ابری را دلیل انتخاب ویندوز ۱۰ عنوان کردند.

اما دلایل دیگری که توسط سازمان‌ها در پاسخ به سؤال مؤسسه‌ی گارتنر مطرح شده، شامل مواردی همچون پایان پشتیبانی از ویندوز ۷ تا پایان سال ۲۰۲۰، اجرای اپلیکیشن‌های یونیورسال روی پی‌سی و دستگاه‌های موبایل و تجربه‌ی لمسی بهتر در دستگاه‌‌های ۲ در ۱ مانند سرفیس پرو مایکروسافت یا تبلت‌ها است. حدود یک‌سوم از سازمان‌هایی که در این نظرسنجی شرکت‌ کرده‌اند، موارد یادشده را به‌عنوان دلایل مهاجرت خود به ویندوز ۱۰ مطرح کرده‌اند.

رانجیت اتوال، سرپرست واحد پژوهش گارتنر می‌گوید:

سازمان‌ها متوجه لزوم مهاجرت به ویندوز ۱۰ هستند و مجموع مدت‌زمان مورد نیاز برای ارزیابی و در نهایت، مهاجرت به ویندوز ۱۰ در فاصله‌ی بین نظرسنجی‌‌های گارتنر که در طول سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ انجام شده‌اند، به ۲۱ تا ۲۳ ماه کاهش یافته است. سازمان‌‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ، یا فرایند مهاجرت به ویندوز ۱۰ را آغاز کرده‌اند یا این فرایند را در سال ۲۰۱۸ اجرا خواهند کرد. این مسئله احتمالا نشان‌گر گذار از اپلیکیشن‌های قدیمی به ویندوز ۱۰ یا جایگزینی ‌آن‌‌ها قبل از آغاز مهاجرت به ویندوز ۱۰ است.

در نظرسنجی گارتنر ۱۰۱۴ مؤسسه و سازمان از ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، چین، هند و برزیل شرکت کرده‌اند و این نظرسنجی بین‌ ماه‌های سپتامبر و دسامبر ۲۰۱۶ به انجام رسیده است.

۸۵ درصد از سازمان‌ها تا پایان سال به ویندوز ۱۰ مهاجرت می‌کنند

نتایج نظرسنجی گارتنر نشان می‌دهند ۴۶ درصد از مؤسساتی که در آن شرکت‌ کرده‌اند، مهاجرت به ویندوز ۱۰ را تا پایان سال ۲۰۱۶ آغاز خواهند کرد؛ در حالی که ۲۳ درصد از مؤسسات، این فرایند را در شش‌ماهه‌ی نخست سال ۲۰۱۷ شروع می‌کنند و ۱۶ درصد از آن‌ها شش‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۷ را زمان آغاز مهاجرت خود به ویندوز ۱۰ اعلام کرده‌اند. در نهایت ۹ درصد از سازمان‌ها انتظار دارند ارتقاء به ویندوز ۱۰ را در سال ۲۰۱۸ آغاز کنند؛ در حالی که ۴ درصد دیگر این فرایند را به سال ۲۰۱۹ یا سال‌‌های بعد موکول کرده‌اند.

گارتنر در جریان نظرسنجی سال ۲۰۱۵ خود، تخمین زد که احتمالا حدود ۵۰ درصد از سازمان‌ها، فرایند ارتقاء به ویندوز ۱۰ را آغاز خواهند کرد. در آن زمان، دلایل اصلی برای مهاجرت به نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل مایکروسافت، پایان پشتیبانی از ویندوز ۷، سازگاری بسیار خوب با اپلیکیشن‌ها و دستگاه‌های ویندوز ۷ و تقاضای بالا برای تبلت‌ها و دستگاه‌های ۲ در ۱ عنوان شده بود.

بررسی‌‌های گارتنر نشان می‌دهند سازمان‌ها در پی به‌روزرسانی سخت‌افزار خود نیز هستند؛ چرا که دستگاه‌ها در مسیر بهینه شدن برای اجرای بهتر قابلیت‌های ویندوز قرار دارند.

مایک اشریچ، تحلیل‌گر ارشد گارتنر می‌گوید:

در نظرسنجی گارتنر، علاقه‌ی شرکت‌کنندگان برای خرید دستگاه‌های جدید نسبت به گذشته افزایش قابل توجهی داشته است؛ چرا که سازمان‌ها شاهد بهینه‌سازی محصولات نسل سوم و چهارم برای اجرای ویندوز ۱۰، به همراه عمر باتری بالاتر، نمایشگرهای لمسی و قابلیت‌های دیگر ویندوز ۱۰ بوده‌اند. تمایل به خرید لپ‌تاپ‌های تبدیل‌شدنی افزایش یافته است؛ چرا که سازمان‌ها از مرحله‌ی تست به مرحله‌ی خرید و مهاجرت به ویندوز ۱۰ رسیده‌اند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات