ویندوز 10 S مرورگر کروم یونیورسال را هم اجرا نمی کند

چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۱
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت چندی پیش ویندوز ۱۰ S را معرفی کرد که تنها امکان اجرای اپلیکیشن‌های موجود در فروشگاه ویندوز را دارد؛ اما ظاهرا به هیچ وجه نمی‌تواند مرورگر کروم گوگل را اجرا کند.
تبلیغات

مایکروسافتی که با روی کار آمدن نادلا در تلاش بوده در‌های این کمپانی را روی دیگر کمپانی‌ها باز نگه دارد، در اتفاقی جالب و پیش‌بینی نشده تایید کرد که کاربران ویندوز ۱۰ S قادر نخواهند بود مرورگر یا موتور جستجوی پیش‌فرض سیستم عامل جدید این شرکت را تغییر دهند. در واقع کاربران ویندوز ۱۰ S ناچار به استفاده از مایکروسافت اج به عنوان مرورگر و بینگ به عنوان موتور جستجو روی دستگاه‌های خود هستند.

شاید در ابتدای راه این موضوع زیاد مشکل بزرگی به نظر نرسد، چرا که برنامه‌ای مانند گوگل کروم و فایرفاکس حتی در استور مایکروسافت نیز هنوز حضور ندارد که اصلا بتوان آن را روی ویندوز ۱۰ S نصب کرد. اما حالا خبر رسیده که حتی اگر گوگل تصمیم به ساخت برنامه‌ای یونیورسال از کروم را بگیرد، باز هم کاربران ویندوز جدید کمپانی ردموندی از آن بی‌بهره خواهند بود.

سرفیس لپ تاپ surface laptop

در گزارشی که از zdnet منتشر شده، ظاهرا اپلیکیشن‌های اختصاصی فروشگاه ویندوز دارای نیازمند‌هایی هستند که گوگل کروم پورت شده قادر به سازگاری با آن‌ها نیست.

در یکی از دستورالعمل‌های فروشگاه ویندوز اینطور آمده:

اپلیکیشن شما نباید با امنیت کاربر، دستگاه یا سیستم‌های مرتبط با آن ناسازگار یا مخاطره آمیز باشد. اپلیکیشن‌هایی که برای مرور وب ساخته می‌شوند باید از موتور‌های مناسب html و JavaScript فراهم شده توسط پلتفرم ویندوز استفاده کنند.

پیشنهاد پروژه islandwood برای گوگل

مایکروسافت به توسعه دهندگان یک سری ابزار‌هایی با نام رمز پروژه Islandwood را پیشنهاد می‌کند که امکان پورت کردن نرم‌افزار‌های Win32 به یونیورسال را فراهم می‌کند.

در این فرضیه مایکروسافت، اگر گوگل بخواهد نسخه دسکتاپ از مرورگر کروم را به ویندوز استور بیاورد، تنها راه استفاده از همین پروژه Islandwood خواهد بود که ظاهر طبق دستورالعمل ذکر شده و به دلیل اینکه گوگل از این نیازمند‌ها برخوردار نیست، باید مرورگر خود را دوباره از پایه بر طبق موتور‌های رندرینگ و جاواسکریپت پیشنهادی مایکروسافت بسازد.

البته ردموندی‌ها از مسائل امنیتی برای این موضوع دلیل می‌آورند و می‌گویند:

مرورگر‌های دسکتاپ که از طریق فروشگاه ویندوز نصب می‌شوند، در ابتدا و به صورت پیش‌فرض امن نیستند. تنها در صورت امنیت‌ها تامین می‌شود که شبیه به مرورگر اج، کلا یک برنامه یونیورسال باشند. بنابراین آن‌ها در محیطی ایزوله شده اجرا می‌شوند و نمی‌توانند به عملیات‌های کلی سیستم دسترسی داشته باشند. اپلیکیشن‌های تبدیل شده از فرمت Win32 به یونیورسال، به جای آن از اجزایی مجازی شده بهره می‌برند و قابلیت "runFullTrust" دارند.

در هر صورت، مایکروسافت اجازه وارد شدن نسخه یونیورسال مرورگر گوگل کروم به فروشگاه ویندوز را نخواهد داد و احتمالا این موضوع برای گوگل نخواهد بود، چرا که از ابتدا نیز در این باره اشتیاقی نشان نمی‌دادند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات