چگونه نقطه تمرکز و فاکتور موفقیت استارتاپ را پیدا کنیم

جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
استارتاپ‌ها برای حفظ تمرکز و حرکت در مسیر صحیح کاری، نیاز به هدف یا نقطه‌ی تمرکز دارند که می‌توان نام ستاره شمالی را برای آن انتخاب کرد.
تبلیغات

ستاره‌ی شمالی نام ستاره‌ای است که نقش مهمی در مسیریابی‌های جغرافیایی دارد. این عبارت ایهام‌دار می‌تواند برای تعیین هدف و مسیر حرکت استفاده شود. استارتاپ‌ها در قدم اول نیاز به تمرکز و شناخت مسیر دارند. به بیان دیگر هر استارتاپ نیاز به یک ستاره شمالی روشن دارد.

تمرکز چیزی است که شرکت‌های خوب را از بقیه جدا می‌کند. تمرکز می‌تواند باعث موفقیت یا شکست استارتاپ شما بشود. بدون تمرکز، شما زمان زیادی را برای امتحان کردن استراتژی‌های جدید، توجه به جزئیات و رهبری غلط تیم خود تلف می‌کنید.

اما با داشتن توجه و تمرکز کافی، می‌توان تیم را تحت هدفی ثابت متحد کرد و راهنمایی‌های معنا دار و عاقلانه‌ای را به آنها عرضه کرد. به بیان دیگر با داشتن تمرکز، هدف و همان ستاره‌ی شمالی، در هر زمان پاسخ مناسبی به این سوال دارید که آیا در حال انجام کار صحیح هستید؟

ستاره شمالی استارتاپ شما، درآمد، تعداد کاربران یا سرعت رشد نیست. این راهنما که باید مرکز توجه شما باشد، ارزشی است که به مشتری ارائه می‌کنید. به بیان دیگر، درآمد میزان پولی است که شما از مشتریان دریافت می‌کنید و ستاره شمالی ارزشی است که به آنها عرضه می‌کنید.

اما پیدا کردن فاکتوری برای اندازه گیری رسیدن به نقطه‌ی هدف، دشوار است. چون هر استارتاپ، ارزش خاص خود را به مشتریان عرضه می‌کند، نمی‌توان فاکتوری واحد برای تمام آنها تعریف کرد. برای شناخت بهتر نقطه تمرکز، می‌توان مثال‌هایی از استارتاپ‌های موفق زد:

  • وبسیات Medium: زمانی که کاربر صرف مطالعه در این وبسایت می‌کند
  • وبسایت Quora: تعداد سوالاتی که پاسخ داده می‌شوند
  • فیسبوک: آمار ماهانه‌ی کاربران آنلاین

هر یک از فاکتورهای بالا، زمانی را که کاربر در حال تجربه ارزش اصلی استارتاپ هست، اندازه‌گیری می‌کند.

تمرکز

پیدا کردن نقطه تمرکز یا ستاره شمالی

وقتی می‌خواهید نقطه تمرکز خود را پیدا کنید، از فاکتورهای معمول مانند تعداد بازدید از صفحات، ثبت نام‌های جدید و تعداد کاربران ثبت نام شده دوری کنید. این فاکتورها اعدادی جذاب هستند اما ارتباطی با ارزش اصلی که به کاربران ارائه می‌کنید ندارند.

به جای تمرکز بر فاکتورهای گفته شده، به احساسات کاربران و مشتری‌ها دقت کنید. لحظه‌ای که کاربر با محصول شما ارتباط عاطفی برقرا می‌کند را پیدا کنید. این زمان همان موقعی است که آنها ارزش شما را پیدا کرده و دلیل استفاده از این محصول به جای محصولات رقیب را درک می‌کنند.

در بسیاری از برنامه‌ریزی‌ها، احساسات را نادیده می‌گیریم و درگیر اعداد می‌شویم. اما این احساسات است که باعث می‌شود مشتری به شما وفادار بماند. همین احساسات او را وادار می‌کند تا برای محصول شما تبلیغ کند و دلیل موفقیت شما بشود. برای پیدا کردن بهتر نقطه تمرکز استارتاپ خود به این سوالات پاسخ دهید:

  • آیا این نقطه نشان دهنده‌ی اولین لحظه‌ای هست که مشتری از محصول ما راضی می‌شود؟
  • آیا مقدار لذت بردن از محصول را شامل می‌شود؟
  • آیا این نقطه می‌تواند به عنوان فاکتور موفقیت سازمان اندازه گیری شود؟
  • آیا همه افراد تیم به راحتی آن را درک می‌کنند؟
  • آیا با استفاده از این نقطه می‌توان تعیین قیمت‌ها، طراحی‌ها و تصمیم‌گیری‌های مهم را انجام داد؟
  • آیا این نقطه شامل ارزش طولانی مدت و اهمیت شرکت می‌شود؟

انتخاب نقطه تمرکز یا ستاره‌ی شمالی دشوار است و ممکن است در مراحل اولیه انتخاب‌هایی اشتباه داشته باشید. حتی ممکن است این نقطه در طول زمان تغییر کند.

مراحل بعدی

پس از انتخاب نقطه تمرکز باید به سمت آن حرکت کنید. همیشه به آن نقطه و ستاره خیره باشید و درگیر آمارهای دیگر نشوید. همواره شرکت خود را در مسیر رسیدن به این ستاره راهنمایی کنید. وقتی تیم شما با اتحاد به سمت این ستاره حرکت کنند، قطعا موفق خواهید شد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات