نسل جدید باتری‌ها در خودروهای برقی، ظرف ۵ دقیقه شارژ می‌شوند

چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
شرکت استوردات، به‌تازگی ادعا کرده است که با دست‌یابی به یک فناوری جدید، می‌تواند باتری‌های مورد نیاز برای حرکت یک خودرو تا ۵۰۰ کیلومتر را، در زمانی حدود ۵ دقیقه شارژ کند.
تبلیغات

قیمت خودروهای الکتریکی، روز‌به روز کاهش می‌یابد و فناوری‌های مربوط به این مدل‌ها نیز، بسیار بهتر از گذشته شده است، اما یک نکته‌ی منفی در خودروهای برقی و پلاگین هیبرید وجود دارد که شاید مهم‌ترین ضعف آن، در مقایسه با محصولات بنزینی باشد. شارژ سریع، حلقه‌ی گم‌شده در فناوری خودروهای برقی و پلاگین‌هیبرید است و حتی با سیستم‌های گران‌قیمت شارژ سریع هم، ساعت‌ها وقت صرف تامین‌ انرژی باتری‌ها می‌شود، در حالیکه سوخت‌گیری در پمپ بنزین، محدود به چند دقیقه خواهد بود.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که شارژ سریع باتری‌های لیتیوم یون را غیر ممکن می‌کند، مربوط به ایمنی و حرات داخلی آنها است. شرکت استوردات، ادعا می‌کند که با بهینه‌سازی این باتری‌ها و آزمایش موفقیت‌آمیز آنها در تلفن‌های هوشمند، نسل جدیدی از سیستم‌های تامین انرژی در خودروهای الکتریکی را آماده کرده است.

باتری استوردات

این فناوری جدید، فلش‌باتری نام دارد و از ذراتی موسوم به نانودات استفاده می‌کند. نانودات‌ها، در واقع مولکول‌هایی هستند که انتقال انرژی به الکترودها را تسریع می‌کنند. مواد به‌کار رفته در این باتری‌ها، از نظر شیمیایی شبیه به لیتیوم یون عمل می‌کنند، اما به همان مقدار، قابلیت ذخیره و تامین انرژی الکتریکی دارند. جالب اینجا است که نانودات‌ها در مقایسه با لیتیوم یون‌های امروزی، نه‌تنها اشتعال‌پذیری ندارند، که در مقابل حرارت محیط هم، مقاومت مناسبی از خود نشان می‌دهند و اتلاف انرژی کمتری خواهند داشت. شرکت استوردات، ادعا می‌کند که فرایند ساخت نانودات‌ها کاملا طبیعی است و از مواد اورگانیک و قابل بازیافت، در ساخت آنها استفاده شده است.

چند روز پیش در برلین، استوردات به معرفی فناوری جدید خود پرداخت و به صورت مختصر، با شارژ یک باتری کوچک؛ عملکرد آنرا به نمایش گذاشت. در تست‌های آزمایشگاهی، فناوری نانودات و سرعت بالای شارژ آنها، منطقی به نظر می‌رسد، اما هنوز در مرحله‌ی پیش‌تولید قرار دارد و بنا به اعلام رسمی شرکت سازنده، حدود ۳ سال دیگر، به مرحله‌ی تولید تجاری و نصب روی خودروهای برقی خواهد رسید. استوردات، ادعا می‌کند که فناوری نانودات در حالت فعلی، می‌تواند روی تسلا مدل S نصب شود و با تامین انرژی به میزان ۹۰ کیلووات ساعت، امکان رانندگی تا مسافت ۴۸۰ کیلومتر با فراهم کند.

در پایان این مطلب، بیننده‌ی فیلم کوتاهی باشید که به توضیح مختصر فناوری نانودات می‌پردازد.

دانلود با کیفیت  360p   720p   1080p

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات