مشکلات روحی کارآفرینان؛ اسراری که به زبان نمی‌آیند

پنج‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
اگر کارآفرینان به‌ سلامت روحی خود توجه نکنند، عوارض جانبی سنگینی پرداخت می‌کنند که نه‌تنها به زندگی شخصی آن‌ها آسیب می‌زند، بلکه کسب‌وکار آن‌ها را هم در معرض خطر قرار می‌دهد.
تبلیغات

ما در عصر دام‌های اقتصادی فرهنگی زندگی می‌کنیم و این امر کاملاً عادی به نظر می‌رسد. تحت هجوم نسخه‌های مختلف موفقیت قرار داریم و دیگر سخت است بفهمیم که کدام یک از آن‌ها واقعی است. مهم نیست تعریف شما از موفقیت چه باشد؛ مردم هرکدام نسخه خود را دنبال می‌کنند. ولی شما واقعاً دنبال چه چیزی هستید؟ بیشتر مردم موفقیت را بر اساس درک خود از واقعیات و مشاهده مردم دیگر تعریف می‌کنند یا اینکه هیجانات قهرمانان خود را به‌عنوان مدلی برای زندگی‌شان تقلید می‌کنند. بخشی از مردم موفقیت را بر اساس لایک‌ها، کامنت‌ها و فالوئرها اندازه می‌گیرند و این همان نسخه‌ی موفقیت است که شاید برای عده‌ی کمی کارساز باشد؛ ولی زندگی بسیاری را در هم می‌شکند و عامه مردم را فریب می‌دهد.

همه‌ی ما یک رؤیا را دنبال می‌کنیم؛ ولی پشت داستان انسان‌های موفق و پیروز و آن‌ها که به رؤیای خود دست پیداکرده‌اند، یک راز به زبان نیامده هم هست که به آن سمت تاریک موفقیت می‌گویند. رازی که خواه‌ناخواه بخشی از سفر موفقیت است که مردم آرزوی آن را دارند، ولی به‌ندرت حرفی از آن به میان می‌آید. همیشه می‌گویند سفرِ موفقیت نیازمند سخت‌کوشی و اراده قوی است؛ ولی روی دیگر سکه چیست؟ اختلالات روانی! اتفاقی که ممکن است در هر مرحله‌ای از سفر شما پیش بیاید؛ هنگامی که در تعقیب رؤیای خود هستید و وقتی به پشت سر و گذشته‌ها نگاه می‌کنید، از چراها و بایدهای ناگوار پر می‌شوید. ممکن است علائم زمانی خودشان را نشان بدهند که شما پیشرفت کرده‌اید، به هدف خود رسیده‌اید و حالا مسئولیت معاش و مراقبت از دیگران و پول، شما را شب‌ها بیدار نگه می‌دارد؛ چون رسیدن به موفقیت همیشه با احساس تنهایی همراه است و فشاری که از روی شما برداشته نمی‌شود.

mental health

افراد تحسین‌برانگیزی مثل تیم فریس (نویسنده، کارآفرین و راهنمای رشد شخصیتی)، براد فلد (نویسنده، کارآفرین و سرمایه‌گذار)، کندریک لامار (خواننده و آهنگساز)، نیک کانن (موسیقیدان، آهنگساز، تنظیم‌کننده و کارآفرین) و شانتی داس (نویسنده، مدیر اجرایی موسیقی، مشاور بازاریابی و کارآفرین) نمونه افراد  موفقی هستند که این تجربه را پشت سر گذاشته و بعدها افکار و احساساتشان را به اشتراک گذاشته‌اند.

همیشه می‌گویند پای میز غذا درباره مسائل جنسی، سیاست، مذهب و نژاد صحبت نکنید. مشخص است که که چرا صحبت کردن درباره این موضوعات، کمکی به حل آن‌ها نمی‌کند؛ ولی به هر حال گفتگوها صورت می‌گیرند. این‌طور نیست؟

هنگامی‌که بحث مشکلات روحی پیش می‌آید، اولین چیزی که در ذهن مردم تداعی می‌شود افسردگی است. درحالی‌که مشکلات روحی خود را به اشکال مختلفی نشان می‌دهند:

  • استرس ، اضطراب و وحشت
  • اختلال دوقطبی
  • اختلالات تغذیه‌ای
  • مصرف مواد و اعتیاد

نخستین بار شانتی داس موزیسین کهنه‌کار سابق که اکنون یک کارآفرین موفق است، برنامه‌ای را با عنوان «شرم را از میان بردار» تهیه کرد. شانتی، مدت‌ها از افسردگی رنج می‌برد و پدرش هم دچار مشکلات روحی بود. با این آهنگ، او تلاش کرد لایه‌های شرم و ننگی را که مردم به بیماری‌های روحی نسبت می‌دهند بردارد. میلیون‌ها نفر از بیماری‌های روحی رنج می‌برند و ترجیح می‌دهند هرگز درباره آن صحبت نکنند. هنوز راه زیادی مانده است تا مردم واقعیت این بیماری‌ها را درک کنند و بفهمند چطور باید در پی درمان و مراقبت از عزیزانشان باشند.

شانتی مقدمات یک کنفرانس و گفتگوی ملی را به‌منظور آگاهی دادن به مردم و حمایت مالی افرادی که با این شرایط زندگی می‌کنند، فراهم کرد. او از برخی ستاره‌های مشهور و دوستانش کمک گرفت تا این جلسه بزرگ را آغاز کند. برنامه او با ۸۰ میلیون بیننده، نقشی پایه‌ای در رواج مکالمات درباره سلامت روان داشت. او می گوید:

در سال ۲۰۱۷، صحبت کردن درباره سلامت روان دیگر نباید تابو باشد. خیلی‌ها می‌دانند که فراز و نشیب‌های زندگی مرا دچار افسردگی کرد. ولی من تنها نیستم، از مادرم و مردمی که کمک کردند بفهمم نیازی نیست به خاطر افسردگی شرمگین باشم، سپاسگزارم. درخواست کمک برای مشکلات روحی به این معنی نیست که شما ضعیف هستید؛ برعکس، شما آن‌قدر قوی هستید که حاضر نیستید بدون مبارزه صحنه زندگی را ترک کنید. شما لیاقت شاد بودن دارید و مجبور نیستید برای مشکلاتی که در زندگی با آن‌ها دست‌ به‌ گریبانید، شرمنده باشید. شما تنها نیستید. من چندین سال قرص‌های ضدافسردگی مصرف کردم و این قرص‌ها واقعاً به من کمک کردند. من از بیان این حرف‌ها نه ترسی دارم و نه خجالت می‌کشم. بیایید آگاهی جهانی را در مورد مشکلات سلامت روان بالا ببریم. نباید از مبارزه دست بکشیم.
talk therapy

گروه‌های صحبت درمانی، محیط امنی برای به زبان آوردن افکار و احساسات فراهم می‌کنند که می‌توانید در آن‌ها آنچه واقعاً از ذهنتان می‌گذرد به اشتراک بگذارید.

ترس خاصی درباره بیماری‌های روحی وجود دارد که باعث می‌شود افراد از فاش شدن رازشان بترسند یا حس کنند خطاکارند. همه‌ی مردم به‌صورت خود نقاب می‌زنند تا حقیقت وجودی آن‌ها آشکار نشود. ولی اگر زیاد به چیزی وانمود کنید که نیستید، نهایتاً در واقعیت اشتباهی زندگی خواهید کرد که آن را در ذهن برای خود ساخته‌اید، فقط برای اینکه می‌خواهید طوری زندگی کنید که در رؤیای خود دیده بودید. اگر نخواهید در مورد آنچه در ذهنتان می‌گذرد حرفی بزنید، ضعیف‌تر می‌شوید نه قوی‌تر. دردهای روانی تنها به شما آسیب خواهند زد و هیچ سودی در روند پیشرفت نخواهند داشت. محققان دریافته‌اند که ۴۹ درصد از کارآفرینان، حداقل یکی از مشکلات روحی را در زندگی حرفه‌ای خود تجربه می‌کنند (مثل اختلال دوقطبی، افسردگی، اضطراب، اختلال کم‌توجهی و بیش فعالی) و حدود یک‌سوم کارآفرینان با بیش از دو بیماری روحی مقابله می‌کنند. به همین دلیل است که ما به هر گزینه و رسانه‌ای برای حمایت از ارتباطات بدون نقاب و تظاهر و شرم، نیاز داریم.

اگر به کمک نیاز دارید کمک بگیرید. کمک خواستن لزوماً مراجعه به پزشک نیست؛ بلکه روزنه‌ای است که باعث می‌شود بتوانید از مشکلات روحی و نیازهای عاطفی خود صحبت کنید. این فرد می‌تواند یک دوست باشد یا یکی از اعضای خانواده یا یک گروه صحبت درمانی.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات