طراحی و تکمیل بوم ناب کسب و کار برای استارتاپ

چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
بوم ناب کسب و کار یا Lean Canvas، نسخه‌ای بهینه‌شده از بوم مدل کسب و کار است که برای استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا طراحی شده است.
تبلیغات

در آموزش قبلی به‌تفصیل در مورد بوم مدل کسب و کار و نحوه پر کردن آن صحبت کردیم. بوم ناب کسب و کار یا Lean Canvas، نسخه‌ای از این جدول است که برای استارتاپ‌ها بهینه‌سازی شده است. آش ماوریا، این نسخه را در وبلاگ استارتاپی خود برای تکمیل مفاهیم استارتاپ ناب (استارتاپ سریع، دقیق و کارآمد) ایجاد کرده است.

بوم ناب می‌تواند مدل کسب و کاری با تمرکز بر کارآفرینی ایجاد کند. این مدل فاکتورهایی مانند مشکلات، راه‌حل‌ها و برتری‌های رقابتی را بررسی می‌کند. اگرچه ساختار بوم شباهت زیادی به بوم مدل کسب و کار دارد، اما تغییراتی اساسی در آن ایجاد شده است. این بوم تمرکز بیشتری بر خاصیت‌های استارتاپ‌ مانند عدم قطعیت و ریسک‌پذیری دارد. در ادامه به بررسی و توضیح بخش‌های مختلف این بوم می‌پردازیم.

کپی لینک

مشکل یا صورت مسئله

وقتی شما قصد دارید استارتاپی برای عرضه‌ی محصول یا خدمتی خاص راه‌اندازی کنید، باید مطمئن شوید که کسب و کار شما مشکلی برای افراد حل می‌کند. در این بخش، سه مشکل یا صورت مسئله‌ی اصلی را که استارتاپ حول آن‌ها تشکیل خواهد شد، یادداشت کنید.

کپی لینک

راه‌حل‌ها

راه حل شما برای مشکلات عنوان‌شده چیست؟ چه چیزی محصول شما را نسبت به رقبا متمایز می‌کند و آن‌ها را برای خریدن محصول یا خدمت استارتاپ شما تشویق می‌کند؟ پاسخ این سؤالات را در این بخش وارد کنید.

کپی لینک

معیارهای کلیدی

معیارها و فعالیت‌های اصلی که شما در طول راه‌اندازی و پیشرفت استارتاپ برآورد می‌کنید، در این بخش جای می‌گیرند. معیارهایی مانند تعداد مشتریان جدید، تعداد کاربران، ابعاد بازار، مقدار نفوذ در بازار، درآمد حاصل از هر مشتری و ... که می‌توانند برای سرمایه‌گذاران و صاحبان کسب و کار جذاب باشند، در این بخش نوشته می‌شوند.

کپی لینک

زیرساخت هزینه‌ای

 لیستی از هزینه‌های مورد نیاز برای اداره‌ی کسب و کار باید در این بخش نوشته شود. مواردی مانند هزینه‌ی جذب مشتری، نگهداری و تعمیرات، هزینه‌های جاری و حقوق و دستمزد کارگران به این بخش تعلق دارند.

کپی لینک

ارزش منحصر به فرد

به‌طور خلاصه در این بخش باید ویژگی خاص خود را یادداشت کنید و در یک پیام ساده، بگویید چه چیزی باعث می‌شود افراد شما را به‌جای رقبا انتخاب کنند.

کپی لینک

برتری خاص

محصول یا خدمت شما چه نوع برتری نسبت به دیگران دارد که قابل کپی شدن نیست؟ آیا شما چیزی مانند حق انحصار یا اختراع ثبت‌شده برای محصول خود دارید؟ چه تضمینی وجود دارد که محصول شما توسط رقبای قدرتمندتر کپی نشود؟

کپی لینک

کانال‌ها

این بخش که با بوم مدل کسب و کار مشترک است، به کانال‌های ارتباطی با مشتریان و نحوه‌ی دسترسی آن‌ها به محصول و خدمات شما اختصاص دارد.

کپی لینک

بخش مشتریان

چه کسی محصول یا خدمت شما را می‌خرد؟ آن‌ها متعلق به چه قشری از جامعه هستند؟ آیا دسته‌بندی خاصی برای مشتریان در نظر دارید یا محصول شما توسط اقشار جامعه خریداری می‌شود؟

کپی لینک

جریان‌های درآمدی

این بخش مهم‌ترین بخش بررسی و پروش ایده و اجرای یک استارتاپ است. شما باید بدانید چگونه قرار است کسب درآمد کنید. استارتاپی که بدون برنامه‌ریزی درآمدی و فقط به خاطر هیجان‌انگیز بودن ایده تأسیس شود، به احتمال زیاد شکست خواهد خورد.

بوم ناب کسب و کار را از همان روزهای ابتدایی بررسی ایده‌ی استارتاپی خود تکمیل کنید و در تمامی مراحل از ساخت مدل اولیه تا اجرای نهایی و حتی بعد از جذب سرمایه‌گذار، آن را به همراه داشته باشید و همیشه تغییرات مثبت را درون آن اعمال کنید. برنامه‌ریزی به روش بوم‌های کسب و کار به شما کمک می‌کند که نمایی کلی از وضعیت خود داشته باشید و به اهداف و برنامه‌های اولیه پایبند بمانید. در ادامه می‌توانید نسخه‌ای خام از بوم ناب کسب و کار را دریافت کنید.

بوم ناب کسب و کار
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات