لنوو پس از سال‌ها به سوددهی رسید

دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
با بهبود بازار پی‌سی، لنوو توانست به سوددهی برسد؛ اما بخش‌های موبایل و مراکز داده این شرکت هنوز زیان‌ده هستند.
تبلیغات

لنوو، بزرگ‌ترین سازنده کامپیوترهای شخصی، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که توانسته است در سال مالی منتهی به مارس ۲۰۱۷، به سوددهی برسد. البته این بدان معنا نیست که فروش پی‌سی رشد داشته، بلکه نرخ کاهش فروش پی‌سی کاهش داشته است. میزان سود لنوو در سال مالی منتهی به مارس ۲۰۱۷، ۵۳۵ میلیون دلار بود که بهبود زیادی نسبت به ضرر ۱۲۸ میلیون دلاری سال قبل از آن نشان می‌دهد. این سود اما از سود ۵۶۹ میلیون دلاری پیش‌بینی شده توسط تحلیلگران تامسون رویترز کمتر است. درآمد لنوو با ۴ درصد کاهش، به ۴۳ میلیارد دلار رسید.

این نتایج زمانی اعلام می‌شود که لنوو در حال گذر از دریای متلاطم کامپیوترهای شخصی است که پس از گسترش استفاده از گوشی هوشمند و تبلت، کاهش زیادی داشته است. بر اساس گزارش گارتنر، بازار پی‌سی برای دهمین سال پیاپی کاهش داشته است و در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۷، میزان فروش پی‌سی برای اولین بار پس از سال ۲۰۱۷،‌ به زیر ۶۳ میلیون واحد رسید.

متوسط کاهش فروش پی‌سی در سال گذشته، ۳ درصد بود؛ اما کاهش فروش لنوو تنها یک درصد بوده است. لنوو توانست سهم بازار خود را ۰.۴ درصد افزایش بدهد و به ۲۱.۴ درصد برساند. درآمد بخش پی‌سی و محصولات هوشمند که ۷۰ درصد درآمد این غول چینی را تشکیل می‌دهد، ۲ درصد افت داشت.

لنوو کاهش فروش را ناشی از چرخش به سمت گوشی‌ هوشمند و مراکز داده می‌داند؛ اما نباید نقش عواملی محیطی بازار چین و محدودیت عرضه قطعات را نادیده گرفت. یانگ یوان‌کینگ، مدیرعامل لنوو می‌گوید:

بر خلاف اوضاع بازار که در کوتاه‌مدت چالش‌برانگیز خواهد بود،‌ گروه ما توانست تمرکز بیشتری بر مشتریان داشته باشد و محصولات جذابی در همه گروه‌ها به بازار عرضه کند.

اما چالش‌ها بسیاری از جمله رقابت هنوز وجود دارند. هواوی که یکی از بزرگ‌ترین سازندگان گوشی هوشمند در سراسر دنیا است، این هفته اعلام کرد که قصد دارد پی‌سی‌های پریمیوم روانه بازار کند. لنوو در بخش گوشی هوشمند نیز با هواوی در رقابت است. بخش گوشی هوشمند لنوو، ۱۸ درصد درآمد این شرکت را تأمین می‌کند. ضرر بخش موبایل لنوو افزایش پیدا کرد و از ۴۶۹ میلیون دلار در سال مالی ۲۰۱۶ به ۵۶۶ میلیون دلار در سال مالی ۲۰۱۷ رسید. اما لنوو می‌گوید در آمریکای جنوبی و اروپای غربی رشد زیادی داشته است. بخش مراکز داده لنوو نیز ۳۴۳ میلیون دلار ضرر داشت.

یوان‌کینگ می‌گوید بخش پی‌سی به رشد قدرتمند خود ادامه می‌دهد، بخش گوشی‌ هوشمند راه درستی در پیش دارد و لنوو تلاش‌های خود را در بخش مراکز داده افزایش داده است.

درآمد لنوو در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۷ با ۵ درصد افزایش به ۹.۵۸ میلیارد دلار رسید؛ ولی سود این شرکت با ۴۱ درصد کاهش، ۱۰۷ میلیون دلار بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات