اشتباهاتی که کارآفرینان در روابطشان مرتکب می‌شوند

شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
ارتباطات می‌تواند کسب‌وکارها را بسازد یا نابود کند. رهبران خردمند اهمیت روابط با مشتریان، کارمندان و سرمایه‌گذاران را می‌دانند.
تبلیغات

در کنفرانس خلق و توسعه که اخیراً در نیویورک برگزار شد، ۱۴ مدیر و مؤسس زن تجربیات خود را از  روابط اشتباه و پیامدهای آن با خبرنگاران در میان گذاشتند.

سؤال خبرنگاران این بود: «بزرگ‌ترین اشتباه ارتباطی مدیران چیست؟»

۱- بین شما و اعضای تیم رابطه‌ای وجود ندارد

کندرا اسکات، مؤسس شرکت طراحی Kendra Scott: «روابط برای تحریک همکاری بین اعضای شرکت ضروری است. همه‌ی ما در شرکت باهم عملکردی متقابل داریم و ارتباط قوی بین اعضای تیم چیزی است که ما را با سرعت به جلو رهنمون می‌کند.»

unkown vision

۲- کارمندان را نسبت به اهداف و بینش شرکت ناآگاه نگه می‌دارید

پیرا گلاردی، طراح و مدیر اجرایی شرکت رینفری۲۹: «بعضی‌ اوقات، مکالمات استراتژیک سطح بالا در مورد اهداف بزرگ شرکت پشت درهای بسته انجام می‌شود. وقتی رهبران درباره اهداف بزرگ با کارمندانی که قرار است مجری طرح‌ها باشند صحبت نمی‌کنند، سرخوردگی به وجود می‌آید و همبستگی و صداقت لازم بین اعضای تیم از بین می‌رود. به اشتراک گذاشتن اطلاعات با کارمندان و جشن گرفتن پیروزی‌های بزرگ و کوچک بسیار مهم است. حتی باید مشتریان را در جریان چشم‌اندازهای شرکت قرار داد تا همه بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. فقط در این صورت است که هرکسی حداکثر تلاش خود را می‌کند تا جایگاه خود را در مسیر رسیدن به اهداف پیدا کند.»

۳- فرض را بر این می‌گذارید که کارمندان همه‌چیز را می‌دانند

ژاکلین جانسون، مؤسس شرکت Create & Cultivate: «هیچ‌گاه فکر نکنید مردم منظور شما را کامل و بی‌نقص متوجه شده‌اند. توضیح بدهید، حرف بزنید و با رابطه‌ی خود با کارمندان از ادراک آن‌ها آگاه شوید.»

roles

۴- بدون توجه به دیگران برنامه‌های شرکت را پیش می‌برید

ربکا مینکاف، بنیان‌گذار و مدیر نوآور شرکت مینکاف: «هرگز فکر نکنید همه برند و برنامه‌های شما را می‌شناسند. همیشه از مردم سؤال بپرسید، اطلاعات بدهید و اطلاعات بگیرید، نظر آن‌ها را جویا شوید و مطمئن شوید از همان ابتدای شروع کسب‌وکار، مردم در جریان شرایط و برنامه‌ها و پیشرفت شما قرار دارند.»

confirm your mistakes

۵- در مورد اشتباهاتتان شفاف نیستید

میکا می، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت می: «فکر می‌کنم شفاف‌سازی یکی از ضروریات فرهنگ هر شرکت است. اگر اشتباهاتمان را بپذیریم و در مورد آن‌ها صادقانه به گفتگو بنشینیم، مردم بیشتر ما را درک می‌کنند و می‌بخشند، در مقایسه با زمانی که بخواهیم مشکلات را کتمان کنیم.»

۶- وقتی کسب‌وکارتان رشد می‌کند، ارتباطات را در همان سطح قبلی نگه می‌دارید

آپریل فاستر، مؤسس و مدیرعامل شرکت Inked: «هنگامی‌که کسب‌وکار گسترش پیدا می‌کند، نیازهای ارتباطی هم بیشتر می‌شوند. به‌ویژه در رشد سریع شرکت و هنگامی‌که از کارمندان دور کار هم استفاده می‌کنیم، نیازهای ارتباطی بیشتر چالش‌برانگیز می‌شوند. من از همان اوایل به اهمیت روابط واقف بودم؛ ولی نمی‌دانستم که باید مدام با کارمندانم در ارتباط باشم. اغلب تعجب می‌کردم که چرا کارکنان منظور من را متوجه نمی‌شوند و برنامه‌ها را نمی‌فهمند و چرا کارها به‌طور منطقی پیش نمی‌روند. درحالی‌که مشکل خود من بودم! با تمرین و انتقادپذیری توانستم راحت‌تر دیدگاه‌هایم را بیان کنم و بیشتر با کارمندانم معاشرت کنم. وقتی با تیم خود درباره اینکه چطور می‌توانیم به اهداف شرکت برسیم وارد گفتگوی متقابل می‌شویم، می‌توانیم به کمک هم طرح و استراتژی را پیش ببریم. همین باعث شد رویه من به‌کلی تغییر کند.»

۷- با شخصیت‌های ساختاریافته روابط قاعده‌مندی ندارید

ایوا پاولینگ، مؤسس شرکت Richer-Poorer: «فکر می‌کنم مشکل خیلی از کارآفرینان این است که روابط سیستماتیک ندارند. ما خیلی از اوقات وقت نمی‌گذاریم تا ببینیم آیا همه افراد دیدگاه یکسانی به اهداف و انتظارات شرکت دارند. این اشتباه می‌تواند نتایج دردناکی داشته باشد، به‌خصوص در استخدام‌های فصلی و موقتی که معمولاً کارمندان جدید از محیط‌های مقرراتی‌تری می‌آیند و به روابط آزاد و راحت عادت ندارند.»

sending email

۸- به روابط دیجیتال بیش‌ازحد تکیه می‌کنید

کلیر سالمر، نویسنده و بنیان‌گذار Fashion Bomb Daily: «یکی از بزرگ‌ترین مشکلات، تکیه‌ی بیش‌ازحد به ارتباطات دیجیتال (مثل پیام‌های متنی و ایمیل‌ها) است. خیلی نکات در این نوع از ارتباطات از دست می‌روند و منتقل نمی‌شوند. از اینکه خودتان تلفن را بردارید و قرار جلسه را اطلاع دهید نترسید. شخصیت مردم خیلی پیچیده است؛ آن‌ها دوست دارند حس کنند جزئی از یک مجموعه‌ی بزرگ هستند. این مقصود هم فقط با روابط حضوری یا تلفنی به دست می‌آید. خیلی مفاهیم را نمی‌توان در پیام‌های متنی و نوشتاری یا ایمیل توضیح داد.»

employees

۹- کارکنان جدید را درست با وظایفشان آشنا نمی‌کنید

ماری اورتون، مؤسس و مدیرعامل شرکت Trove: «در شرکت‌های نوبنیاد، مدیران به‌خوبی اهداف را برنامه‌ریزی می‌کنند، اما اغلب بی‌تجربه‌تر از این هستند که بدانند چطور باید کارمندان را مدیریت کنند. وظایف و مسئولیت‌ اعضای تیم و انتظاراتی که از آن‌ها دارید، به‌طور شفاف و واضح روشن کنید. این کار هم برای رسیدن به اهداف کوتاه‌مدت و هم برای موفقیت‌های بلندمدت بسیار ضروری است.»

u dont communicate at all

۱۰- اصلاً گفتگو و معاشرت نمی‌کنید

جسی فوفانا، مدیر ارشد شرکت LaRue: «من فکر می‌کنم مشکل خیلی از کارآفرینان این است که اصلاً هیچ گفتگویی نمی‌کنند. وقتی مسئولیت یک مجموعه‌ی بزرگ را به عهده‌ دارید، ممکن است همه‌ی تمرکزتان را روی برنامه‌های اجرایی بگذارید و فقط به چگونگی وقوع پروسه‌ها توجه کنید. پیاده کردن افکاری که به ذهنتان هجوم می‌آورند، وکالت دادن‌ها و برنامه‌ریزی برای ایده‌هایتان همه کارهایی واجب و عالی هستند، اما باید آن‌ها را گروهی انجام دهید. فراموش نکنید که با تیم خود گفتگو کنید؛ چراکه ایده‌های بالقوه‌ی آن‌ها می‌توانند باعث پیشرفت و شکوفایی برنامه‌های شما شوند.»

wrong informations

۱۱- اجازه می‌دهید اطلاعات غلط همه‌جا پخش شود

مایلی پاچکو، مؤسس شرکت beGlammed: «ارتباطات کم یا حتی عدم وجود روابط به‌طورکلی، باعث می‌شود بخش‌های مختلف شرکت پایه و اساس وظایفشان را بر مفروضات شخصی خود بگذارند که به‌نوبه‌ی خود به سوءتفاهم و سوءبرداشت منجر می‌شود. درنهایت یک چرخه از اطلاعات نادرست و ادراکات غلط به وجود می‌آید که عواقب ناگواری دارد: بهره‌وری کاهش پیدا می‌کند، روحیه‌ی کارمندان از بین می‌رود و شرکت به لحاظ مالی آسیب می‌بیند. یک اشتباه دیگر این است که شمرده، واضح و مفصل برای مخاطبانتان تعریف نمی‌کنید نیازهای اصلی شرکت شما چیست؛ مخاطبان شما یعنی کارمندانتان، سرمایه‌گذاران، طراحان و حتی مشتریان. خیلی مهم است که سبک‌های ارتباطی خود را طوری تنظیم کنید که سهام‌داران، ذینفعان و مخاطبان درک روشنی از برنامه‌های شما داشته باشند.»

enough feedback

۱۲-  به‌اندازه کافی بازخورد نمی‌گیرید

کارلا گالاردو، مؤسس شرکت Cuyana: «برای خیلی از کارآفرینان رابطه با کارمندان کار سختی نیست؛ ولی شما باید با مشتریانتان هم در ارتباط باشید. باید از طریق بخش خدمات و پشتیبانی، با مشتریانتان گفتگوهای باز و آزاد داشته باشید و انتقادات و پیشنهادات آن‌ها را مورد توجه قرار دهید. بازخوردهای مشتریان منبع مفیدی برای اصلاح کسب‌وکار شما است که باعث می‌شود مشتریان بهترین تجارب خود را با شرکت شما داشته باشند. حتی می‌توانید یک گام به جلو بردارید و مشتریان را در پروسه‌های شرکت سهیم کنید. بر مبنای بازخوردهایی که می‌گیرید، محصولات آینده خود را اصلاح می‌کنید و بهبود می‌دهید؛ حتی اگر این اصلاح، فقط رنگی باشد که مشتریانتان بیشتر می‌پسندند. روابط قوی با مشتریان راه موفقیت شما را باز می‌کند.»

ask for help

۱۳- درخواست کمک و حمایت نمی‌کنید

مریم نفیسی، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت  Minted: «مشکل این است که نه‌تنها مدیران روابط کمی با کارمندان و مشتریان دارند، بلکه وقتی به کمک نیاز دارند هم آن را بیان نمی‌کنند. اگر نیاز به حمایت یا همراهی دارید، آن را بیان کنید و با مخاطبان شرکت در میان بگذارید.»

۱۴- فکر می‌کنید همه‌ی پاسخ‌ها را می‌دانید

اریکا دامسک، مؤسس شرکت PS I Made This: «به عقیده‌ی من بزرگ‌ترین مشکل کارآفرینان این است که فکر می‌کنند همه‌ چیز را می‌دانند. مؤسس یک شرکت بودن به این معنی نیست که همیشه حق با شما است. شما نظر خود را بگویید و حرف مخاطبانتان را هم خوب گوش بدهید؛ چراکه آن‌ها می‌توانند واقعاً یاری کننده و مؤثر باشند. هیچ‌وقت از سؤال پرسیدن نترسید و به جواب‌ها خوب دقت کنید، حتی اگر کاملاً با آن‌ها موافق نباشید.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات