گوگل هوش مصنوعی آلفاگو را برای حل مشکلات بشر توسعه می‌دهد

یک‌شنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
پس از سومین برد هوش مصنوعی آلفاگو در برابر قهرمان جهان، گوگل این هوش مصنوعی را به‌منظور حل مشکلات بشر توسعه می‌دهد.
تبلیغات

آلفاگو، سیستم هوش مصنوعی دیپ‌مایند گوگل موفق شد برای سومین بار متوالی، قهرمان جهان بازی «گو» را که کی جی چینی است، شکست دهد و ثابت کند که هیچ قدرت بشری قادر به غلبه بر این هوش مصنوعی نیست. رقابت هوش مصنوعی آلفاگو با کی جی در جریان Future of Go Summit که در ووژن چین برگزار می‌شود، انجام شد و طی سه بازی، آلفاگو موفق شد به‌راحتی رقیب خود را پشت سر بگذارد. پس از آنکه آلفاگو موفق شد بدون مشکل، رقیب خود را شکست دهد، دمیس هاسابیس، مؤسس دیپ‌مایند که توسط گوگل تصاحب شده است، در بیانیه‌ای اعلام کرد که از این پس دیگر آلفاگو در بازی گو مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، چراکه این سیستم هوش مصنوعی به بالاترین عملکرد ممکن در این بازی دست پیدا کرده است.

این اولین باری نیست که آلفاگو موفق شده است قهرمان جهان در بازی گو را شکست دهد. سال گذشته نیز دیپ‌مایند با آلفاگو موفق شده قهرمان کره‌ای این بازی را در چهار دور از مجموع پنج بازی مغلوب کند. لی سدول کره‌ای، قهرمانی بود که سال گذشته موفق نشد آلفاگو را شکست دهد. پس از آنکه آلفاگو سال گذشته قدرت خود را در بازی گو با قهرمان جهان نشان داد، بسیاری از کارشناسان حوزه‌ی فناوری از این موضوع تعجب کردند؛ چراکه به اعتقاد بسیاری از آن‌ها دانش هوش مصنوعی سال‌ها با غلبه بر انسان‌ها فاصله داشت، حال آنکه دیپ‌مایند گوگل اشتباه بودن این تصور را ثابت کرد.

هاسابیس در خصوص مرحله‌ی بعدی فعالیت آلفاگو چنین اظهار نظر کرده است:

تیم تحقیقاتی توسعه‌دهنده‌ی آلفاگو پس از پیروزی دوباره طی رقابت در برابر قهرمان جهان، انرژی خود را روی توسعه‌ی آلفاگو برای روبه‌رو شدن با چالش‌های جدید قرار خواهد داد. دیپ‌مایند در نظر دارد الگوریتم‌های جدیدی برای آلفاگو توسعه دهد که شاید روزی بتوان با استفاده از آن‌ها مسائل بسیار پیچیده‌ی علمی را حل کرد یا عامل بیماری‌ها توسط هوش مصنوعی کشف شود. از جمله‌ی کاربردها یا به بیان بهتر چالش‌های جدید پیش روی آلفاگو را باید پیدا کردن مواد جدید یا یافتن راهکارهایی برای صرفه‌جویی بیشتر در زمینه‌ی مصرف انرژی خواند. در صورتی که سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی بتوانند دانش جدیدی در این حوزه‌ها کسب کنند، پیشرفت آن‌ها بسیار ستودنی خواهد بود.

آلفاگو پیشرفت خود در بازی گو را طی آخرین دیدارهایش به‌خوبی نمایش داد. آلفاگو دست به حرکاتی غیرمعمول در این بازی می‌زد که رقیب را ناگزیر به واکنش می‌کرد و در نتیجه اختیار بازی را به دست می‌گرفت. دیپ‌مایند اعلام کرده است که اطلاعات مربوط به ۵۰ بازی اخیر آلفاگو را منتشر خواهد کرد تا جامعه‌ی بازی گو به مطالعه‌ی آن بپردازند. دیپ‌مایند همچنین در پی توسعه‌ی ابزاری است که این امکان را برای همگان فراهم می‌کند تا سیر بازی گو را از نظر آلفاگو مشاهده کنند.

هاسابیس به این نکته اشاره کرده است که دیپ‌مایند همواره به پتانسیل هوش مصنوعی برای افزودن به دانش بشری خوش‌بین بوده‌؛ به‌طوری‌که آلفاگو موفق شده است روش‌های جدیدی برای بازی گو ارائه کند و الهام‌بخش بازیکنان این رشته باشد. آلفاگو در نظر دارد برای تشریح معماری آخرین نسخه‌ از آلفاگو که AlphaGo Master نام دارد، مقاله‌ای منتشر کند که سایر محققان می‌توانند روش‌های مورد استفاده توسط دیپ‌مایند را فرابگیرند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات