بلومبرگ: اپل تولید بلندگوی هوشمند مبتنی بر سیری را آغاز کرد

پنج‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
به گزارش بلومبرگ، اپل تولید انبوه بلندگوی هوشمند خود را مبتنی بر دستیار صوتی هوشمند سیری آغاز کرده و از این‌رو احتمال رونمایی از آن در WWDC 2017 افزایش یافت.
تبلیغات

محصولات اپل امروزه طیف گسترده‌ای از نیازهای کاربران را پوشش می‌دهد، بطوریکه این کمپانی با تولید آیفون، اپل تی‌وی، آیپد، مک‌بوک و آی‌مک سعی کرده تا کاربران خود را در هر فرم فکتور و پلتفرمی تنها نگذارد. البته موفقیت آمازون با بلندگوی هوشمند اکو و پس از آن عرضه‌ی محصولی از سوی غول جستجو با نام گوگل هوم، انتشار اخبار در مورد توسعه‌ی محصولی مشابه توسط اپل را مبتنی بر دستیار صوتی هوشمند سیری را در پی داشت تا جای خالی اپل در این حوزه نیز با وجود رقبا خالی نباشد.

بلومبرگ به نقل از منابع نزدیک به اپل اعلام کرده که این کمپانی تولید انبوه بلندگوی هوشمند مبتنی بر سیری را آغاز کرده است. انتظار می‌رود این بلندگوی هوشمند در کنفرانس توسعه دهندگان اپل که در اولین روزهای ماه ژوئن یا به بیان روشن‌تر هفته‌ی آینده برگزار می‌شود، رونمایی شود. البته با وجود رونمایی از این بلندگوی هوشمند در WWDC 2017، عرضه‌ی این بلندگو به نقل از منابع نزدیک پایان سال جاری میلادی اتفاق خواهد افتاد.

بلندگوی اپل با بهره‌گیری از فناوری‌هایی نظیر صدای ساراند مجازی (Virtual Surround Sound) و ارتباط عمیق با سایر محصولات اپل، با بلندگوهای هوشمند موجود در بازار تفاوت چشمگیری خواهد داشت.

بلندگوی هوشمند اپل دو هدف اصلی را پی می‌گیرد: یکی از این اهداف کنترل خودکار و هوشمند گجت‌های مرتبط با اینترنت اشیا مبتنی بر سیستم هوم کیت این کمپانی و دیگری درگیر کردن هرچه بیشتر کاربران محصولات اپل با این پلتفرم و اضافه کردن گجتی دیگر برای حفظ وابستگی آن‌ها است. رونمایی از بلندگوی هوشمند مبتنی بر سیری را می‌توان سیاستی خواند که اپل با در پیش گرفتن آن در پی دفع تهدیدی است که از سوی آمازون و گوگل ایجاد شده است. در صورتی که اپل چنین محصولی را راهی بازار نمی‌کرد، به طور حتم شماری از کاربران محصولات اپل در خلا موجود به سمت گوگل هوم یا اکوی آمازون رفته و در این صورت مقدمات خروج کامل آن‌ها از سیطره‌ی این کمپانی ایجاد می‌شد، چراکه در صورت استفاده از بلندگوی هوشمند رقبا، رفته رفته کاربران به سمت سرویس‌هایی نظیر اسپاتیفای، آمازون پرایم یا گوگل پلی رفته و سرویس‌های اپل مشتریان خود را از دست می‌داد.

با رشد منفی فروش آیفون‌های اپل که برای چند فصل رنگ واقعیت به خود گرفته، درآمدزایی از طریق سرویس‌ها اهمیت بسیار زیادی برای کاپرتینویی‌ها پیدا کرده است، بطوریکه تیم کوک نیز در ۱۸ ماه اخیر تاکید بیشتری روی سرویس‌های اپل دارد. تیم کوک انتظار دارد تا درآمد اپل از سرویس‌هایش تا سال ۲۰۲۰ میلادی به بیش از دو برابر میزان کنونی که ۲۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ بود، افزایش یابد. به طور حتم بلندگوی هوشمند می‌توان تاثیر بیشتری در ایجاد وابستگی به سرویسی نظیر اپل موزیک میان کاربران داشته باشد. اپل موزیک سرویسی است که کاربران در ازای استفاده از آن حق اشتراک ۱۰ دلار ماهیانه پرداخت می‌کنند.

بلندگوی هوشمند اپل تلاش برای حفظ کاربران حول سرویس‌های این کمپانی است

کمپانی تایوانی Inventec که وظیفه‌ی تولید ایرپادهای بی‌سیم اپل را برعهده دارد، بلندگوی هوشمند این کمپانی را نیز تولید خواهد کرد. شنیده‌ها حکایت از این دارد که در چند ماه اخیر کارکنان اپل بصورت مخفیانه‌ اقدام به آزمایش این بلندگوی هوشمند در خانه‌های خود کرده‌اند. اپل اواخر سال ۲۰۱۶ میلادی به طرح نهایی خود از بلندگوی سیری رسیده است.

به نظر می‌رسد پس از سال ۲۰۱۳ اپل دوباره طی WWDC 2017 اقدام به رونمایی از محصولات سخت‌افزاری خواهد کرد. علاوه بر بلندگوی هوشمند مبتنی بر سیری، انتظار می‌رود شاهد معرفی بروزرسانی تبلت‌های جدید این کمپانی نیز باشیم. اپل تبلت آیپد پرو ۹.۷ اینچی خود را در مارس ۲۰۱۶ بروز کرده و تا امروز خبری از بروزرسانی آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی نبوده، از این‌رو به نظر می‌رسد کنفرانس توسعه دهندگان این کمپانی بهترین زمان و مکان برای بروز شدن شماری از محصولات سخت افزاری کاپرتینویی‌ها است.

بنابر شنیده‌ها، اپل امیدوار است تا با تکیه بر فناوری پیشرفته صوتی بکار گرفته شده در بلندگوی خود، عملکردی برتر در مقایسه با رقبا داشته باشد. صدای رساتر این بلندگو در کنار امکان سنجش ویژگی آکوستیک محیط باعث می‌شود تا بلندگوی اپل بصورت خودکار اقدام به تنظیم بلندی صدا در بهترین حالت ممکن کند.

انتظار می‌رود اپل امکان توسعه‌ی اپلیکیشن‌ برای بلندگوی هوشمندش را توسط سایر توسعه‌دهندگان امکان‌پذیر کند. این کمپانی سال گذشته امکان استفاده از سیری را برای سایر کمپانی‌ها نظیر فیسبوک و اوبر ممکن کرد. اپل پیش از این نیز در سال ۲۰۰۶ یک بلندگو را با نام iPod Hi-Fi راهی بازار کرد که البته به علت قیمت بالا پس از ۱۸ ماه نتیجه‌ای جز توقف تولید برای این محصول به همراه نداشت. باید دید که ورود دوباره‌ی کاپرتینویی‌ها به این بازار البته با چاشنی هوشمند موفق خواهد بود یا خیر؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات