کوالکام با کنار گذاشتن سامسونگ، تولید اسنپدراگون را به TSMC واگذار می‌کند

سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
کوالکام با انعقاد قراردادی جدید با TSMC وظیفه‌ی تولید نسل بعدی تراشه‌های سری اسنپدراگون مبتنی بر لیتوگرافی ۷ نانومتری را به تایوانی‌ها واگذار کرد و همکاری خود را با سامسونگ پایان داد.
تبلیغات

در ماه می، TSMC تایوان با انتشار گزارشی اعلام کرد که برای تولید تراشه‌های مبتنی بر لیتوگرافی ۷ نانومتری خود با بیش از ۳۰ کمپانی مختلف شامل اپل، انویدیا، هواوی و مدیاتک قرارداد امضا کرده است. حال کوالکام نیز به جمع مشتریان TSMC پیوسته و همکاری این کمپانی آمریکایی با سامسونگ برای تولید تراشه‌های اسنپدراگون به پایان رسیده است.

کوالکام با انتخاب TSMC به‌عنوان تولیدکننده‌ی نسل بعدی تراشه‌های خود، دیگر در این خصوص با سامسونگ همکاری نخواهد کرد. سامسونگ در حال حاضر وظیفه‌ی تولید تراشه‌های اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام را بر عهده دارد. پیش از کوالکام، اپل نیز همکاری خود را با کره‌ای‌ها قطع و وظیفه‌‌ی تولید تراشه‌های مورد نیاز خود را به کمپانی تایوانی واگذار کرده بود.

گزارش‌های منتشرشده نشان از این دارند که کوالکام از نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۶، همکاری خود با TSMC را برای طراحی نسل بعدی تراشه‌های اسنپدراگون مبتنی بر لیتوگرافی ۷ نانومتری آغاز کرده است. کوالکام در نظر دارد تولید انبوه تراشه‌های جدید خود را از پایان سال جاری میلادی تا اوایل سال ۲۰۱۸ آغاز کند. با توجه به قطع همکاری کوالکام با سامسونگ، انتظار می‌رود کمپانی کره‌ای کاهش شدیدی از نظر درآمد در این بخش تجربه کند. بنا بر آمارهای ارائه‌شده، درآمد حاصل از تولید تراشه‌ها و مودم‌های کوالکام برای سامسونگ نزدیک به ۱.۷۸ میلیارد دلار بوده و این حجم از درآمدزایی بیش از ۴۰ درصد از درآمد بخش تولید تراشه‌ی سامسونگ را به خود اختصاص داده است؛ از این‌رو، همکاری نکردن کوالکام به معنای کاهش چشمگیر درآمد سامسونگ است.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که هفته‌ی گذشته IBM از دست یافتن به فناوری تولید تراشه‌های ۵ نانومتری خبر داد. این کمپانی آمریکایی اعلام کرده که قادر است بیش از ۳۰ میلیارد ترانزیستور را در یک تراشه‌ی بندانگشتی جای دهد. سامسونگ نیز یکی از کمپانی‌های هم‌پیمان IBM و دخیل در توسعه‌ی تراشه‌های ۵ نانومتری است. اگر چه سامسونگ تولید تراشه‌های ۷ نانومتری کوالکام را از کف داده است؛ در عوض فناوری تولید تراشه‌های ۵ نانومتری را در دست دارد. با توجه به افزایش قدرت پردازشی و همچنین کاهش مصرف انرژی در تراشه‌های مبتنی بر لیتوگرافی ۵ نانومتری، این تراشه‌ها برای استفاده در کاربردهایی نظیر انجام پردازش‌های واقعیت افزوده، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و مواردی از این دست بهترین گزینه‌های موجود در بازار هستند؛ چراکه گوشی‌های هوشمند به سمت انجام این پردازش‌ها حرکت می‌کنند.

شماری از شنیده‌ها نشان از این دارند که سامسونگ درصدد جدا کردن بخش تولید تراشه‌ از بدنه‌ی اصلی سامسونگ الکترونیکس است که این اقدام می‌تواند منجر به بازگشت مشتریان بالقوه‌ی این کمپانی نظیر اپل شود. سامسونگ این اقدام را در جهت بهبود وضعیت بخش تولید تراشه‌هایش در بازار و همچنین افزایش درآمد خود انجام می‌دهد؛ چراکه بنا بر آنچه در گزارش‌ها آمده، به‌طور حتم با این روش سامسونگ قادر است به‌صورت راحت‌تری اقدام به انعقاد قرارداد با کمپانی‌های مختلف کند.

باید دید آیا اپل به‌واسطه‌ی تراشه‌های مبتنی بر لیتوگرافی ۵ نانومتری، دوباره به سمت سامسونگ بازخواهد گشت یا خیر؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات