مهم‌ترین اخبار زومیت در هفته چهارم خرداد

شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
هر هفته شاهد انتشار اخبار متعددی در دنیای فناوری هستیم و در جمع‌بندی هفتگی، مرور کوتاهی بر اخبار هفته‌ی گذشته خواهیم داشت.
تبلیغات

اپل هفته‌ی گذشته کنفرانس توسعه‌دهندگان خود یا همان WWDC 2017 را برگزار کرد که در زومیت به پوشش آن پرداختیم. کاپرتینویی‌ها طی این کنفرانس از محصولات جدیدی رونمایی کردند که برخلاف سال‌های گذشته، با چاشنی محصولات سخت‌افزاری در کنار رونمایی از نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل‌های این کمپانی همراه شده بود. اپل طبق معمول در جریان نطق اصلی کنفرانس توسعه‌دهندگان از نسخه‌ی جدید مک با عنوان macOS High Sierra - که بیشتر نسخه‌ای بهینه‌شده از macOS Sierra است - در کنار watchOS 4.0 رونمایی کرد. شاید یکی از جذاب‌ترین محصولات نرم‌افزاری اپل در WWDC 2017 را بتوان iOS 11 خواند که با قابلیت‌های جالب توجهی نظیر اپلیکیشن مدیریت فایل همراه شده است. اپل در iOS 11 تغییراتی ایجاد کرده که مخصوصا تبلت‌های این کمپانی را بسیار کاربردی‌تر خواهد کرد. همان‌طور که اشاره کردیم، بخشی از کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل مربوط به محصولات سخت‌افزاری بود. اپل از نسخه‌ی به‌روز شده‌ی مک‌بوک پرو‌های خود در کنار مک‌بوک ۱۲ اینچی و مک‌بوک ایر که همگی به پردازنده‌های کبی لیک مجهز شده بودند، رونمایی کرد. آی‌مک‌های جدید اپل نیز با پشتیبانی از واقعیت مجازی رونمایی شدند. اما خانواده‌ی آی‌مک عضو جدیدی را نیز پذیرا بود که برای پاسخگویی به تقاضای مشتریان رده بالای این محصول تولید شده است. آی‌مک پرو نیز در جریان WWDC 2017 توسط اپل رونمایی شد. در پایان مراسم، اپل از مورد انتظارترین محصول خود برای کنفرانس توسعه‌دهندگان رونمایی کرد که همان بلندگوی هوشمند سیری است. این محصول با نام هوم‌پاد برای رقابت با گوگل هوم و اکوی آمازون متولد شده است.

از جالب‌ترین مواردی که طبق معمول اپل در کنفرانس خود کمتر به آن اشاره کرد، تراشه‌ی A10X مورد استفاده در آیپد‌های جدید این کمپانی است. علاوه بر آیپد ۱۰.۵ اینچی، اپل از به‌روزرسانی آیپد ۱۲.۹ اینچی خود نیز رونمایی کرد که با تراشه‌ی A10X همراه شده است. اپل در A10X پردازنده‌ی گرافیکی را با پردازنده‌ی کمکی M10 ادغام کرده است. انتشار نتایج بنچمارک تراشه‌ی A10X بیش از پیش قدرت این تراشه را نمایان کرده که به ۶ هسته‌ی پردازشی و ۱۲ هسته‌ی گرافیکی مجهز است. (برای مشاهده‌ی خلاصه‌ای ویدیویی از WWDC 2017 و مشاهده‌ی تمام اخبار آن اینجا کلیک کنید.)

در هفته‌ی گذشته این تنها اپل نبود که قدرت خود در زمینه‌ی طراحی تراشه را به رخ کشید؛ چراکه IBM پیش از برگزاری کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل اعلام کرد به فناوری ساخت تراشه‌هایی با لیتوگرافی ۵ نانومتری دست یافته است. فناوری جدید IBM برای تولید تراشه‌های ۵ نانومتری، فرایند جدیدی دارد که به لطف آن باید FinFET خداحافظی کرد. با استفاده از تراشه‌ی ۵ نانومتری IBM می‌توان ۳۰ میلیارد ترانزیستور را در تراشه‌ای بندانگشتی جای داد. سامسونگ نیز در آخرین روزهای هفته در حوزه‌ی نیمه‌هادی‌ها خبرساز شد؛ به‌طوری‌که بر اساس اطلاعات ارائه‌شده، این کمپانی درصدد توسعه‌ی پردازنده‌ی گرافیکی اختصاصی خود تا سال ۲۰۱۸ است. اما خبری که سامسونگ و کوالکام را پیوند داد، انتشار شایعه‌ای در خصوص استفاده از تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۳۶ در گلکسی نوت ۸ بود. پیش از انتشار این خبر، شایعاتی منتشر شده بود که عرضه‌ی اسنپدراگون ۸۳۶ به‌عنوان یک تراشه‌ی به‌روز شده مبتنی بر اسنپدراگون ۸۳۵ را نوید داده بود؛ حال احتمال استفاده از این تراشه که نیمه دوم سال عرضه می‌شود در گلکسی نوت ۸، گمانه‌ها را تقویت کرده است.

مایکروسافت که در هفته‌های اخیر بخشی جدانشدنی از بولتن‌ خبری دنیای فناوری است، در هفته‌ی گذشته نیز سوژه‌ای برای جلب نظر داشت. انتشار بیلد جدیدی از ویندوز ۱۰ موبایل به‌صورت اتفاقی، ظاهر رابط کاربری جدید ویندوز ۱۰ را که CShell نام دارد، فاش کرد. هرچند این رابط کاربری در مراحل اولیه طراحی قرار دارد؛ اما بهبود رابط کاربری ویندوز ۱۰ را نوید می‌دهد. انتظار می‌رود با انتشار سی‌شل شاهد یک رابط کاربری یکپارچه در تمام گجت‌های مبتنی بر ویندوز ۱۰ باشیم که شامل ایکس‌باکس، هولولنز، پی‌سی، تبلت و موبایل‌های ویندوزی است.

هرچند فرود موفقیت‌آمیز موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس به داستانی تکراری تبدیل شده است؛ اما هفته‌ی گذشته این کمپانی بار دیگر موفق شد موشک خود را به سلامت فرود آورد. اهمیت پرتاب این موشک به این دلیل بود که فالکون ۹ کپسول دراگون را که پیش از این در یک مأموریت فضایی مورد استفاده قرار گرفته بود، بار دیگر راهی فضا کرد.

ابتدای هفته‌ی جاری دوباره شاهد انتشار خبری در مورد پرونده‌ی والت ۷ بودیم که به ابعاد گسترده‌ی جاسوسی سازمان اطلاعات آمریکا پرداخته است. ‌ویکی لیکس چندی پیش از پرونده‌ای با عنوان والت ۷ رونمایی کرد که بیش از ۷۰۰۰ صفحه است و ابعاد جدیدی از جاسوسی سیا را افشا می‌کند.

دیگر نمی‌توان آمازون را تنها شرکتی خواند که ارزش سهام آن از مرز ۱۰۰۰ دلار عبور کرده است؛ چراکه چند روز پس از این اتفاق، ارزش هر سهم آلفابت نیز از مرز ۱۰۰۰ دلار طی هفتهی گذشته عبور کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات