بررسی پیشرانه‌های وانت فورد F150 و اکسپدیشن

سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
مدل جدید وانت فورد F-150 و شاسی‌بلند فول‌سایز اکسپدیشن به‌زودی وارد بازارهای جهانی خواهند شد. مشخصات فنی این خودروها، به‌تازگی توسط فورد اعلام شده است.
تبلیغات

اگر علاقه‌مند صنعت خودروی دنیا و اخبار آن باشید، بدون شک با وانت فورد F-150 آشنا هستید. این خودرو، پرفروش‌ترین محصول دنیا در کلاس وانت و پیکاپ است، ضمن اینکه مهم‌ترین مدل تولیدی در گروه خودروسازی فورد نیز محسوب می‌شود. از سویی دیگر، سرمایه‌گذاری سنگینی در بخش شاسی‌بلندهای این برند انجام شده است تا حضور قدرتمند فورد در کلاس خودروهای فول سایز SUV توسعه پیدا کند. هرچند مدل‌های اکو اسپرت، اج (Edge)، فلکس و اکسپلورر در سبد محصولات شاسی‌بلند فورد حضور دارند؛ مدل پهن‌پیکر اکسپدیشن به عنوان نسخه‌ی ۲۰۱۸، به خط تولید فورد بازخواهد گشت. این احتمال وجود دارد که عرضه‌ی مدل فلکس، موقتا یا برای همیشه متوقف شود.

فورد F-150

بیش از ۴۰ سال از عرضه اولین مدل وانت فورد با کد F150 می‌گذرد و این خودرو هرسال در رتبه اول تا پنجم پرفروش‌ترین خودروهای آمریکا جای داشته است. وانت محبوب فورد بیشتر برای آمریکا و کانادا ساخته می‌شود و فروش رسمی و گسترده‌ای در دیگر نقاط جهان ندارد. این در حالی است که در سال ۲۰۱۶، فروش این پیکاپ فول سایز به بالاترین رقم در تاریخ خود رسیده و بیش از ۹۶۶ هزار دستگاه بوده است. نسل جدید فورد F150، چند ماه پیش رونمایی شد و می‌توان پیش‌بینی کرد با آستانه‌ی قیمتی در حدود ۲۸ هزار دلار برای نمونه‌ی استاندارد و ۵۰ هزار دلار برای نسخه‌ی رپتور عرضه شود.

f150

مدل جدید وانت فورد که از بدنه‌ای تمام آلومینیوم استفاده می‌کند، با پیشرانه‌ی تنفس طبیعی ۶ سیلندر و ۳.۳ لیتری عرضه می‌شود که قدرت ۲۹۰ اسب بخار و گشتاور ۳۶۰ نیوتن‌متر به همراه خواهد داشت. بیشترین قدرت این پیشرانه در دور موتور ۶۵۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود؛ اما نهایت گشتاور آن، از دور موتور ۲۷۵۰ دور بر دقیقه در اختیار راننده خواهد بود. این ارقام نشانه‌ی پیشرفتی قابل توجه برای ارزان‌ترین نسخه‌ از وانت فورد F-150 است؛ چراکه به لطف استفاده از فناوری تزریق سوخت مستقیم و دوگانه، نسبت به نمونه‌ی ۳.۷ لیتری قبلی، ۸ اسب بخار و ۱۶ نیوتن‌متر، ارتقاء فنی نشان می‌دهد، ضمن اینکه حتی نسخه‌ی پایه از این خودرو، با جعبه‌دنده‌ی خودکار ۶ سرعته عرضه خواهد شد.

فورد f-150

نسل جدید پیشرانه‌های فورد که با سیستم تزریق مستقیم سوخت تولید می‌شوند، شامل نمونه‌ی ۲.۷ لیتری ۶ سیلندر و مجهز به اکوبوست نیز خواهد شد. این پیشرانه با نهایت قدرت ۳۲۵ اسب بخار و گشتاور ۵۴۲ نیوتن‌متر که به ترتیب در دور موتورهای ۵۰۰۰ و ۱۷۵۰ دور بر دقیقه تولید می‌کند، برای خریدار وانت F-150 قابل سفارش است. از سویی دیگر، قدرتمندترین پیشرانه‌ی این وانت در حالت استاندارد، نسخه‌ی تنفس طبیعی ۵ لیتری و ۸ سیلندر خواهد بود که قدرت ۳۹۵ اسب بخار و گشتاور ۵۴۲ نیوتن‌متر به همراه خواهد داشت.

Ford F-150 raptor

مثل همیشه، آپشن‌های جذاب رپتور برای F-150 عرضه خواهد شد که علاوه بر ظاهر متمایز و تجهیزات مخصوص حرکت در مسیرهای خارج از جاده، پیشرانه‌ی قدرتمندتری در مقایسه با نمونه‌های استاندارد خواهد داشت. نسخه‌ی جدید F-150 رپتور با پیشرانه‌ی ۳.۵ لیتری ۶ سیلندر و مجهز به اکوبوست عرضه می‌شود که قدرت ۴۵۰ اسب بخار در دور موتور ۵۰۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۶۹۵ نیوتن‌متر در دور موتور ۳۵۰۰ دور بر دقیقه تولید خواهد کرد. این پیشرانه احتمالا برای مدل‌های استاندارد فورد F-150 هم قابل سفارش خواهد بود؛ اما قدرتی در حدود ۳۷۵ اسب بخار با گشتاور ۶۳۷ نیوتن‌متر خواهد داشت.

تمامی وانت‌های آینده‌ی فورد که پیشرانه‌ای غیر از نمونه‌ی ۳.۳ لیتری داشته باشند، با جعبه‌دنده‌ی مدرن خودکار و ۱۰ سرعته عرضه خواهند شد. پیش‌بینی می‌شود نمونه‌ی توربو دیزل F-150 با پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۳ لیتری، بعد از تولید مدل‌های بنزینی وارد بازار شود.

فورد اکسپدیشن

سابقه‌ی تولید این مدل از شاسی‌بلندهای فورد به سال ۱۹۹۷ بازمی‌گردد. این خودرو از دیرباز اشتراکات فنی و ظاهری زیادی با وانت F-150 داشته است و با پلتفرم مشترک با آن تولید می‌شود. نسل پنجم فورد اکسپدیشن برای تولید نهائی آماده می‌شود و با ابعادی به طول ۵.۳۴۷ متر، عرض ۲ متر و ارتفاع سقف ۱.۹۳۵ متر، جذابیت‌های زیادی خواهد داشت. آستانه‌ی قیمت ارزان‌ترین نمونه از این خودرو، حدود ۴۸ هزار دلار پیش‌بینی می‌شود.

فورد اکسپدیشن Expedition

دو نسخه از شاسی‌بلند فورد اکسپدیشن از سال ۲۰۱۸ تولید خواهد شد که شامل نمونه‌ی استاندارد و مدل مکس (Max) خواهد بود. مدل پایه از این خودرو با پیشرانه‌ی ۳.۵ لیتری همراه با اکوبوست عرضه می‌شود که در صورت استفاده از بنزین اکتان ۸۷، قدرت ۳۷۵ اسب بخار و گشتاور ۶۳۷ نیوتن‌متر فراهم می‌کند. این پیشرانه روی نسخه‌های پلاتینیوم با بنزین اکتان ۹۳، قدرت ۴۰۰ اسب بخار و گشتاور ۶۵۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند. فورد ادعا می‌کند که آمار منتشرشده برای فورد اکسپدیشن استاندارد، در صورت استفاده از بنزین با اکتان ۹۳، حدود ۱۰ اسب بخار به قدرت و تا ۴۷ نیوتن‌متر به گشتاور آن اضافه خواهد کرد. ضمن اینکه به دلیل حضور پیشرانه‌های اکوبوست در تمامی مدل‌های فورد اکسپدیشن، جعبه‌دنده‌ی ۱۰ سرعته‌ی خودکار در آن‌ها وجود خواهد داشت.

شاسی‌بلند جدید فورد، مثل وانت F-150 با بدنه‌ی آلومینیوم تولید می‌شود و می‌تواند در صورت نصب تجهیزات لازم، تریلری به وزن ۴۲۰۰ کیلوگرم را بکسل کند. نسخه‌ی مکس از سری اکسپدیشن، پیشرانه‌هایی مشابه مدل استاندارد خواهد داشت؛ با این تفاوت که طول بدنه‌ی بزرگ‌تر و فضای کابین جادارتری ارائه خواهد کرد. ضمن اینکه این خودرو به هر دو صورت تک یا دو دیفرانسیل قابل استفاده است.

فورد اکسپدیشن Expedition

برای خریداران مدل اکسپدیشن، امکان سفارش تجهیزات FX4 وجود دارد که علاوه بر سیستم دو دیفرانسیل هوشمند، با ادوات مناسب حرکت در مسیرهای خارج جاده، ارائه خواهد شد. این امکانات شامل قفل الکترونیکی دیفرانسیل، رینگ‌های آلومینیوم ۱۸ اینچ با لاستیک‌هایی به پهنای ۲۷۵ میلی‌متر و تزئینات داخلی اختصاصی مدل FX4 خواهند بود. علاوه بر این، حفاظ جلوگیری کننده از برخورد با موانع، برای پیشرانه، دیفرانسیل و باک سوخت در این نسخه وجود خواهد داشت.  

 اطلاعات مربوط به تست سرعت، شتاب‌گیری و مصرف سوخت در وانت فورد F-150 و شاسی‌بلند اکسپدیشن، در آینده‌ی نزدیک اعلام خواهد شد. این خودروها به عنوان مدل ۲۰۱۸، از پائیز امسال در آمریکا و دیگر نقاط جهان فروخته خواهند شد.

در یک فیلم کوتاه تبلیغاتی که به‌صورت مستند تهیه شده است، شاسی‌بلند فورد اکسپدیشن به سرپرست یک تیم آتش‌نشانی هدیه داده می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم تماشای این تیزر را از دست ندهید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات