اپل: مدل کسب‌ و کار کوالکام ناسالم است

پنج‌شنبه ۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
دعوای حقوقی اپل و کوالکام از ژانویه‌ی سال جاری میلادی شروع شده است و تا امروز ادامه دارد.
تبلیغات

اپل سه‌شنبه‌ی این هفته شکایت دیگری بر ضد کوالکام تقدیم دادگاه کرده است. دعوای حقوقی این دو شرکت از ژانویه سال جاری میلادی آغاز شد. اپل بارها، کوالکام را به فعالیت‌های مغایر با رقابت سالم متهم کرده است. اپل در جدید‌ترین بیانیه خود، کوالکام را این‌طور متهم می‌کند:

شیوه‌ی غیر قانونی کسب‌وکار کوالکام، به اپل و دیگر بازیگران این صنعت ضربه می‌زند.

در این دعوای حقوقی دو شرکت در مورد ارزش دارایی‌های معنوی و نقض آن در گوشی‌های آیفون با یکدیگر اختلاف دارند. استدلال اپل در این دعوای حقوقی، پرداخت حق پتنت و امتیاز را به چیپ رادیویی استفاده‌شده در آیفون‌ها خلاصه می‌کند؛ این در حالی است که کوالکام طیف وسیع‌تری از تکنولوژی‌ها را به این چیپ مرتبط و حق استفاده از آن‌ها را برای خود محفوظ می‌داند. اپل در بخش دیگری از این بیانیه‌ اعلام کرده است:

ما عمیقا به ارزش دارایی‌های معنوی معتقد هستیم؛ اما مجبور به پرداخت هزینه برای پیشرفت تکنولوژی‌های غیر مرتبط با خود نیستیم.  

کوالکام در پاسخ به این شکایت، در بیانیه‌ای از خود دفاع کرده است:

نوآوری‌های کوالکام،‌ بخش مهمی از تمام آیفون‌ها را تشکیل می‌دهند؛ به‌طوری که این نوآوری‌ها قابلیت‌های مهمی را در این گوشی‌ها ممکن می‌سازند.

کوالکام بزرگ‌ترین تأمین‌کننده‌ی چیپ‌‌های موبایل در جهان به شمار می‌رود و برخی از استانداردهای لازم برای ارتباط تلفن‌ها از طریق شبکه‌های سلولار، در اختیار این شرکت هستند. کوالکام درآمد زیادی از امتیاز نوآوری‌ها و فناوری‌های خود به دست می‌‌آورد. اپل در ژانویه‌ی گذشته شکایتی علیه کوالکام تنظیم و در آن کوالکام را به ناعادلانه بودن امتیاز‌های دریافتی متهم کرده بود. اپل با این دعوای حقوقی به دنبال کاهش هزینه‌ی استفاده از حق پتنت‌های کوالکام و بازگشت یک میلیارد دلار از هزینه‌های پرداختی خود به این سازنده‌ی چیپ بوده است.

کوالکام معتقد است بدون تکنولوژی‌های این شرکت در بخش فناوری‌های سلولار، هیچ یک از گوشی‌های مدرن وجود نخواهند داشت. کوالکام مدتی پیش از تأمین‌کنندگان و سازندگان آیفون اپل مانند فاکسکان نیز شکایت کرد. اپل از دادگاه خواسته است پیگرد حقوقی این تأمین‌کنندگان را متوقف کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات