وعده‌ های رئیس جمهور جدید کره جنوبی برای استارتاپ ها

یک‌شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
این روزها استارتاپ‌ها در همه جای دنیا در حال پیشرفت هستند. کشور کره‌ی جنوبی نیز با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید در حال سرمایه‌گذاری کردن هرچه بیشتر روی استارتاپ‌ها است.
تبلیغات

در پی رسوایی رئیس جمهور کره‌ی جنوبی در اکتبر سال ۲۰۱۶ ترس‌هایی در رابطه با بقای صنعت نوپای استارتاپ در میان مردم این کشور به وجود آمد. این ترس‌ها با آمدن رئیس جمهور جدید یعنی آقای مون جایی-این تا حدودی کاهش پیدا کرد. او در تلاش است تا مشکل بیکاری جوانان را حل کند و در همین راستا متعهد شده است که توجه بیشتری به صنعت استارتاپ داشته باشد و در ۵ سال آینده با پرورش دادن کارآفرینان خلاق ۱۶۰ هزار موقعیت شغلی ایجاد کند. حتی پسر او نیز در حال کار کردن روی یک استارتاپ محلی به نام Tino Games است. او در یکی از سخنرانی‌های خود گفته است: «ما باید کره را تبدیل به کشوری پر از موقعیت‌های کارآفرینی کنیم.» او قول داده‌است که موقعیتی را فراهم کند تا هر شخصی با یک ایده‌ی جالب امکان پیشرفت کردن را داشته باشد. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی بیشتر تعهدات او می‌پردازیم.

startup

۱- اختصاص دادن بودجه‌ی بیشتر به استارتاپ‌ها

دولت آقای مون سالانه ۷ درصد از بودجه‌ی کلی یعنی رقمی معادل ۲/۲ میلیارد دلار را به حمایت از استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاری‌های کوچک و متوسط اختصاص می‌دهد. کره‌ی جنوبی صندوقی را به کارآفرینان جوان اختصاص داده است که روی شرکت‌های خصوصی سرمایه‌گذاری می‌کند.

۲- پایین آوردن هزینه‌ی استارتاپ‌ها

دولت نه تنها متعد شده است که بودجه‌ی بیشتری را به استارتاپ‌ها اختصاص دهد بلکه قصد دارد با پایین آوردن هزینه‌ها کارآفرینان جوان را به راه‌اندازی استارتاپ تشویق کند. پایین آوردن هزینه‌های مالیات و تسهیل شرایط وام‌های بانکی از جمله‌ی کارهایی است که باعث پایین آمدن هزینه‌های استارتاپ می‌شود. پایین آوردن هزینه‌های اینترنت، اختصاص دادن حق امتیازهای استفاده نشده به استارتاپ‌ها و کارآفرینان جوان و معاف کردن آن‌ها از پرداخت مالیات بر درآمد به مدت ۳ سال بعد از تاسیس، از جمله‌ی دیگر قول‌هایی است که دولت مون به مردم داده است.

startup

۳- کاهش ترس از شکست خوردن

در راستای تبدیل کردن کره به سرزمین فرصت‌ها، آقای مون قول داده است که ترس از شکست خوردن را کاهش دهد تا کارآفرینان جوان را به خطر کردن تشویق کند. طبق اعلام آمار محلی از هر ۱۰ استارتاپ ۶ مورد از آن‌ها ۳ سال بعد از راه‌اندازی بسته می‌شوند. آقای مون متعهد شده است که به کارآفرینانی که شکست خورده‌اند تا ۳ بار از طریق آموزش دادن و اختصاص دادن بودجه‌ به آن‌ها کمک کند تا دوباره روی پای خودشان بایستند. ارائه‌ی ۴ نوع بیمه برای بنیان‌گذاران جوان استارتاپ‌ها، لغو سیستم مسئولیت‌پذیری مدیران اجرایی برای شکست خوردن کسب‌و‌کار از دیگر مواردی هستند که ترس کارآفرینان از موفق نشدن را کم می‌کنند.

۴- حمایت از شرکت‌های بزرگ برای کمک کردن به شرکت های کوچک

شرکت‌های بزرگ کره‌ای در حال حمایت کردن از شرکت‌های کوچک برای راه‌اندازی تکنولوژی‌های جدید هستند. به‌عنوان مثال شرکت سامسونگ به ۵۰۰ نفر از کارمندان خود اجازه داده است که ایده‌های جدید ارائه دهند و آن‌ها را به ۲۰ شرکت مستقل تبدیل کرده است. دولت قصد دارد تا این رویه را گسترش دهد. این کار یک کمک مالی برای استارتاپ‌ها خواهد بود و از طرفی بخش تحقیق و توسعه‌ی شرکت‌ها را گسترش خواهد داد و مالیات این بخش را به‌اندازه‌ی قابل توجهی کم خواهد کرد. دولت مون اعلام کرده است که از این سیستم پشتیبانی خواهد کرد؛ زیرا شرکت‌های کوچک می‌توانند از تکنولوژی شرکت‌های بزرگ‌تر بهره‌مند شده و شانس بیشتری برای موفقیت داشته باشند.

startup

۵-  گسترش دادن بازار

بازار کوچک خروجی کره‌ی جنوبی و نیازمندی‌های زیاد تبدیل به مشکل بزرگی برای سرمایه‌گذاران شده است. بازار اوراق بهادار استارتاپ‌های کره متعهد شده است که امسال ۲۰ استارتاپ را به بازار بورس وارد کند.

در همین حال آقای مون وعده‌ی ساختن بازاری با ریسک بالا را به سرمایه‌گذاران حرفه‌ای داده است تا در استارتاپ‌هایی با تکنولوژی بالا شرکت کنند. طبق ادعای آقای مون این کار اجازه‌ی ارزیابی شرکت‌ها را برای بازار مهیا می‌کند و فرصتی به سرمایه‌گذاران می‌دهد که سرمایه‌ی خود را جبران کنند. آقای مون همچنین وعده داده است که الزامات رویه‌ها را کاهش دهد تا افراد خلاق به ادغام و ترکیب شدن تشویق شوند. این یعنی استارتاپ‌ها می‌توانند راحت‌تر با شرکت‌های دیگر ادغام شده و کسب‌و‌کار خود را قوی‌تر کنند. در حال حاضر اگر یک شرکت بزرگ با یک شرکت مبتنی بر تکنولوژی ترکیب شود می‌تواند حداقل ۱۳۰ درصد بهره داشته باشد؛ اما رئیس جمهور جدید یعنی آقای مون قصد دارد این عدد را به ۱۱۰ درصد کاهش دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات