AMD قیمت پردازنده های Ryzen7 را کاهش داد

چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
AMD قیمت پردازنده‌های رایزن 7 را تنها کمی قبل از عرضه‌ی پردازنده‌ی ۱۶ هسته‌ای Ryzen Threadripper به بازار کاهش داد.
تبلیغات

ای‎ام‎دی اخیرا در تبلیغات خود تمرکز زیادی بر «عملکرد مناسب در قبال پول پرداختی» داشته و ماه‌ها است در مورد سرعت زیاد و قیمت مناسب پردازنده‌های جدید خود صحبت می‌کند. درواقع پردازنده‌های رایزن 7 به‌سختی نمونه‌ی مشابه اینتلی خود را شکست می‌دهند؛ اما با توجه به اینکه نصف پردازنده‌های هم‌رده‌ی اینتل قیمت دارند، بسیار مقرون‌به‌صرفه محسوب می‌شوند. باگذشت سه ماه از معرفی Ryzen، نسبت کارایی به قیمت این پردازنده‌ها به‌ لطف کاهش قیمت سه پردازنده‌ی رایزن 7، از پیش بهتر شده است.

دلیل استفاده از نام «تردریپر» به‌جای شماره‌گذاری متوالی، جلوگیری از سردرگمی کاربران اعلام‌ شده است

با عرضه Threadripper، ای‎ام‎دی پلتفرم X399 را با قابلیت‌های پشتیبانی از چیپ بزرگ‌تر، ۶۴ لاین PCI Express Gen3، حافظه چهار کاناله و ۸ اسلات حافظه DIMMs معرفی کرد. دلیل استفاده از نام Threadripper به‌جای شماره‌گذاری متوالی در چیپ جدید، جلوگیری از سردرگمی کاربران اعلام‌ شده است. با وجود اینکه ای‎ام‎دی فقط از نسخه ۱۶ هسته‌ای تردریپر استفاده کرده است، باید منتظر نسخه‌های ۱۰، ۱۲ و ۱۴ هسته‌ای این پردازنده نیز باشیم.

قیمت نسخه‎ی ۱۶ هسته‌ای تردریپر هنوز اعلام‌ نشده است؛ اما با توجه به قدرت دو برابری نسبت به رایزن 7، حداقل قیمت ۹۰۰ دلار برای آن تخمین زده شده است. در نقطه مقابل، اینتل قیمتی معادل ۲۰۰۰ دلار برای پردازنده‌های ۱۸ هسته‌ای و ۱۷۰۰ دلار برای نسخه ۱۶ هسته‌ای Core i9 اعلام کرده است. با در نظر گرفتن نسبت قیمت پرداختی به عملکرد، قیمت تخمینی ۹۰۰ دلاری برای نسخه‎ی ۱۶ هسته‌ای تردریپر، بسیار مقرون‌به‌صرفه است.

پردازنده AMD Ryzen

کاهش قیمت محصولات فعلی قبل از معرفی محصول جدید، موضوع تازه‌ای نیست. در واقع ای‎ام‎دی این کار را جهت باز کردن فضا برای تردریپر انجام نمی‌دهد؛ بلکه ظاهرا قصد دارد هم‌زمان با ورود پردازنده‌ی جدید خود به بازار، قیمت پردازنده‌های بالارده‌ی خود را مقرون‌به‌صرفه و رقابتی‌تر کند.

در حال حاضر ای‎ام‎دی ۴ مدل پردازنده‌ی رایزن 5 (۶ هسته‌ای 1600Xو 1600 و ۴ هسته‌ای 1500Xو 1400) و سه مدل پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای رایزن 7 می‌فروشد.

خانواده‌ی پردازنده‌های رایزن 3 هم که پایین‌رده محسوب می‌شوند، تا سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه نخواهند شد. احتمال می‌رود این خانواده دارای سه پردازنده‌ی ۴ هسته‌ای با نام 1200X، 1200 و 1100 با کلاک پایه حدود ۳ گیگاهرتز باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات