آیپد پرو جدید در مقابل سرفیس پرو 2017

جمعه ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
با معرفی آیپد پرو جدید تنها دو هفته پس از رونمایی از نسل جدید سرفیس پرو، اکنون بهترین زمان برای مقایسه‌ی تبلت‌های اپل و مایکروسافت است.
تبلیغات

اپل در جریان کنفرانس WWDC 2017 از نسل جدید آیپد پرو در دو اندازه‌ی ۱۰.۵ و ۱۲.۹ اینچی رونمایی کرد. آیپد پروهای جدید تقریبا تمام ویژگی‌های نسل قبل را به ارث برده و بهبودهایی نیز تجربه کرده‌اند. مایکروسافت هم حدود ۲ هفته پیش از معرفی آیپدهای جدید، جانشین سرفیس پرو 4 را با نام ساده‌ی «سرفیس پرو» در شانگهای چین رونمایی کرد. با توجه به‌ اینکه تبلت‌های جدید اپل و مایکروسافت با فاصله‌ی زمانی اندکی از یکدیگر معرفی شده‌اند، به‌ نظر می‌رسد مقایسه‌ی آن‌ها این‌بار منصفانه‌تر از دفعات گذشته باشد.

پیش از ادامه، بد نیست نگاهی به جدول مقایسه‌ی مشخصات دو تبلت داشته باشیم.

آیپد پرو (2017)

سرفیس پرو (2017)

صفحه‌ی نمایش

۱۰.۵/۱۲.۹ اینچ

۱۲.۳ اینچ

رزولوشن

 ۲۲۲۴ در ۱۶۶۸ پیکسل (۱۰.۵ اینچ)

 ۲۷۳۲ در ۲۰۴۸ پیکسل (۱۲.۹ اینچ)

۱۸۲۴ در ۲۷۳۶ پیکسل

نسبت تصویر

4:3

3:2

تراکم پیکسلی

264ppi

267ppi

پردازنده

Apple A10X Fusion

پردازنده‌های نسل هفتمی اینتل Core M3/i5/i7

رم

مشخص نیست (احتمالا ۴ گیگابایت)

4GB/8GB/16GB

فضای ذخیره‌سازی

64/256/512GB

128/256/512GB/1TB SSD

وزن

۴۷۷ گرم (مدل ۱۰.۵ اینچی LTE)

۶۹۲ گرم (مدل ۱۲.۹ اینچی LTE)

۷۶۶ تا ۷۸۶ گرم

ابعاد

250x174x6.1mm (مدل ۱۰.۵ اینچی)

305x220x6.8mm (مدل ۱۲.۹ اینچی)

292x201x8.5mm

دوربین پشتی

۱۲ مگاپیکسل

۸ مگاپیکسل

دوربین جلو

۷ مگاپیکسل

۵ مگاپیکسل

عمر باتری

تا ۱۰ ساعت

تا ۱۳.۵ ساعت

درگاه‌های ارتباطی

پورت لایتنینگ

iPad Smart Connector

جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون

USB 3.0 سایز کامل

مینی دیسپلی‌پورت

کارت‌خوان microSD

Surface Connect

جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون

سیستم عامل

iOS 10

Windows 10 Pro

قیمت

از ۶۴۹ دلار

از ۷۹۹ دلار

نمایشگر

آیپد پرو 10.5 اینچی اپل

از لحاظ نمایشگر، آیپد پرو در دو نسخه‌ی ۱۰.۵ و ۱۲.۹ اینچی عرضه می‌شود. این در حالی است که سرفیس پرو مایکروسافت تنها در اندازه‌ی ۱۲.۳ اینچی موجود است. از مهم‌ترین تغییرات نمایشگر استفاده‌شده در نسل جدید آیپد پرو می‌توان به افزایش روشنایی به ۶۰۰ نیت و استفاده‌ی اپل از طیف وسیع رنگی (که امکان پشتیبانی از ویدئوهای HDR را فراهم می‌کند) اشاره کرد. تغییر مهم دیگر افزایش نرخ به‌روزرسانی تصویر در نمایشگر آیپد پرو به ۱۲۰ هرتز است. ریفرش ریت بالای نمایشگر آیپد پرو که به‌ لطف استفاده از تکنولوژی ProMotion ممکن شده است، تأخیر قلم اپل پنسل را نیز به ۲۰ میلی‌ثانیه (۱ میلی‌ثانیه کمتر از سرفیس پن) کاهش داده است.

سرفیس پرو 2017

رزولوشن آیپد پرو برابر با ۲۲۲۴ در ۱۶۶۸ پیکسل در نسخه‌ی ۱۰.۵ اینچی و ۲۷۳۲ در ۲۰۴۸ پیکسل در نسخه‌ی ۱۲.۹ اینچی است که باعث می‌شود هر دو تبلت، تراکم ۲۶۴ پیکسل بر اینچ داشته باشند. تبلت مایکروسافت نیز با رزولوشن ۲۷۳۶ در ۱۸۲۴ پیکسلی نمایشگر پیکسل سنس خود، تراکم پیکسلی تقریبا برابر با آیپد پرو دارد.

اپل و مایکروسافت هردو به استفاده از نمایشگرهای باکیفیت در محصولات خود شهرت دارند و دیسپلی‌میت تابه‌حال، هم نمایشگرهای رتینای اپل و هم نمایشگرهای پیکسل سنس مایکروسافت را ستوده است.

سخت‌افزار

پردازنده a10x fusion
مقاله‌های مرتبط:

    از لحاظ سخت‌افزار، شاید بتوان مهم‌ترین تفاوت سرفیس پرو و آیپد پرو را نوع پردازنده‌ی آن‌ها دانست. درحالی که تبلت اپل از پردازندهای مبتنی بر معماری ARM استفاده می‌کند، مایکروسافت از پردازنده‌هایی با معماری x86 در سرفیس پرو بهره می‌گیرد. استفاده از پردازنده‌های اینتل، اجرای نسخه‌ی کامل سیستم عامل محبوب ویندوز و سازگاری با نرم‌افزارهای سنتی Win32 را برای سرفیس پرو به ارمغان آورده است. همین موضوع باعث شده است مایکروسافت به خود این اجازه را بدهد تا دیگر از نام تبلت برای اشاره به سرفیس پروهای جدید استفاده نکند. در واقع، شعار تبلیغاتی سرفیس پرو ۲۰۱۷ «همه‌کاره‌ترین لپ‌تاپ دنیا» (The most versatile Laptop) است.

    البته با توجه به استفاده از پردازنده‌های نسل هفتمی کبی‌ لیک اینتل و نسخه‌ی کامل ویندوز 10 پرو، این ادعای مایکروسافت چندان دور از واقعیت نیست. مدل‌هایی از سرفیس پرو که مجهز به پردازنده‌ی Core i7 و گرافیک مجتمع Iris Plus اینتل هستند، عملکرد بهتری نسبت به اکثر لپ‌تاپ‌ها و اولترابوک‌های بازار خواهند داشت.

    پردازنده سرفیس پرو

    در طرف دیگر اپل همچنان از سیستم روی چیپ (SoC) اختصاصی خود در آیپد استفاده می‌کند. نسل جدید این چیپ که A10X نام دارد، با ۶ هسته‌ی پردازشی و ۱۲ هسته‌ی گرافیکی، بهبود عملکرد قابل توجهی نسبت به نسل قبل از خود به همراه خواهد آورد. اپل همچنین اعلام کرده است که با ادغام پردازنده‌ی گرافیکی و کمک‌پردازنده‌ی M10 در A10X، عملکرد گرافیکی چیپ جدید ۴۰ درصد بهبود پیدا کرده است.

    اپل برخلاف دیگر شرکت‌ها معمولا در جریان معرفی محصولات خود (مخصوصا دستگاه‌های مبتنی بر iOS)، اطلاعات چندانی از مشخصات سخت‌افزاری دستگاه ارائه نمی‌دهد. درحالی که تبلت مایکروسافت به ۴، ۸ یا ۱۶ گیگابایت رم مجهز است، میزان رم استفاده‌شده در آیپد پروهای جدید هنوز مشخص نیست (هرچند به‌ عقیده‌ی کارشناسان اپل احتمالا از ۴ گیگابایت رم در تبلت‌های جدید خود استفاده کرده است).

    فضای ذخیره‌سازی آیپد پرو بسته به مدل، یکی از گزینه‌های ۶۴، ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت خواهد بود. سرفیس پرو اما از ۱۲۸، ۲۵۶، ۵۱۲ یا یک ترابایت فضای ذخیره‌سازی از نوع SSD استفاده می‌کند.

    سیستم عامل و نرم‌افزار

    IPAD IOS 11

    اگرچه مقایسه‌های نرم‌افزاری معمولا سلیقه‌ای هستند و معیار مشخصی برای برتری دادن یک سیستم عامل بر دیگری وجود ندارد؛ اما ویندوز و iOS هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند که باعث می‌شود آیپد یا سرفیس، از لحاظ سیستم عامل برای طیف خاصی از کاربران مناسب و برای عده‌ای دیگر غیر کاربردی شوند.

    از طرفی مایکروسافت با ویندوز، نرم‌افزارهای قدرتمندی از جمله نسخه‌ی کامل دسکتاپ ادوبی پریمیر، فتوشاپ، ایلاستریتور و ویژوال استودیو را در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ و از طرف دیگر آیپد پرو با داشتن بیش از دو میلیون اپلیکیشن باکیفیت (که بسیاری از آن‌ها برای کار با صفحات لمسی در ابعاد تبلت بهینه شده‌اند) به‌راحتی استور ویندوز را پشت سر می‌گذارد.

    فرم فاکتور

    آیپد پرو ۲۰۱۷

    طی سالیان گذشته، هر دو دستگاه ویژگی‌هایی را از یکدیگر به عاریت گرفته‌اند. برای مثال مایکروسافت که ابتدا سرفیس را با نسبت تصویر ۱۶:۹ تولید می‌کرد، پس از چند نسل متوجه شد نسبت غیر عریض آیپد برای تبلت مناسب‌تر است. اپل نیز با معرفی آیپد پرو با کی‌بورد و قلم، به‌صورت ضمنی بر فلسفه‌ی وجودی سرفیس صحه گذاشت.

    آیپد و سرفیس اما با وجود اینکه اکنون بیش از هر زمان دیگری به یکدیگر شبیه شده‌اند، همچنان تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. برای مثال مایکروسافت با استفاده از نسبت ۳:۲ به جای ۴:۳، همچنان تبلت عریض‌تری نسبت به اپل تولید می‌کند. در سوی دیگر اپل هنوز به استفاده از پایه در بدنه‌ی تبلت خود و ترک‌پد در کیبورد آن رضایت نداده است. 

    سرفیس پرو 2017

    آیپد پرو را شاید بتوان اولین تلاش اپل برای تولید لپتاپ‌-تبلت هیبریدی دانست. کاور «اسمارت کیبورد» آیپد پرو اندکی از رقیب ساخت مایکروسافت خود ساده‌تر به نظر می‌رسد و بسته به کاربرد افراد، می‌توان از آن به‌عنوان نقطه‌ضعف یا مزیت یاد کرد. برای مثال کسانی که فضای کمتری برای برای قرار دادن دستگاه خود در اختیار دارند، شاید کی‌بورد کوچک آیپد را بیشتر بپسندند. از طرفی آیپد از لحاظ پایه تنها به قسمت پشتی کی‌بورد متکی است و در نتیجه آن را فقط در یک زاویه می‌توان قرار داد. این در حالی است که پایه‌ی سرفیس پرو از کی‌بورد مستقل است و امکان قرارگیری تبلت در زوایای مختلف را فراهم می‌کند.

    دیگر مشخصات

    آیپد پرو 2017 / ipad pro 2017

    دوربین پشت و جلوی آیپد پرو از دوربین‌های سرفیس پرو قوی‌تر هستند. اپل از یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی در پشت دستگاه استفاده می‌کند و یک دوربین ۷ مگاپیکسلی در قسمت جلویی آیپد پروهای جدید تعبیه کرده است. در طرف دیگر دوربین‌های پشت و جلوی سرفیس پرو به ترتیب ۸ و ۵ مگاپیکسل رزولوشن دارند.

    تا پیش از این، یکی از برتری‌های تبلت‌های اپل نسبت به مایکروسافت، استفاده از مودم LTE در برخی مدل‌های آن‌ها بود؛ اما با معرفی سرفیس پرو ۲۰۱۷، مایکروسافت پشتیبانی از LTE را برای اولین بار به تبلت خود آورده است.

    هر دو مدل آیپد پرو از سرفیس پرو ۲۰۱۷ سبک‌تر هستند. مدل LTE آیپد پرو ۱۰.۵ و ۱۲.۹ اینچی به‌ترتیب ۴۷۷ و ۶۹۲ گرم وزن دارند. سرفیس پرو اما بسته به سخت‌افزار استفاده‌شده، بین ۷۶۶ تا ۷۸۶ گرم است. بنا به اعلام اپل، باتری هر دو مدل آیپد پرو تا ۱۰ ساعت نیروی دستگاه را تأمین خواهد کرد. این درحالی است که مایکروسافت ادعا می‌کند باتری سرفیس پرو ۲۰۱۷ عمری ۱۳.۵ ساعته دارد.

    سرفیس پرو ۲۰۱۷ surface pro 2017

    در نهایت از لحاظ قیمت، مدل پایه‌ی آیپد پرو ۱۵۰ دلار از مدل پایه‌ی سرفیس ارزان‌تر است. هیچ‌کدام از دو دستگاه همراه با قلم و کی‌بورد عرضه نمی‌شوند و خریداران باید حدود ۱۵۰ دلار اضافه برای کی‌بورد و ۱۰۰ دلار اضافه برای قلم (قیمت رسمی سرفیس پن جدید هنوز مشخص نشده است) پرداخت کنند.

    آیپد پروهای جدید از همین امروز برای خرید در دسترس هستند و سرفیس پرو ۲۰۱۷ نیز تا دو هفته‌ی دیگر به بازار عرضه خواهد شد.

    نظر شما درباره‌ی جدیدترین تبلت‌های دو غول دنیای فناوری چیست؟ در صورت نیاز به تهیه‌ی تبلت، آیپد پرو اپل را ترجیح می‌دهید یا سرفیس پرو مایکروسافت؟ نظر خود را با ما و کاربران زومیت در میان بگذارید.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات