پردازنده Core i9 اینتل و مادربرد X299 امکان پیکربندی RAID فراهم می‌کند

یک‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
چیپ Core i9 جدید می‌تواند در هر پارتیشن قابل بوت، تا ۲۰ دستگاه را پشتیبانی کند.
تبلیغات

معرفی چیپ‌ست ایکس ۲۹۹ اینتل، برای بسیاری از علاقه‌مندان به فضای حجیم ذخیره‌سازی دیجیتال یک خبر بسیار خوب بود. قابلیت‌ اورکلاک این تراشه‌ی پردازشی جدید «RAID مجازی روی سی‌پی‌یو» (VROC) نام دارد. ایسوس پیش از این مادربردهای جدید ایکس ۲۹۹ را با استفاده از پردازنده‌ی ۱۰ هسته‌ای اسکای‌لیک معرفی کرده است. تعداد مادربردهایی که از بیش از ۳ اسلات M.2 پشتیبانی می‌کنند، بسیار کم و مادربرد جدید ایکس ۲۹۹ ایسوس یکی از همین نوع مادربردها است و به همین دلیل ایسوس از کارت هایپر M.2 PCIe جدید خود استفاده کرده است.

هایپر M.2 به شما اجازه می‌دهد روی یک کارت X16 تا چهار عدد درایو M.2 NVME PCLe استفاده کنید. همچنین جای هیچ نگرانی بابت گرما وجود ندارد؛ زیرا هایپر M.2 مجهز به یک سیستم خنک‌کننده، پدهای گرمایی و یک فن فعال است.

Asus x299

اگر شما هایپر M.2 را با چهار عدد درایو همراه گنید و آن‌ را روی یک مادربرد قدیمی‌تر قرار دهید، باز هم سیستم به‌درستی کار خواهد کرد؛ اما آنچه در نهایت خواهید دید چهار درایو جداگانه‌ی M.2 است. اما مزیت جدید امکان RAID است. بدین منظور کافی است به تنظیمات بایوس مادربرد خود وارد شوید و قابلیت VROC اینتل را در حالت فعال قرار دهید.

Asus x299

پس از فعال شدن قابلیت یادشده، شما می‌توانید درایوهای‌ سیستم را مشاهده کنید. برای این نمونه‌ی نمایشی، شرکت ایسوس از هشت عدد اس‌اس‌دی M.2 600P اینتل استفاده کرده است.

Asus x299 motherboard

حتما اکنون از خود می‌رسید که چرا با وجود اینکه در بالا اشاره کردیم امکان استفاده از چهار درایو در یک کارت هایپر M.2 وجود دارد، در نمونه‌ی نمایشی ایسوس از هشت درایو استفاده شده است؟ کاچ مادن در توضیحات خود در پاسخ به این سؤال گفته که برای استفاده از هشت درایو، کافی است از دو عدد کارت هایپر M.2 استفاده کنید.

Asus x299 motherboard

برای بررسی سریع عملکرد، ایسوس از تست استاندارد صنعتی Iometer و کریستال دیسک مارک استفاده کرده است. اگر یک پارتیشن ویندوزی قابل بوت با هشت درایو M.2 داشته باشید، با شرایطی مشابه تصویر زیر مواجه خواهید شد.

Eight ssd

همان‌طور که در بالا می‌بینید، در این نمونه ما به سرعت ۱۲ گیگابیت بر ثانیه رسیده‌ایم. نکته‌ی جالب اینکه چنین عملکردی به حداکثر سرعت پشتیبانی شده توسط VROC نزدیک هم نیست. اینتل اعلام کرده است که با ۲۰ دستگاه، از نظر تئوری می‌توان به سرعت ۱۲۸ گیگابیت بر ثانیه دست یافت. مقامات رسمی ایسوس گفته‌اند که اکنون به سرعتی در حدود ۱۳ گیگابیت بر ثانیه رسیده‌اند و این‌گونه فکر می‌کنند که با بالغ‌ شدن VROC، عملکرد در این زمینه بهتر خواهد شد.

مشکل این ویژگی چیست؟ 

مشکل همیشه وجود دارد و VROC اینتل نیز در واقع از چندین مشکل رنج می‌برد. کارت‌های هایپر M.2 ایسوس با درایوهای سامسونگ ۹۶۰ پرو به‌خوبی کار می‌کند و شما می‌توانید در هر RAID چهار درایو جداگانه‌ی سامسونگ را مشاهده کنید؛ ولی برای ساخت یک پارتیشن قابل بوت با استفاده از VROC، فقط می‌توانید از اس‌اس‌دی‌ اینتل استفاده کنید.

ایکس ۲۹۹ با پردازنده‌های Skylake-X و Kaby Lake-X عرضه خواهد شد؛ اما قابلیت VROC اینتل فقط با پردازنده‌های Skylake-X کار می‌کند.

در نهایت، بزرگ‌ترین مشکل را در تصویر زیر می‌بینید:

Intel VROC

دانگل کوچکی که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، در واقع کلیدی است که اینتل به‌صورت مجزا از پردازنده به مشتریان خود می‌فروشد. اگر شما یک درایو اینتل، یک کارت هایپر M.2 ایسوس و یک اسکای‌لیک-ایکس دارید، در این شرایط می‌توانید پارتیشن RAID 0 بسازید. اگر بخواهید RAID 1، RAID 5 یا سایر انواع RAID را به‌منظور محافظت از داده‌های خود فعال کنید، باید این کلید را خریداری کنید. اگر اولین تصویر بایوسی را که در این مطلب منتشر شده است مجددا بررسی کنید، حالتی به نام Premium خواهید دید. فعال بودن این حالت یعنی مادربرد شما از RAID پریمیوم پشتیبانی می‌کند؛ ولی به محدودیت‌های این پشتیبانی اشاره‌ای نشده است!

نظر شما در این مورد چیست؟ 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات