تقابل اپل و مایکروسافت: رقبای دیرینه شبیه هم می‌شوند

چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
اپل و مایکروسافت دو رقیب سنتی در عرصه‌ی فناوری هستند؛ ولی به نظر می‌رسد تلاش اپل برای شبیه‌تر شدن به مایکروسافت از تلاش متقابل مایکروسافت بیشتر باشد.
تبلیغات

در نبرد قدیمی میان اپل و مایکروسافت، اتفاق جالبی در حال روی دادن است. هر کدام از این دو غول فناوری در حال تلاش‌اند تا محصولاتشان به مقدار بیشتری شبیه به محصول کمپانی رقیب باشد؛ اما برای رسیدن به هدف نهایی‌شان، روش‌های متفاوتی برگزیده‌اند.

در یک سو اپل قرار دارد؛ با فروشگاه اختصاصی اپ استور. در واقع اپل خود را به‌عنوان پیشتاز و اولویت نخست توسعه‌دهندگان در هنگام ایجاد برنامه‌های جدید قلمداد می‌کند. یعنی اینکه توسعه‌دهندگان وقتی به فکر ساخت یک برنامه‌ی جدید می‌افتند، اولویت اول آن‌ها، توسعه‌ی آن برنامه برای سیستم عامل‌های اپل خواهد بود. اما با معرفی شدن یک آی‌پد پروی ۱۰.۵ اینچی و همچنین سیستم عامل جدید iOS 11 که در پاییز سال جاری میلادی عرضه خواهد شد، به نظر می‌رسد اپل در حال تلاش برای رساندن تبلت‌های خود به جایگاهی است که کشش بیشتری برای استفاده شدن همانند سیستم‌های مک یا کامپیوترهای شخصی ویندوزی داشته باشند.

در سوی دیگر میدان، ما مایکروسافت را می‌بینیم. مایکروسافت تقریبا نیمی از دهه‌ی گذشته را صرف ساخت و پرداخت خط تولید محصول سرفیس خود کرده است. سرفیس‌ها به‌منزله‌ی کامپیوترهایی با قابلیت کاربردهای لمسی هستند و در طی این مدت به رقیب‌های جدی برای مک تبدیل شده‌اند و در حال حاضر به نظر می‌رسد که قرار است به‌عنوان رقیبی برای آی‌پدها به شمار روند.

مایکروسافت با استفاده از جدیدترین سیستم عامل خود که با نام ویندوز ۱۰ اس از آن رونمایی کرد، در تلاش است دستگاه‌های سرفیس خود را از جهت برخی عملکردها به آی‌پد شبیه‌تر کند و این موضوع بر همه روشن است که انجام چنین روندی می‌تواند باعث تبدیل شدن ویندوز استور به یک رقیب جدی برای اپ استور اختصاصی آیفون و آی‌پد شود.

هر دوی این کمپانی خواهان یک امر مشترک هستند؛ اینکه بتوانند به پلتفرم برگزیده برای افرادی بدل شوند که در حال تلاش برای انجام کارهای خلاقانه‌اند؛ حتی اگر این نکته را در نظر داشته باشیم که مفهوم خود واژه‌ی کامپیوتر هم در این روزها دستخوش دگرگونی شده است و دامنه‌ی وسیع‌تری را شامل می‌شود، باز هم هدف اصلی این دو کمپانی همان خواهد بود. اما اکنون به نظر می‌رسد حاصل نهایی تلاش‌های آن‌ها این بوده است که ما اکنون در موقعیت فعلی قرار گرفته‌ایم؛ مایکروسافت در حال تلاش برای شبیه‌تر ساختن ویندوز به iOS است و در همین حال، اپل می‌کوشد کارکرد iOS را شبیه‌تر به ویندوز کند. مسابقه‌ی غول‌ها در جریان است و باید دید کدام‌یک زودتر می‌تواند به مقصد خواهد رسید.

رقابت اپل و مایکروسافت

اپل می‌خواهد شبیه مایکروسافت شود

سران اپل بارها اعلام کرده‌اند که آن‌ها آی‌پد را به‌منزله‌ی آینده‌ی دنیای محاسبات می‌بینند. یک تبلت به سبک متداول باید سبک و نازک باشد که آی‌پد هم کاملا این‌گونه است. این دستگاه همچنین از فناوری کیفیت بالای صفحه لمسی اپل بهره می‌برد و تعادل خوبی هم میان عمر باتری و عملکرد دستگاه برقرار شده است. هنگامی‌که آی‌پد پرو با صفحه‌ی بزرگ در سال ۲۰۱۵ معرفی شد، تیم کوک، مدیر عامل اپل، در آن زمان از آن به‌عنوان جانشینی برای لپ‌تاپ نام برد.

اما در نگاهی واقع‌بینانه‌تر می‌توان چنین گفت که خطر کردن اپل روی آی‌پد پرو در واقع به‌منزله‌ی خطری است که آن‌ها روی اپ استور می‌کنند. برنامه‌های کاربردی (اپ‌ها) در قیاس با نرم‌افزارهای سنتی، دارای امکان آسان‌تری برای به‌روزرسانی شدن توسط کاربران هستند و استفاده از آن‌ها نیز ایمن‌تر است. اپ استور پرداخت‌ها را برای توسعه‌دهندگان مدیریت می‌کند و یک محل مرکزی را برای مشتریان خود توسعه می‌دهد تا در آن بتوانند خواسته‌هایشان را بیابند. برای اپل همان ۳۰ درصدی که به ازای هر تبادل در این محیط عاید کمپانی می‌شود، بسیار مطلوب است.

سیستم عامل اپل

تمرکز اپل بر آی‌پد به‌عنوان دستگاهی برای آینده، ممکن است تمایل نداشتن کمپانی به ساخت مک‌بوک‌های لمسی را توجیه کند. کریگ فدریگی، مدیر بخش مهندسی نرم‌افزار اپل، در مصاحبه‌ای تصریح کرده بود که اپل، آی‌پد را به‌عنوان دستگاهی میان گوشی‌ها و مک‌بوک‌ها می‌بیند و این دستگاه باید دارای بسیاری از کارایی‌های هر دوی این‌ها باشد.

مسئله‌ای که در مورد عملکرد آی‌پد به‌عنوان جایگزینی برای لپ‌تاپ وجود دارد، مربوط به سیستم عامل iOS است و اینکه این سیستم عامل برای انجام تمامی کارها خیلی عالی نیست. اگر بخواهیم آی‌پد را با مک یا پی‌سی قیاس کنیم، حالت مالتی‌تسکینگ یا چندوظیفگی روی آی‌پد تا حدودی مستلزم دقت زیاد و مبادله‌ی فایل‌ها بین اپ‌ها نیز در آن واقعا دشوار است. از طرفی هم بیشتر برنامه‌های کاربردی کاری برای iOS ساده‌سازی شده‌اند و دارای ظرفیت‌های عملکردی کمتری در قیاس با نسخه‌های معادل دسکتاپ هستند. وجود این شکاف میان آرزوهای اپل برای توسعه‌ی آی‌پد و مشکلات موجود در دنیای واقعی، باعث کم‌اثرتر شدن تلاش‌های کمپانی برای تبدیل تبلت به یک دستگاه کاری جدی شده است و همین امر در افت فروش‌ محصولات مرتبط با این حوزه تأثیر داشته است.

با در نظر داشتن نسخه‌ی جدید iOS 11، به نظر می‌رسد که اپل گام‌های بزرگی برای پوشش دادن این شکاف و بهبود اوضاع برخواهد داشت. سیستم عامل به‌روز شده‌ی اپل در کنار سایر قابلیت‌های جدیدی که دارد، دربردارنده‌ی یک داک برنامه کاربردی جدید و همچنین سیستم فایلی تازه خواهد بود و کاربران خواهند توانست تصاویر را در متون مورد نظر خود، بین برنامه‌های کاربردی به‌صورت درگ و دراپ منتقل کنند.

سیستم عامل اپل

قابلیت‌های جدیدی که از آن‌ها صحبت می‌شود کمی بیش از حد معمول، یادآور قابلیت‌هایی هستند که کمپانی مایکروسافت در ویندوز نه‌چندان محبوب خود، یعنی ویندوز ۸ برای نخستین بار ارائه کرده بود. این در واقع دیدگاهی است که طرفداران مایکروسافت به‌طور شایسته‌ای دائم روی آن تأکید می‌کنند. البته باید اذعان کنیم که خود ایده‌ی «تبلتی که بتواند جایگزین لپ‌تاپ باشد» را کمپانی مایکروسافت به‌طور پیشتازانه‌ای در سال ۲۰۱۲ و با معرفی سرفیس پیش روی همگان گذاشته است.

دلیل اینکه چرا اپل می‌خواهد آی‌پد‌هایش دارای شباهت بیشتری به کامپیوترهای شخصی باشند، بر هیچ‌کس پوشیده نیست. آن‌ها روی این امر حساب باز کرده‌اند که افزودن قابلیت‌های شبیه‌ به‌ کامپیوتر باعث افزایش فروش خواهد شد و مشتری‌های بیشتری به سمت این محصول جذب خواهد کرد؛ مشتری‌هایی که خواهان مزایای بیشتری از یک تبلت هستند و همچنان می‌خواهند تبلتشان دارای انعطاف و کارکردی کاملا برابر با یک کامپیوتر شخصی باشد. اپل امیدوار است با استفاده از پشتوانه‌ی مشتری‌های وسیع‌تری که دارد، بتواند توسعه‌دهندگان را برای ساخت و توسعه‌ی برنامه‌های کاربردی ثابتی قانع کند که در ادامه باعث تبدیل شدن آی‌پد به دستگاهی کاربردی‌تر و قابل اعتمادتر می‌شوند.

 مایکروسافت می‌خواهد شبیه اپل شود

ما در مورد تلاش‌های اپل و برنامه‌های آن‌ها صحبت کردیم. از طرفی مایکروسافت در حال آزمودن استراتژی شبیه به اپل است. آن‌ها با راه انداختن خط تولید دستگاه‌های سرفیس که شامل یک دستگاه هیبریدی لپ‌تاپ و تبلت که ما آن را با نام سرفیس پرو می‌شناسیم و همچنین یک لپ‌تاپ پیشرفته تحت عنوان سرفیس‌ بوک و یک کامپیوتر شخصی all-in-one با نام سرفیس استودیو و در نهایت یک کامپیوتر با هدف قرار دادن کاربردهای دانش‌آموزان و دانشجویان با نام سرفیس لپ‌تاپ، سعی دارند نرم‌افزارهای خود را با سخت‌افزارهای مختص خودشان یکپارچه‌سازی کنند. 

سرفیس مایکروسافت

بزرگ‌ترین برتری مایکروسافت در میدان رقابت، همان موردی است که برای اپل به‌عنوان پاشنه‌ی آشیل تلقی می‌شود. دستگاه‌های سرفیس، البته به‌جز سرفیس لپ‌تاپ، با یک نسخه‌ی کامل از ویندوز ۱۰ راهی بازارها می‌شوند و به کاربران امکان دسترسی کامل به برنامه‌های دسکتاپ می‌دهند. دارندگان این دستگاه می‌توانند از همان نسخه‌هایی آفیس استفاده کنند که هم‌اکنون در اختیار دارند و به همین ترتیب از همان نسخه‌ی مرورگر متداول کروم برای دسکتاپ و سایر امکانات به‌راحتی بهره‌مند شوند.

از طرفی ضعف مایکروسافت، درست نقطه‌ی قوت اپل است. استور ویندوز دارای شمار بسیار کمتری از برنامه‌های کاربردی و گستره‌ی انتخاب در قیاس با اپ استور است. بنابراین می‌توانیم به‌راحتی چنین استدلال کنیم که کاربران سرفیس نخواهند توانست به بسیاری از برنامه‌های کاربردی مرتبط و ضروری خود در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها دسترسی داشته باشند. با کوچک‌تر شدن بازار کامپیوترهای شخصی و از طرفی با رشد بازار گوشی‌های هوشمند، شمار بیشتر و بیشتری از برنامه‌نویسان به‌جای توسعه‌ی برنامه‌های خود برای ویندوز، در حال توسعه‌ی برنامه‌هایی برای آیفون و اندروید هستند.

ویندزو 10

مایکروسافت در حال تلاش برای فائق آمدن بر این کاستی است. ویندوز ۱۰ اس یک نسخه‌ی جدید از سیستم عامل مایکروسافت است که برای نخستین بار در سرفیس لپ‌تاپ به کار گرفته شده و تنها از برنامه‌های کاربردی موجود در ویندوز استور می‌تواند استفاده کند. مایکروسافت مدعی است که چنین کاری باعث ایجاد بهبودهای قابل توجهی در عمر باتری و عملکرد دستگاه خواهد شد؛ اما بهای چنین افزایش عملکردی این خواهد بود که کاربران قادر به نصب و استفاده از برنامه‌های سنتی ویندوز همانند کروم یا استیم نخواهند بود.

کمپانی ویندوز ۱۰ اس را برای دانش‌آموزان و دانشجویان در نظر گرفته است و با این تفاسیر اگر توسعه‌دهنده‌ها بخواهند به این بخش از مخاطبانشان دست یابند، باید به ساختن برنامه‌های کاربردی برای ویندوز استور تن دردهند. مایکروسافت هم‌اکنون توانسته است اپل را متقاعد کند که اواخر سال جاری میلادی، سرویس آی‌تیونز را به فروشگاه اپ مایکروسافت بیاورد.

موضوع آشکار در این میدان رقابت، این است که اپل و مایکروسافت هر دوشان در حال تلاش برای محو کردن یا دست کم، کمتر کردن فواصل خود بین لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها هستند و هر دوی آن‌ها نیز در تلاش‌اند تا با کپی‌برداری از نقاط قوت یکدیگر، نقاط ضعف خود را بهبود دهند. در نهایت، با نزدیک‌تر شدن کامپیوتر شخصی به آی‌پد و همین‌طور با نزدیک‌تر شدن آی‌پد به کامپیوتر، ما باید به‌طور اساسی در مورد این موضوع فکر کنیم که واقعا از کامپیوتر چه می‌خواهیم و چه دستگاهی برایمان مناسب‌تر است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات