چه زمانی باید یک محصول را از بازار خارج کنیم

چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
عمر همه‌ی کالاها و خدمات زمانی به پایان می‌رسد و باید پروسه‌ی تولید آن‌ها را متوقف کرد. در غیر این صورت، هزینه‌های تولیدی به درآمد جاری آن‌ها غلبه می‌کنند.
تبلیغات

گاهی اوقات، حتی محصولات بزرگ هم باید از بازار خارج شوند. مثل سرویس پیام‌رسان جی میل یعنی گوگل تاک. این سرویس از سال ۲۰۰۵ در دسترس عموم قرار داده شد؛ ولی گوگل تصمیم گرفت این سرویس را از رده خارج کند، چون فکر می‌کرد هنگ‌اوت آینده‌ی بهتری خواهد داشت و ابزار پیام‌رسان تجاری قوی‌تری برای مبارزه با رقبایی مثل اسلک خواهد بود.

گوگل با این حرکت هوشمندانه، نشان داد که مدیران و مسئولان شرکت‌های بزرگ یا حتی استارتاپ‌ها، باید گاهی برخی کالاها و خدمات را کنار بگذارند تا فضا و زمان مناسب برای معرفی و عرضه‌ی محصولات بهتر مهیا شود.  

زمان محدودترین منبع تولیدی است. اگر ایده‌ی فوق‌العاده‌ای برای سرمایه‌گذاری تجاری وجود داشته باشد ولی کارآفرینان فرصتی برای پرداختن به آن نداشته باشند، تلاشی برای اجرای آن نخواهند کرد. تجارت نوین، اغلب از مفهوم اولیه‌ی خود فراتر می‌رود؛ به همین علت منابع و توجهی که برای آن‌ها صرف می‌شود هم باید متناسب با پویایی آن‌ها تغییر کند. یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که یک کارآفرین می‌تواند مرتکب شود، این است که منابع تولیدی را به محصولاتی اختصاص دهد که آینده‌ی بهتری برای کسب‌وکار او رقم نمی‌زنند. به‌طور خلاصه می‌توان گفت هنگامی‌که شما فهرست کالاها و خدماتتان را به موارد خاصی محدود می‌کنید، زمان، فضا و آرامش خاطر بیشتری برای اختصاص منابع به محصولات پربازده‌تر خواهید داشت.

Deciding When to Retire a Product

مسلماً شما در کنار گذاشتن محصولی که مدت‌های طولانی برای آن تلاش کرده‌اید، دچار تردید و تأمل می‌شوید؛ اما گاهی این کار بهترین گزینه‌ی پیش روی شما است. ورزشکاران خوب می‌دانند که کنار رفتن از صحنه‌ی رقابت‌ها چه ‌کار دشواری است، ولی اتفاقی است که زمانی باید به آن تن بدهند. به همین علت ما نقل‌قول‌هایی از ورزشکارانی که می‌دانستند چه زمانی بهترین وقت برای کناره‌گیری است، یادآوری می‌کنیم.

 آخرین چیزی که نیاز دارید، این است که یک بازی را به پایان برسانید، یا کاری را انجام دهید و بعد افسوس بخورید که ای‌کاش سخت‌تر تلاش کرده بودید. درک جتر

ارتباط با حوزه‌ی کسب‌وکار: شما ممکن است در قدم بعدی خود به یک کارآفرین میلیاردر تبدیل نشوید؛ ولی اگر ۱۰۰ درصد تلاش خودتان را به کار ببرید، بعداً کسی نمی‌تواند شما را به کم‌کاری متهم کند. متأسفانه اگر تمرکز شما به محصولات مختلفی منعطف شود، نمی‌توانید بهترین پتانسیل خود را صرف کسب‌وکارتان کنید. بهتر است بیشترین تلاش و تمرکز خود را برای محصولاتی صرف کنید که احتمال بازدهی بیشتری دارند.

 من بیش از ۹۰۰۰ پرتاب توپ را از دست داده‌ام و بیش از ۳۰۰ بازی را باخته‌ام. بیست‌وشش بار ضربه‌هایی را از دست داده‌ام که می‌توانست باعث پیروزی ما شود. من بارها و بارها شکست‌ خورده‌ام و به همین دلیل حالا انسان موفقی هستم. مایکل جردن

ارتباط با حوزه‌ی کسب‌وکار: ممکن است با خارج کردن یک محصول خود از بازار، احساس کنید شکست‌ خورده‌اید، ولی هر شکست شما را یک‌ قدم به موفقیت نزدیک‌تر می‌کند. ممکن است کنار گذاشتن یک محصول باعث شود شما به دستاورد جدیدی برسید؛ یا ممکن است از این طریق متوجه شوید که در چه مسیرهایی باید خود را بهبود دهید. همیشه بر اثرات مثبت یک شکست متمرکز شوید.

موفقیت تصادفی نیست. کار سخت، پشتکار، یادگیری، مطالعه، فداکاری و مهم‌تر از همه عشق به کاری که انجام می‌دهید، پیش‌نیازهای پیروزی هستند. پله

ارتباط با حوزه‌ی کسب‌وکار: اگر واقعاً می‌خواهید موفق باشید، باید به کارتان علاقه و اشتیاق داشته باشید. بیشتر ما همیشه از حداکثر توانایی و پشتکار خود استفاده نمی‌کنیم. گاهی موفقیت به معنی دست برداشتن از روش‌های قدیمی تجارت است و گاهی این تنها روشی است که می‌توانید شرکت خود را به مسیر درستی هدایت کنید.

یک بازیکن خوب هاکی، کنار پاک (گوی هاکی) بازی می‌کند ولی یک بازیکن عالی، می‌تواند مسیر پاک را حدس بزند. وین گرتسکی

ارتباط با حوزه‌ی کسب‌وکار: وقوع تغییرات در تجارت امری طبیعی است. زمانی که عمر یک محصول در بازار به پایان می‌رسد، مدیران باید به یاد داشته باشند که آن‌ها مسئول رهبری شرکتشان هستند. به این فکر کنید که می‌خواهید کسب‌وکارتان در پنج سال آینده به چه نقطه‌ای رسیده باشد؟ چطور می‌خواهید خودتان و کارمندانتان را به این جایگاه برسانید؟

شما هیچ تضمینی برای سال آینده ندارید. وقتی مردم از ما می‌پرسند در مورد فصل آینده‌ی بازی‌ها چه فکری می‌کنید، ما به فرصت‌هایی که در پیش رو داریم فکر می‌کنیم. برت فیور

ارتباط با حوزه‌ی کسب‌وکار: هنگامی‌که تعداد محصولات خود را محدود می‌کنید، در یکی از منابع مهم تولیدی صرفه‌جویی می‌کنید: زمان. زمان غیر قابل‌ برگشت است و شما حتی نباید یک ثانیه از چیزی را که لازمه‌ی حرکت کسب‌وکارتان است از دست بدهید. ما در شبانه‌روز ۲۴ ساعت زمان داریم و نباید آن را به خاطر محصولی که آینده‌ای ندارد، از دست بدهیم.

در هر کسب‌وکاری، ممکن است زمانی هزینه‌ها وزن بیشتری از درآمدها داشته باشند. مدیر شرکت باید با توجه به مفاهیم علمی اقتصاد و مدیریت زمان، انتخاب کند که آیا باید پروژه‌ی فعلی را متوقف شود یا نه.   

زمانی که کسب‌وکار شما توسعه پیدا می‌کند، ممکن است شما راه بهتری برای تجارت خود پیدا کنید که لازمه‌ی آن، تغییر روند فعلی و تمرکز بر محصولات سودآورتر است. اگر محصولاتی را که زمان بیشتری از شما می‌گیرند و بازدهی کمتری دارند، حذف کنید؛ می‌توانید وقتتان را به پروژه‌هایی اختصاص دهید که کسب‌وکار شما را از یک شرکت نوپا، به بازیگری قوی در عرصه‌ی تجارت تبدیل می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات