گارتنر: کاهش عرضه رایانه‌‏های شخصی در سه‌ماهه دوم ۲۰۱۷

شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
بر اساس گزارش جدید مؤسسه‌های گارتنر و IDC، روند کاهش عرضه رایانه‎های شخصی در سه‌ماهه‌ دوم سال ۲۰۱۷ ادامه یافته است.
تبلیغات

روند فروش رایانه‏‌های شخصی، مدتی است که سیر نزولی به خود گرفته و مؤسسه‌های گارتنر و IDC ادعا می‎کنند که برای سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی، وضعیت فروش رایانه‎های شخصی چندان بهبود نیافته است. گارتنر، تخمین می‎زند که عرضه جهانی رایانه‏‌های شخصی با ۴.۳ درصد کاهش، به ۶۱.۱ میلیون واحد رسیده است.

 در سه‌ماهه سوم، بیشترین فروش رایانه‌‏های شخصی مربوط به محصولات شرکت اچ‌پی بوده است و به دنبال آن، شرکت‌‏های لنوو، دل، اپل، ایسوس و ایسر در رتبه‎های بعدی قرار دارند. شرکت دل و اچ‎پی، تنها سازندگانی هستند که فروش محصولات آن‎ها در دومین فصل از سال ۲۰۱۷ در مقایسه با بازه‌‌ی زمانی مشابه در سال ۲۰۱۶، روند افزایشی به خود گرفته است و سایر سازندگان، سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی را با کاهش فروش به پایان رسانده‎‌اند. بااین‌حال، نرخ کاهش عرضه رایانه‌‏های شخصی شرکت ایسوس و ایسر، دورقمی شده است و از کاهش چشمگیر فروش محصولات این دو سازنده حکایت دارد.

فروش رایانه های شخصی در سه ماهه دوم 2017

آمار فروش PC در سه‌ماهه‌ دوم ۲۰۱۷ - گارتنر

با وجود کاهش فروش رایانه‎های شخصی، گارتنر ادعا می‌کند که وضعیت فروش کروم‌بوک‎، بهتر از رایانه‎ی شخصی است. البته آمار فروش این محصولات در گزارش جدید گارتنر لحاظ نشده؛ زیرا ادعا می‌شود که سیستم‎عامل کروم به اتصال به اینترنت وابسته است. به همین جهت، سیستم‎عامل کروم برای استفاده به‌صورت آفلاین، انتخاب چندان مناسبی نیست.

IDC نیز با کاهش فروش رایانه‎های شخصی در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۷ موافق است و ادعا می‌کند که فروش رایانه‌های شخصی با ۳.۳ درصد کاهش به ۶۰.۵ میلیون واحد رسیده است. در میان پنج سازنده پرفروش این بازار، به ترتیب نام شرکت اچ‎پی، لنوو، دل، اپل و ایسوس جلب‌ توجه می‎کند.

فروش رایانه های شخصی در سه ماهه دوم 2017

آمار فروش PC در سه‌ماهه دوم ۲۰۱۷ - IDC

با اینکه گارتنر پیش‌بینی کرده است فروش رایانه‎های شخصی اپل با کاهش ۰.۴ درصدی همراه بوده، IDC ادعا می‎کند که برخلاف پیش‌بینی صورت گرفته، کوپرتینویی‎ها توانستند در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۷، ۱.۷ درصد فروش رایانه‎های شخصی خود را نسبت به سال گذشته افزایش دهند. IDC هم‏چنین مدعی شده مجموع فروش رایانه‎های شخصی سازندگان کوچک‎تر از جمله ایسر، در کل کاهش یافته و نرخ کاهش فروش محصولات آن‎ها، به ۱۲.۲ درصد رسیده است.

یکی از مواردی که در طی چند ماه گذشته، فروش رایانه‎های شخصی را تحت تأثیر خود قرار داده، کمبود برخی از قطعات سخت‎افزاری مانند حافظه‌‏های SSD، DRAM و پنل‎های LCD است. همین موضوع باعث شده قیمت این قطعات افزایش پیدا کند و در نتیجه، رایانه‎های شخصی با قیمت بیشتری به دست مصرف‌کنندگان می‏‌رسد. به همین جهت، برخی از خریداران منتظر رفع مشکل کمبود قطعات سخت‎افزاری هستند تا با کاهش قیمت این قطعات، قیمت نهایی رایانه‎های شخصی به حد ایده‌آل نزدیک‌تر شود. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات