اپل از سه سال پیش توسعه فناوری تشخیص چهره آیفون 8 را آغاز کرده است

شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
بنا بر شایعات اخیر، شرکت اپل حداقل از سه سال گذشته در حال توسعه‌ی فناوری تشخیص چهره‌ی مورد استفاده در آیفون 8 است.
تبلیغات

مطابق با درخواست ثبت اختراعی از سوی اپل که امروز جزئیات مربوط به راهکار قفل‌گشایی (آنلاک) یک دستگاه موبایل با استفاده از تصویر چهره و داده‌ی به‌دست‌آمده از دوربین‌ها و حسگرهای ویژه منتشر شد، به نظر می‌رسد شایعات مربوط به توسعه‌ی سیستم تشخیص چهره برای تقویت روش‌های احراز هویت یا جایگزینی آن با اسکنر اثر انگشت تاچ آیدی حقیقت داشته باشد. زومیت را همراهی کنید.

بر اساس اطلاعات فاش شده از سوی اداره‌ی ثبت اختراعات و علامت‌های تجاری ایالات متحده در روز پنج‌شنبه، درخواست ثبت اختراع اپل برای سیستم‌های احراز هویت جاسازی‌شده در یک دستگاه الکترونیکی در سال ۲۰۱۳ به ثبت رسیده است که جزئیات اصول فنی تشخیص چهره‌ی پیشرفته را برای احراز هویت صاحبان دستگاه‌های قابل حمل آشکار کرده است.

پتنت یادشده بدون ارائه‌ی جزئیات اضافه و توضیحات مفصل، به‌طور خاص روش ثبت تصویر دوبعدی و داده‌ی عمقی نظیر به نظیر از چهره‌ی کاربر را به‌وسیله‌ی ترکیب اطلاعات به‌دست‌آمده از یک حسگر تصویری نور مرئی، یک سنسور مادون قرمز و یک سیستم ثبت سه‌بعدی ارائه می‌دهد. علاوه بر موارد یادشده، اختراع اپل امکان استفاده از یک سنسور ماوراء بنفش، لیزر اسکنر، حسگر مافوق صوت و تجهیزات مشابه را فراهم می‌کند.

پتنت تشخیص چهره آیفون 8

در عمل، نرم‌افزار احراز هویت شامل دستورالعمل‌هایی برای شناسایی چهره‌ی کاربر در برابر یک یا چند حسگر تصویربرداری است. در پاسخ به تشخیص یک چهره، دستگاه‌های نور مرئی، مادون قرمز و ثبت تصویر سه‌بعدی به‌منظور پردازش محلی، اقدام به جمع‌آوری داده‌های تصویری می‌کنند.

اپل در این پتنت یادآوری می‌کند که دستگاه ثبت سه‌بعدی ممکن است اطلاعات مربوط به شکل حدقه‌ی چشم کاربر، چانه، بینی یا ترکیبی از این ویژگی‌های صورت را جمع‌آوری کند. همچنین ممکن است تجزیه و تحلیل بافت به‌منظور شناسایی خطوط منحصربه‌فرد، الگوها یا نقاط روی پوست کاربر استفاده شود. علاوه بر این، نور مادون قرمز منتشرشده از سیستم پیشرفته‌ی احراز هویت ممکن است با برخورد به چشم کاربر، منعکس شود و اطلاعات آن به‌وسیله‌ی یک یا چند حسگر ثبت شود.

پتنت تشخیص چهره آیفون 8

ویژگی‌های صورت شناسایی‌شده و داده‌ی تصویری ثبت‌شده‌ی آن‌ها با یک کتابخانه از کاربران مجاز به احراز هویت مقایسه می‌شوند. مهم‌تر از موارد یادشده، در اختراع ثبت‌شده‌ی اپل به تکنیک‌های مشروحی اشاره شده است که می‌توانند برای قفل‌گشایی یک دستگاه قابل حمل مانند آیفون مورد استفاده قرار بگیرند. جالب است که اختراع یادشده تقریبا فهرست مشابهی از سخت‌افزار پیش‌بینی‌شده برای آیفون ۸ آینده‌ی اپل را شامل می‌شود. مینگ‌چی کو به‌عنوان تحلیل‌گر مؤسسه‌ی KGI، اوایل امسال در یک یادداشت مالی اظهار کرد که آیفون ۸ یا آیفون پرو اپل با یک سیستم دوربین جلویی انقلابی، قادر به سنجش و مدل‌سازی سه‌بعدی ادغام خواهد شد.

مانند اختراع منتشرشده‌ی امروز، راهکار آیفون توصیف‌شده در شایعات برای تشخیص چهره، شامل یک فرستنده‌ی مادون قرمز هم‌تراز همیشه فعال، به‌ویژه یک لیزر ساطع‌کننده‌ی عمودی سطح حفره‌ای موسوم به VCSEL و یک گیرنده‌ی مادون قرمز در کنار دوربین فیس‌تایم RGB معمول است. VCSEL نوعی لیزر دیودی است که نور را به‌صورت عمودی ساطع می‌کند. در این آرایه، لیزر VCSEL و گیرنده‌ی زیر سیستمی، با استفاده از پالس‌های نوری و اندازه‌گیری زمان پرواز (TOF) برای محاسبه‌ی فاصله دستگاه تا هدف مورد نظر به‌عنوان یک حسگر عمق سنج عمل می‌کنند.

آیفون 8

اوایل ماه میلادی جاری، گزارشی از بلومبرگ حاکی از آن بود که شرکت اپل روی جایگزینی اسکنر اثر انگشت با فناوری تشخیص چهره تمرکز کرده و ممکن است راهکار فناورانه‌ی یادشده در سال جاری قابل دسترس نباشد. سیستم پیشنهادی فوق‌العاده سریع است و فقط چند میلی‌ثانیه برای تشخیص و تصدیق هویت یک کاربر، زمان لازم دارد. بر اساس گزارش بلومبرگ، فناوری یادشده بسیار ایمن‌تر از فناوری تاچ آیدی استفاده‌شده در آیفون، آیپد و رایانه‌های مک‌بوک پرو است.

در حالی که رقیبی مثل شرکت سامسونگ، گوشی هوشمند گلکسی اس 8 خود را همراه با سیستم تصدیق هویت اختصاصی مبتنی بر اسکن صورت کاربر عرضه کرده‌، شرکت اپل تاکنون به استفاده از فناوری مشابه تمایلی نشان نداده است. به نظر می‌رسد نگرانی‌های امنیتی که نقش بسیار مهمی در تصمیم‌گیری شرکت اپل دارند، شامل فناوری تشخیص چهره در آیفون نمی‌شوند. به‌عنوان مثال، پس از عرضه‌ی گوشی هوشمند گلکسی اس ۸ در ماه اسفند (مارس)، یکی از کاربران یوتیوب با استفاده از یک عکس دیجیتال در صفحه نمایش یک گلکسی اس ۸ دیگر، قادر به شکستن دیوار امنیتی قابلیت تشخیص چهره‌ی نوری دستگاه شد.

اسکنر عنبیه گلکسی اس 8

بلافاصله پس از این اتفاق، شرکت سامسونگ اعلام کرد که عملکرد قابلیت تشخیص چهره سطح امنیتی بالایی ندارد. قابلیت تشخیص چهره در گوشی هوشمند گلکسی اس ۸ محدود به باز کردن قفل دستگاه است و دیگر قابلیت‌های بیومتریک ایمن مانند اسکنر عنبیه‌ و حسگر تشخیص اثر انگشت برای دسترسی به سامانه‌ی پرداخت سامسونگ پی و اطلاعات حساس ذخیره‌شده در پوشه‌ی ایمن دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به لطف توانایی نقشه‌برداری عمیق، راهکار امنیتی تشخیص چهره‌ی اپل به‌مراتب ایمن‌تر از راهکارهایی است که صرفا بر اساس اطلاعات نوری عمل می‌کنند. برای مثال، حتی یک کاربر نابغه هم قادر به فریب دادن چهره‌ی تصدیق شده با استفاده از تصویر دیجیتال دوبعدی نخواهد بود. با این حال، هنوز تصمیم نهایی اپل برای جایگزین کردن فناوری تشخیص چهره‌ی سه‌بعدی به‌جای حسگر تاچ آیدی یا افزودن آن به دیگر ویژگی‌های امنیتی احراز هویت آیفون ۸ مشخص نیست.

با این حال، ممکن است گوشی انقلابی آیفون ۸ با حسگر تشخیص چهره‌ی سه‌بعدی غیر فعال در دسترس کاربران مشتاق قرار بگیرد. بر اساس گزارشی که در هفته‌ی جاری منتشر شد، مهندسان اپل با نرم‌افزارهایی که برای کنترل قابلیت‌های پیشرفته‌ی دستگاه مانند دوربین جلویی اختصاصی و فناوری شارژ بی‌سیم طراحی شده است، به مشکل برخورده‌اند. در صورتی که مشکلات یادشده در زمان تعیین‌شده مرتفع نشوند، ممکن است شرکت اپل مجبور به عرضه‌ی آیفون ۸ شود که ویژگی‌های پیشرفته‌ی آن تا زمان انتشار به‌روزرسانی نرم‌افزاری غیرفعال باقی بمانند.

آیفون 8 اپل

ثبت اختراعی که اطلاعات آن امروز منتشر شد، از یک رشته داده‌های بایگانی مربوط به سال ۲۰۰۷ ناشی می‌شود. جالب است که در مقایسه با سند منتشرشده‌ی اخیر مربوط به سال ۲۰۱۳ با شماره‌ی ثبت اختراع ۹۵۱۹۷۷۱، شرکت اپل فقط بخش ادعای یادشده‌ی بایگانی را به‌روز کرده و بخش‌های خلاصه و شرح تفصیلی تا حد زیادی دست‌نخورده باقی مانده است. بدیهی است که محتوای منتشرشده در روز پنج‌شنبه فقط به چند فناوری مربوط به تشخیص چهره‌ی مختصر ادعاشده در پتنت اشاره می‌کند که بیشتر متن آن بر روش‌های متعارف باز کردن صفحه‌ی قفل، احراز هویت بیومتریک با بهره‌مندی از داده‌ی اثر انگشت، الگوهای ریز، تشخیص صدا و دیگر فنون مربوطه متمرکز است.

درخواست ثبت اختراع تشخیص چهره‌ی سه‌بعدی اپل، برای اولین بار در دسامبر سال ۲۰۱۳ میلادی مطرح شده و از تونی فادل، اندرو هاج، استِفان شل، روبن کابایِرو، جسی لی دروگوسکر، استِفِن زادسکی و اِمِری سانفورد به‌عنوان مخترعان آن‌ نام برده شده است. تونی فادل که به‌عنوان پدر آیپاد شناخته می‌شود، در سال ۲۰۰۸ اپل را ترک کرد. استفن زادسکی هم از دیگر مدیران اجرایی است که هدایت پروژه‌ی در حد شایعه‌ی اتومبیل خودران را در اپل به عهده داشت و سال گذشته شرکت را ترک کرد.

فناوری تشخیص چهره‌ی فوق پیشرفته‌ی احتمالی آیفون ۸ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به نظر شما سطح ایمنی آن تا چه حدی قابل اعتماد خواهد بود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات