نتیجه مقایسه دوربین گلکسی اس 8، جی 6، آیفون 7 پلاس، یو 11، اکسپریا ایکس زد پریمیوم و پی 10

شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
برای اطلاع از نتایج نظرسنجی و پیش‌بینی کاربران در رابطه با توانمند‌ترین دوربین پرچم‌داران سال ۲۰۱۷ دنیای گوشی‌های هوشمند، با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

با ورود اکسپریا ایکس زد پریمیوم به بازار، حلقه‌ی پرچم‌داران دنیای موبایل در نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۷ تکمیل شد. این موضوع بهترین فرصت برای انجام مقایسه‌ی جامع توانایی‌ دوربین‌های برترین گوشی‌های کنونی بازار موبایل است. در همین راستا، هفته‌ی گذشته تصاویر ثبت‌شده از گوشی‌های موبایل را در ۱۲ آزمایش به نظرسنجی کاربران زومیت گذاشتیم تا بدون اطلاع از نام هر گوشی، تواناترین نمونه‌ انتخاب شود. 

نام و ترتیب گوشی‌‌های این مقایسه به‌صورت زیر است.

  • گوشی شماره ۱: هواوی پی ۱۰
  • گوشی شماره ۲: سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم
  • گوشی شماره ۳: ال‌جی جی ۶
  • گوشی شماره ۴: سامسونگ گلکسی اس ۸
  • گوشی شماره ۵: اچ‌تی‌سی یو ۱۱
  • گوشی شماره ۶: آیفون ۷ پلاس

آزمایش ۱:

در آزمایش اول، توانایی و دقت ثبت رنگ‌ها (آسمان و دستگاه‌های پارک) در کنار نمایش مناسب جزئیات در مکان‌های تاریک (درختان پس‌زمینه و پله‌ها) در شرایط نوری مساعد بررسی شده است. 

نظر زومیت: در این آزمایش تمامی گوشی‌های عملکرد بسیار خوب و نزدیکی نسبت به نمونه‌ی مرجع داشتند. با این حال زومیت تصویر ثبت‌شده توسط اچ‌تی‌سی یو ۱۱ را بهترین گزینه می‌داند. ثبت دقیق‌تر رنگ آسمان و جزئیات بیشتر در درختان پس‌زمینه، دلیل این موضوع است. پس از یو ۱۱، اکسپریا ایکس زد پریمیوم بهترین عملکرد را داشته است.

نتایج مقایسه دوربین

آزمایش ۲:

در آزمایش دوم، توانایی ثبت مناسب و دقیق رنگ‌ها در شرایط نور مصنوعی مناسب، بررسی شده است. بیش از ۱۰ الگوی رنگی مختلف در محیط تنظیم‌شده وجود دارد. با مقایسه‌ی آن‌ها با تصویر مرجع، بهترین عکس را انتخاب کنید.

نظر زومیت: گلکسی اس ۸ در این آزمایش نزدیک‌ترین رنگ‌ها را نسبت به نمونه‌ی مرجع ثبت کرده است. جی۶ و آیفون ۷ پلاس نیز عملکرد بسیار خوبی داشتند؛ اما رنگ‌های ثبت‌شده (به خصوص در بخش مداد‌های رنگی) توسط این گوشی‌ها به طور میانگین تیره‌تر از نمونه‌ی مرجع هستند.

نتایج مقایسه دوربین

<a href="https://polldaddy.com/poll/9785301/">آزمایش دوم: کدام گوشی عملکرد بهتری دارد؟</a>

آزمایش ۳:

آزمایش سوم، ثبت تصویر و دقت رنگ در شرایط نوری طبیعی و مساعد است. دوربین توانمند باید در این بخش قادر به کنترل میزان شدت تابش آفتاب و ثبت مناسب و نه اغراق‌شده‌ی رنگ‌ها باشد.

نظر زومیت: در آزمایش الگوی چوب، هیچ یک از گوشی‌ها موفق به ثبت دقیق رنگ‌ها نشدند. با این حال اچ‌تی‌سی یو ۱۱ نسبت به سایر گوشی‌ها بهترین عملکرد در این بخش را داشت. رنگ‌ ثبت‌شده توسط این موبایل تا حدودی طبیعی‌تر نسبت به گلکسی اس ۸ است.

نتایج مقایسه دوربین

<a href="https://polldaddy.com/poll/9785302/">آزمایش سوم: کدام گوشی عملکرد بهتری دارد؟</a>

آزمایش ۴:

در این آزمایش، دقت ثبت رنگ‌ها در شرایط نوری مناسب و طبیعی بررسی شده است. نزدیک‌ترین تصاویر ثبت‌شده به نمونه‌ی مرجع، توانایی و دقت ثبت رنگ‌ها در سنسور و الگوریتم پردازش تصاویر را نشان می‌دهد.

نظر زومیت: در آزمایش ثبت رنگ‌ خوشه‌های انگور در شرایط عدم تابش مستقیم نور آفتاب، به ترتیب گلکسی اس ۸، یو ۱۱ و جی ۶ بهترین و دقیق‌ترین عملکرد را داشته‌اند.

نتایج مقایسه دوربین

<a href="https://polldaddy.com/poll/9785303/">آزمایش چهارم: کدام گوشی عملکرد بهتری دارد؟</a>

آزمایش ۵:

این آزمایش یکی از سخت‌ترین شرایط عکاسی برای هر دوربینی خواهد بود. ثبت تصاویر مناسب از سوژه‌ای پشت به منبع نور و در حالی که میزانی از تابش به لنز دوربین نیز ورود می‌کند، توانایی بالایی می‌طلبد. در این شرایط دوربین باید توانایی کنترل میزان تابش ورودی به لنز و ثبت مناسب جزئیات و رنگ‌های سوژه را داشته باشد.

نظر زومیت: در این آزمایش آیفون ۷ پلاس موفق به ثبت بیشترین جزئیات شده است و برگ‌های بالا و پایین درخت در کنار بدنه‌ی آن، شرایط بسیار مطلوب‌تری نسبت به تصاویر سایر گوشی‌ها دارند. 

نتایج مقایسه دوربین

<a href="https://polldaddy.com/poll/9785306/">آزمایش پنجم: کدام گوشی عملکرد بهتری دارد؟</a>

آزمایش ۶:

توانایی ثبت دقیق رنگ‌ها، در این آزمایش بررسی شده است. در این تصویر سوژه مورد نظر، درخت قرارگرفته در قاب است.

نظر زومیت: در این آزمایش نیز تمامی گوشی‌ها عملکرد بسیار خوبی داشتند. با این حال گلکسی اس ۸ و ال‌جی جی ۶ به ترتیب در کنار ثبت دقیق‌تر رنگ‌ها (برگ‌های درخت اصلی)، جزئیات بیشتری نیز در نور پشت سوژه حفظ کرده‌اند.

نتایج مقایسه دوربین

<a href="https://polldaddy.com/poll/9785307/">آزمایش ششم: کدام گوشی عملکرد بهتری دارد؟</a>

آزمایش ۷:

در این آزمایش، توانایی ثبت مناسب و دقیق رنگ‌ها در شرایط نوری قوی با منبع نور طبیعی بررسی شده است. رنگ گل، رنگ آسمان و رنگ برگ‌ها را مد نظر قرار دهید.

نظر زومیت: معیار اصلی در این آزمایش، نور آسمان، رنگ گل‌ و برگ‌های سوژه بوده است. بدین ترتیب طبق نظر زومیت، اچ‌تی‌سی یو ۱۱ بهترین و نزدیک‌ترین عکس را نسبت به نمونه‌ی معیار ثبت کرده است.

نتایج مقایسه دوربین

<a href="https://polldaddy.com/poll/9785309/">آزمایش هفتم: کدام گوشی عملکرد بهتری دارد؟</a>

آزمایش ۸:

ثبت مناسب رنگ‌ها در سایه و بخش روشن سوژه، در این آزمایش بررسی شده است. 

نظر زومیت: گوشی‌های مطرح کنونی بازار موبایل در این آزمایش سربلند بیرون نیامدند و تصاویر ثبت‌شده توسط آن‌ها، تفاوت زیادی با نمونه‌ی مرجع دارند. با این حال اچ‌تی‌سی یو ۱۱ در این آزمایش نیز موفق به ثبت‌ دقیق‌ترین رنگ‌‌ها شده است.

نتایج مقایسه دوربین

<a href="https://polldaddy.com/poll/9785312/">آزمایش هشتم: کدام گوشی عملکرد بهتری دارد؟</a>

آزمایش ۹:

توانایی تصویربرداری مناسب از سوژه در حالت ماکرو، یکی دیگر از ملزومات هر دوربینی است. در این آزمایش جزئیات بالا در کنار ثبت مناسب رنگ‌ها، میزان توانایی هر گوشی را نشان می‌دهد.

نظر زومیت: تصاویر ثبت‌شده در این آزمایش نیز فاصله‌ی زیادی با حالت ایده‌آل دارند. با وجود ثبت مناسب جزئیات، هیچ یک از دوربین‌ها موفق به ثبت دقیق رنگ گردوها نشدند. با این حال گلکسی اس ۸ نزدیک‌ترین عمکرد نسبت به نمونه‌ی مرجه را داشته است.

نتایج مقایسه دوربین

<a href="https://polldaddy.com/poll/9785313/">آزمایش نهم: کدام گوشی عملکرد بهتری دارد؟</a>

آزمایش ۱۰:

دوربین سلفی توانمند یکی از قابلیت‌های مهم کاربران هنگام خرید گوشی‌ هوشمند است. در این آزمایش توانایی ثبت تصویر سلفی مناسب در شرایط نوری مساعد با منبع نور طبیعی بررسی شده است. رنگ پوست و حفظ جزئیات، مهم‌ترین المان‌های بررسی میزان توانایی دوربین‌های سلفی است. (در این آزمایش تصویر دوربین کانن یک روز بعد گرفته شده است و رنگ لباس را نباید معیار قرار دهید.)

نظر زومیت: آزمایش سلفی به وضوح نشانگر ضعف دوربین سلفی گوشی‌های هوشمند نسبت به نمونه‌ی اصلی آن‌ها است. هیچ یک از نمونه‌های شرکت داده‌شده در این مقایسه، قادر به ثبت دقیق رنگ پوست نبودند و همه‌ی گوشی‌ها جزئیات را فدای زیباسازی پوست کرده‌اند. طبق تصاویر ثبت‌شده توسط گوشی‌ها، هواوی پی ۱۰ بهترین عملکرد در بخش دوربین سلفی را دارد.

نتایج مقایسه دوربین

<a href="https://polldaddy.com/poll/9785314/">آزمایش دهم: کدام گوشی عملکرد بهتری دارد؟</a>

آزمایش ۱۱:

عکاسی پرتره را شاید بتوان مهم‌‌ترین وظیفه‌ی دوربین‌های موبایل دانست. برای بررسی دقیق‌تر این پارامتر، برش ۱۰۰ درصدی از تصاویر تهیه شده است که به مقایسه‌ی دقیق‌تر میزان جزئیات و ثبت مناسب رنگ‌ها پرداخته شود. این آزمایش در شرایط نوری مناسب با منبع نور مصنوعی انجام شده است.

نظر زومیت: برخلاف بخش سلفی، دوربین اصلی پرچم‌داران ۲۰۱۷ در عکاسی پرتره توانایی بالایی از خود نشان دادند. در این آزمایش اچ‌تی‌سی یو ۱۱ نزدیک‌ترین رنگ پوست را نسبت به نمونه‌ی مرجع ثبت کرده است. این در حالی است که گلکسی اس ۸ بیشترین جزئیات را حفظ کرده است.

نتایج مقایسه دوربین

برش ۱۰۰ درصد

نتایج مقایسه دوربین

<a href="https://polldaddy.com/poll/9785316/">آزمایش یازدهم: کدام گوشی عملکرد بهتری دارد؟</a>

آزمایش ۱۲:

عکاسی در شرایط نوری کم و محیط‌های تاریک، می‌تواند توانایی‌های سنسور و لنز هر دوربینی را تعیین کند. در این آزمایش، سوژه در اتاقی تاریک قرار گرفته است که برای ثبت تصویری مناسب، دوربین‌ها به ایزو بالاتر از ۱۲۰۰ مراجعه کرده‌‌اند. فوکوس در این آزمایش، روی متن روزنامه انجام شده است. حفظ مناسب جزئیات، اصلی‌ترین وظیفه‌ی دوربین‌ها در این حالت است که با مقایسه‌ی عملکرد هر یک در حالت برش ۱۰۰ درصد، می‌‌توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. وجود لرزش گیر اپیتکال در این آزمایش اهمیت ویژه‌ای دارد.

نظر زومیت: دوربین‌های موبایل با توجه به سنسور‌‌های کوچک‌تر خود، در شرایط نوری ضعیف عملکرد به مراتب ضعیف‌تری نسبت به دوربین‌های حرفه‌ای دارند. این موضوع در آزمایش شماره ۱۲ نیز به‌خوبی دیده می‌شود. با این حال گلکسی اس ۸ عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده است و موفق به ثبت جزئیات بالایی در این شرایط شده است. 

نتایج مقایسه دوربین

برش ۱۰۰ درصد

نتایج مقایسه دوربین

<a href="https://polldaddy.com/poll/9785317/">آزمایش دوازدهم: کدام گوشی عملکرد بهتری دارد؟</a>

جمع‌بندی

در ادامه، نتایج نظرسنجی زومیت و کاربران را از آزمایش‌های مقایسه‌ی دوربین برترین گوشی‌های حال حاضر بازار مشاهده می‌کنید. در صورتی که در یک آزمایش، دو گوشی عملکرد نزدیکی به یکدیگر داشتند یا میزان رأی کاربران در دو گزینه بسیار نزدیک به یکدیگر بوده، نام هر دو گوشی ذکر شده است.

شماره آزمایش

نظر زومیت

نظر کاربران

آزمایش ۱

یو ۱۱- ایکس زد پریمیوم

ایکس زد پریمیوم- گلکسی اس ۸

آزمایش ۲

گلکسی اس ۸

پی ۱۰

آزمایش ۳

یو ۱۱

گلکسی اس ۸

آزمایش ۴

گلکسی اس ۸- یو ۱۱

گلکسی اس ۸

آزمایش ۵

آیغون ۷ پلاس

گلکسی اس ۸

آزمایش ۶

گلکسی اس ۸- جی ۶

گلکسی اس ۸

آزمایش ۷

یو ۱۱

گلکسی اس ۸

آزمایش ۸

یو ۱۱

یو ۱۱

‌آزمایش ۹

گلکسی اس ۸

گلکسی اس ۸

آزمایش ۱۰

پی ۱۰

گلکسی اس ۸

آزمایش ۱۱

گلکسی اس ۸- یو ۱۱

گلکسی اس ۸

آزمایش ۱۲

گلکسی اس ۸

گلکسی اس ۸

چه میزان از حدسیات شما در رابطه با ترتیب گوشی‌های این مقایسه درست بود؟ آیا از عملکرد گوشی مورد نظر خود رضایت دارید؟

نظرات خود را در رابطه با این نظرسنجی، جهت بهبود آن با ما به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات