ثبت سفارش واردات خودرو متوقف شد

سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
سامانه ثبت سفارش واردات خودروهای سواری از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت مسدود شد.
تبلیغات

پس از اجرایی شدن برجام، وزارت صنعت طی بخشنامه‌ای اعلام کرد؛ از این پس تنها شرکت‌های می‌توانند به ثبت سفارش خودرو اقدام کنند که به عنوان نماینده رسمی خودروسازان برتر جهانی در داخل کشور شناخته شوند. حالا اما سایت ثبت سفارش نه تنها برای افراد و شرکت‌های متفرقه، بلکه برای نمایندگان رسمی خودروسازان نیز بسته شده است.

این سایت که تنها راه ارسال درخواست رسمی برای واردات خودرو به داخل کشور محسوب می‌شود، بیش از ۲۰ روز است که بسته شده و هیچ فرد حقیقی یا حقوقی اجازه ثبت خودرو را ندارد. دی ماه سال گذشته نیز برای مدتی بسته بود اما در آن زمان لیست خودروهای مجاز برای ورود نیز از روی سایت برداشته شد تا این موضوع مشخص شود که سایت جهت به‌روزرسانی خودروهای مجاز از دسترس خارج شده است. اما در حال حاضر لیست خودروهای مجاز همچنان بر روی سایت قرار دارد.

وزارت صنعت در پاسخ به درخواست‌های مکرر شرکت‌های واردات کننده، اعلام کرده است که سامانه ثبت سفارش جهت بررسی آمار و ایرادات درون سیستمی از دسترس خارج شده است. این وزارت‌خانه همچنین قطع شدن ارتباط سیستم دفتر مقررات واردات و صادرات با گمرک جمهوری اسلامی را دلیل دیگر این اختلال اعلام کرده است.

این در حالی است که به گفته منابع آگاه، علت اصلی این تصمیم وزارت صنعت، افزایش چشمگیر خودروهای وارداتی به کشور طی ۳ ماه نخست سال جاری است؛ به نحوی که در این مدت ۳۰ هزار و ۷۱۴ دستگاه خودرو وارد کشور شده که نشان دهنده رشد ۱۳۵ درصدی واردات خودرو است. کارشناسان متعقدند علت این افزایش ناگهانی، رشد میزان ترخیص خودرو از گمرک در پی ابلاغ دستورالعمل کنترل بازار ارز از سوی اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور است. به این ترتیب که بسیاری از شرکت‌های متفرقه و غیر نماینده که خودروهای وارداتی آن‌ها در پشت درب‌های گمرک به دلایل مختلف مانده بود، تنها ۶ ماه فرصت داشتند تا کالای خود را ترخیص کنند. لذا آن‌ها همه تلاش خود را انجام داده و تمام سفارشات قبلی خود را در این بازه زمانی از گمرک ترخیص و وارد کشور کردند.

به نظر می‌رسد وزارت صنعت با بستن سامانه ثبت سفارش خودرو، در پی کنترل هرچه بیشتر میزان واردات خودروهای خارجی به داخل کشور است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات