۴ درس جذب سرمایه برای کارآفرینان

سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
جذب سرمایه از مهم‌ترین بخش‌های یک کسب‌وکار است که آینده‌ی آن را رقم خواهد زد. نکته‌ی مهم این است که چه صحبت‌هایی در جلسه‌ی درخواست سرمایه‌گذاری مطرح می‌شود و چه جواب‌هایی باید داده شود؟
تبلیغات

هیچ کارآفرینی تابه‌حال نگفته‌ که جذب سرمایه کار آسانی است. ولی می‌توان کارهایی انجام داد که این کار سخت، کمی راحت‌تر انجام شود. در اینجا قصد داریم ۴ مورد را گوشزد کنیم که هنگام جذب سرمایه، کارایی خواهد داشت:

چه می‌خواهید بگویید و چطور می‌خواهید بگویید؟

جذب سرمایه پروسه‌ی وحشتناکی است. باید یک طرز فکر مشخص راجع به انجام آن داشته باشید و این طرز فکر را اجرایی کنید. در واقع باید ذهنیت مناسبی برای آن داشته باشید. شما می‌خواهید قسمتی از فرزندی را که ذهن شما پرورش داده است به فروش بگذارید و به یک سرمایه‌گذار بالقوه، یک فرصت بسیار عالی ارائه کنید. اگر این باور را نداشته باشید، قیافه‌ی شما این را نشان خواهد داد و سرمایه‌گذار احساس می‌کند که شما پریشان‌خاطر هستید. خیلی مهم است که با سرمایه‌گذار یک وجه مشترک پیدا کنید تا همه چیز به‌سرعت اتفاق بیفتد. برای مثال، وقتی که سرمایه‌گذار از شما می‌پرسد چقدر سرمایه برای کارتان احتیاج دارید، هیچ وقت نگویید من ۲ میلیارد تومان احتیاج دارم. قرار نیست شما امتحان کنید که ببینید می‌توانید این سرمایه را جذب کنید یا نه! شما قرار است ۲ میلیارد تومان جذب سرمایه داشته باشید. باید در ادامه بگویید بسیار خوشحال می‌شوید که طی چند هفته آتی به هدف خود برسید و ادامه کار استارتاپ را پیگیری کنید. 

بر ارزش‌گذاری تمرکز نکنید

در طول فعالیت شرکتتان، فقط می‌توانید چند بار جذب سرمایه داشته باشید. سرمایه‌گذاران مخاطره پذیر (Venture Capitalist) در تمام طول روز، صورت‌وضعیت‌های زیادی برای جذب سرمایه از افراد مختلف دریافت می‌کنند و برای کسب درآمد، آن‌ها را بررسی می‌کنند. این تمام کاری است که این سرمایه‌گذاران انجام می‌دهند. در نتیجه، برخی سؤالاتی را که ممکن است در جلسه‌ی بررسی سرمایه‌گذاری پرسیده شود نیز طراحی کرده‌اند که بدانند چقدر می‌توانند از کارآفرین اطلاعات بیرون بکشند.

اولین سؤال این است: «ارزش کسب‌و‌کار شما چقدر است؟» فقط وقتی به این سؤال پاسخ بدهید که ارزیابی شما از ارزش کسب‌وکارتان و عدد و رقم آن مشخص باشد. پاسخ شما باید این باشد: «ما می‌دانیم که باید قسمتی از سهام شرکت را در ازای تأمین مالی واگذار کنیم؛ ولی در حال حاضر در حال بررسی برای پیدا کردن بهترین شریک تجاری هستیم و به همین خاطر روی ارزش‌گذاری کسب‌وکارمان، کار نکرده‌ایم. بازار به ما القاء خواهد کرد که ارزش کسب‌وکار ما چقدر خواهد بود.»

بله، در واقع شما بر ارزش‌گذاری کسب‌وکارتان تمرکز داشته‌اید و برایتان مهم‌ترین مسئله بوده است. ولی کاری که الان باید انجام دهید این است که اسناد صورت‌وضعیت را نشان دهید؛ هر وقت این کار را کردید، می‌توانید در مورد ارزش‌گذاری کسب‌وکارتان نیز صحبت کنید. همچنین، دادن چنین جوابی نشان می‌دهد که شما در مورد ارزش‌گذاری معقول هستید، تمرکز دارید، قابلیت یادگیری دارید و برای کارهایتان از تاکتیک استفاده می‌کنید.

لازم نیست اطلاعات زیادی بدهید

سؤال بعدی که ممکن است پرسیده شود این است: «مورد دیگری هست که بخواهید راجع به آن صحبت کنید؟» هیچ وقت به این سؤال پاسخ ندهید.

جامعه‌ی سرمایه‌گذاران کوچک است و همه‌ی آن‌ها همدیگر را می‌شناسند. ممکن است آن‌ها با هم همدستی کنند و با کسی که شما دوست ندارید، شریک شوند. پاسخ شما می‌تواند این باشد: «ما در مورد تمام موارد قابل بحث صحبت کرده‌ایم، ما از طریق دوستانمان با شما آشنا شده‌ایم، اگر شخص خاصی هست که شما دوست دارید با او شریک شوید، به من اطلاع دهید که چه کسی است و من خوشحال می‌شوم که بتوانم مقدمات همکاری سه‌جانبه را فراهم کنم.»

و آخرین سؤال این است: «شما سرمایه را چطور خرج خواهید کرد؟» برای یک معدن سنگ آهن، یک شرکت بیوتکنولوژی یا برای یک پروژه‌ی علمی، احتمالا شما سرمایه‌ی جذب‌شده را در تکنولوژی و بعد در توسعه‌ی فروش و بازاریابی هزینه خواهید کرد و واحدهای کوچک کسب‌وکار را نیز در نظر خواهید گرفت و کل سازمان شما دارای تکنولوژی قوی و بعد اقتصادی می‌شود. 

رهبری گروه

یک فرآیند منظم بچینید

مثل یک مدیر پروژه فکر کنید. برای یک شروع عالی، شما نیاز به مهلت سررسید دارید که شامل لیستی از وظایف و دارایی‌های آماده شما است. هر فرآیند تأمین مالی، یک تاریخ شروع و یک تاریخ پایان دارد. تصمیم‌گیری بر اساس زمان‌بندی واقعا تأثیر خوبی خواهد داشت. لازم نیست که خیلی فوق حرفه‌ای بخواهید سررسید زمانی بگذارید. فقط می‌توانید بگویید که طی چند هفته‌ی آینده باید این کار را انجام دهیم. یک استثنا هم وجود دارد: اگر شما یک کسب‌وکار عالی با کشش بسیار بالا دارید، حتما یک سررسید زمانی همراه با تاریخ برای آن بگذارید.

هر چقدر شما کارتان را سریع پیش ببرید، سرمایه‌گذاران هم با شما می‌آیند. آن‌ها که سرمایه‌گذاران بهتری هستند در مورد زمان‌بندی و فرآیند انجام کار شما ارزش قائل‌اند و می‌خواهند با شما کار کنند. شما باید کل کار را مدیریت کنید و آن را پیش ببرید تا بتوانید به موفقیت موردنظرتان برسید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات