بررسی گلکسی تب اس 3 سامسونگ

پنج‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 20 دقیقه
گلکسی تب اس 3 با بهبودهای فراوان نسبت به نسل قبل و با یک طراحی زیبا برای رقابت با دیگر تبلت‌های بالارده‌ی اندرویدی عرضه شده است.
تبلیغات

بازار تبلت‌های اندرویدی این روزها فروغ گذشته‌ی خود را ندارد؛ به‌طوری‌که بسیاری از شرکت‌های فعال در این بخش به فکر خروج از چنین بازاری هستند. سامسونگ به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده‌ی تبلت‌‌های اندرویدی کار دشواری برای حفظ سهم خود از این بازار دارد و عرضه‌ی تبلت‌هایی همچون آیپد پرو دنیای تحت تسلط سامسونگ در بازار تبلت‌ها را به‌شدت تهدید می‌کند. سامسونگ در کنگره‌ی جهانی موبایل در بارسلون تبلت پرچم‌دار و پریمیوم خود با نام گلکسی تب اس ۳ را معرفی کرد، اما آیا این تبلت تاب رقابت با پرچم‌دار تبلت‌های اپل یعنی آیپد پرو را دارد؟

سامسونگ گلکسی تب اس 3 / Samsung Galaxy Tab S3

Galaxy tab S3 با بهره‌گیری از نمایشگر سوپر امولد، پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۲۰ و قلم اس پن، جانشین گلکسی تب اس۲ شده است. این تبلت ۹.۷ اینچی را می‌توان یکی از قوی‌ترین تبلت‌های بازار دانست. گلکسی تب اس ۳ و تبلت‌های ویندوزی خانواده‌ی گلکسی بوک، اسفند ماه سال گذشته در جریان کنگره‌ی جهانی موبایل معرفی شدند؛ چنین ترکیبی از تبلت‌ها، نشان ‌از گسترش فعالیت‌های سامسونگ به بازار تبلت‌های هیبریدی مبتنی بر ویندوز دارد؛ بااین‌حال سامسونگ بازار تحت سلطه‌ی خود در بخش تبلت‌های اندرویدی را نیز فراموش نخواهد کرد.

سامسونگ برخلاف اپل تبلت پرچم‌دار خود را تنها در نسخه‌ی ۹.۷ اینچی روانه‌‌ی بازار کرده است. با بررسی زومیت از گلکسی تب اس ۳ همراه باشید. تب اس ۳ علاوه بر رقیب قدرتمندی مانند آیپد پرو، رقبایی همچون یوگا بوک لنوو، پیکسل سی گوگل و زن پد ۳ اس ۱۰ را نیز مقابل خود می‌بیند. گلکسی تب اس ۳ توسط دفتر سامسونگ در ایران دراختیار زومیت قرار داده شده است.

طراحی

با در دست گرفتن گلکسی تب اس ۳ حسی جز یک کالای لوکس و خوش‌ساخت برای کاربر تداعی نخواهد شد. در نگاه اول الهام گرفتن سامسونگ از پرچمداران دو سال گذشته‌ی خود برای طراحی تب اس ۳ مشهود است؛ بااین‌حال نمی‌توان این طراحی و ترکیب المان‌ها را قدیمی دانست. طراحی دستگاه کاملا تخت است و هیچ سطح انحنا داری در پشت آن مشاهده نمی‌شود. انحنای آشنای گوشه‌ها، همانند دیگر تبلت‌های سامسونگ در طراحی تب اس ۳ نیز مدنظر بوده است؛ از این رو تشخیص این تبلت از دیگر تبلت‌های سامسونگ در نگاه اول ساده نخواهد بود. از نظر وزن با محصولی مشابه با آیپد پرو رو‌به‌رو هستیم؛ نسخه‌های وای‌فای و LTE گلکسی تب اس ۳ به ترتیب ۴۲۹ و ۴۳۴ گرم وزن دارند. ضخامت ۶ میلی‌متری این تبلت با وجود افزایش نسبت به نسل گذشته هنوز هم از نقاط قوت آن محسوب می‌شود. ابعاد دستگاه نیز تفاوت چندانی با آیپد پرو ۹.۷ اینچی ندارد و می‌توان از اختلاف اندک آن چشم پوشی کرد.

سامسونگ گلکسی تب اس 3 / Samsung Galaxy Tab S3

سامسونگ برخلاف تب اس ۲ به‌جای پلاستیک از شیشه در پشت تبلت بهره گرفته است؛ استفاده از شیشه برای یک تبلت با وجود زیباتر کردن طراحی کلی دستگاه از مقاومت آن در برخورد با اجسام می‌کاهد. استفاده از شیشه، گوشی‌ها و تبلت‌ها را مستعد جذب اثر انگشت می‌کند به همین دلیل این دستگاه‌ها بیش از نمونه‌های فلزی یا پلاستیکی نیازمند تمیز کردن خواهند بود. همان‌طور که از یک تبلت بالارده‌ی انتظار می‌رود قسمت‌های پشتی و جلویی تب اس ۳ با گوریلا گلس ۴ پوشش داده شده‌اند. فریم آلمینیومی دور تب اس ۳ به خوبی قسمت‌های شیشه‌ای دستگاه را در بر گرفته است و از احتمال آسیب دیدن آن در صورت برخورد گوشه‌ها با موانع سخت می‌کاهد. 

سامسونگ گلکسی تب اس 3 / Samsung Galaxy Tab S3

همان‌طور که گفته شده پشت دستگاه به‌صورت کاملا تخت طراحی شده و جز دوربین، فلش و نام سامسونگ چیزی در پشت تب اس ۳ مشاهده نمی‌شود؛ دوربین پشتی این تبلت هیچ‌گونه برآمدگی نداشته و با لمس آن تنها فریم بسیار نازک اطراف آن حس می‌شود. در قسمت سمت چپ دستگاه نیز به جز ۶ پین موردنیاز برای اتصال کیبورد چیزی به چشم نمی‌خورد. لبه‌های پایینی و بالایی دستگاه میزبان ۴ خروجی صدای اسپیکر دستگاه هستند. درگاه USB نوع C و جک ۳.۵ میلی‌متری صدا نیز در لبه‌ی زیرین دستگاه جایگذاری شده‌اند. در جلوی گلکسی تب اس ۳ نیز کلید هوم و کلیدهای خازنی ناوبری قرار دارند؛ کلید هوم با حسگر اثر انگشت ادغام شده و ظاهری مشابه محصولات دیگر سامسونگ دارد. عملکرد حسگر اثرانگشت در تب اس ۳ بسیار سریع است؛ برای بازکردن قفل تبلت کافی است بدون فشردن دکمه‌‌ی هوم، انگشت خود را روی حسگر آن قرار دهید. فرایند شناساندن انگشت به تبلت همانند دیگر محصولات سامسونگ بوده و به‌سادگی انجام می‌گیرد.

سامسونگ گلکسی تب اس 3 / Samsung Galaxy Tab S3
سامسونگ گلکسی تب اس 3 / Samsung Galaxy Tab S3
سامسونگ گلکسی تب اس 3 / Samsung Galaxy Tab S3
سامسونگ گلکسی تب اس 3 / Samsung Galaxy Tab S3

متاسفانه خبری از چراغ نوتیفیکیشن در تب اس ۳ نیست و سامسونگ به حسگر نور و دوربین سلفی در جلوی دستگاه اکتفا کرده است. کلید‌های پاور و تغییر حجم صدا نیز در قسمت بالایی لبه‌ی سمت راست قرار گرفته‌اند؛ ازآنجاکه این کلیدها نزدیک به لبه‌‌ی بالایی تبلت طراحی شده‌اند، امکان فشردن آن‌ها در استفاده از تبلت با یک دست به هیچ وجه وجود ندارد. باتوجه‌به حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۳۲ گیگابایتی تب اس ۳، به احتمال فراوان نیازمند خرید کارت حافظه‌ی میکرو اس‌دی خواهید بود. شیار قرارگیری کارت حافظه و سیم‌کارت در مرکز لبه‌ی سمت راستی تبلت قرار دارد. به‌عنوان پایان بخش قسمت طراحی باید گفت تب اس ۳ تنها در دو رنگ مشکلی و سفید برای خرید دردسترس علاقه‌مندان قرار گرفته و یکی از زیباترین تبلت‌های موجود در بازار است.

نمایشگر

نمایشگر به‌عنوان مهم‌ترین راه ارتباط شخص با یک گجت از اهمیت خاصی برخوردار است؛ خوشبختانه گلکسی تب اس ۳، ساخته‌ی یکی از بزرگان بخش نمایشگرهای موبایل در دنیا بوده و این غول کره‌ای نیز چیزی در این بخش کم نگذاشته است. تبلت‌های بالارده‌ی سامسونگ همواره نمایشگرهای خوبی داشته‌اند و این مورد در گلکسی تب اس ۳ نیز رعایت شده است. نمایشگر ۹.۷ اینچی و سوپر امولد استفاده شده در گلکسی تب اس ۳ از نظر ابعاد و رزولوشن تغییری نسبت به نسل قبل نکرده‌ است؛ بااین‌حال این نمایشگر با اضافه کردن برخی قابلیت‌ها و اعمال برخی بهبود‌ها یک پله بالاتر از نمایشگر گلکسی تب اس ۲ قرار می‌گیرد. رزولوشن ۲۰۴۸ در ۱۵۳۶، تراکم پیکسلی ۲۶۴ پیکسل در اینچ را به‌همراه دارد. این تراکم پیکسلی تقریبا نصف پرچمداران موبایل امسال است؛ بااین‌حال هنوز همچنین رقمی در دنیای تبلت‌ها یک ویژگی مثبت محسوب می‌شود.

سامسونگ گلکسی تب اس 3 / Samsung Galaxy Tab S3

نمایشگر تب اس ۳ قطعا مهم‌ترین سلاح آن برای رقابت با تبلت‌های دیگر است و می‌توان آن را یکی از بهترین نمونه‌های بازار دانست. استفاده از نسبت تصویر ۴:۳ یکی از بهترین انتخاب‌ها برای وب‌گردی محسوب می‌شود؛ بااین‌حال چنین نسبت تصویری در نمایش محتوای ویدئویی ممکن است کمی آزاردهنده باشد. نمایشگر تب اس ۳ تقریبا ۷۲.۳ درصد از سطح جلوی دستگاه را به خود اختصاص داده است که از این نظر هیچ تفاوتی نسبت به نسل گذشته دیده نمی‌شود. سامسونگ اولین‌بار در پرچم‌دار ناکام سری نوت یعنی نوت ۷ پشتیبانی از HDR را وارد دنیای گوشی‌های خود کرد. حال نوبت به پشتیبانی از استاندارد HDR در تبلت‌های این غول کره‌ای رسیده‌ و ایستگاه اول آن نیز تب اس ۳ انتخاب شده است.

همان‌طور که احتمالا می‌دانید عملکرد قابلیت‌هایی مانند HDR و دالبی ویژن به محتوای انکود شده‌ی مخصوص به آن‌ها محدود می‌شود، از این رو محتوا نقش مهمی در همه‌گیر شدن چنین استانداردهایی ایفا می‌کند. محتوای مناسب برای هر دو استاندارد HDR و دالبی ویژن هنوز به اندازه‌ای نیست که این قابلیت‌ها را به‌عنوان یک المان مهم در خرید محصول مطرح کند. بااین‌حال دنیای سینما به سوی چنین محتوایی حرکت می‌کند. به لطف HDR گوشی یا تبلت قادر به نمایش بهترین رنگ‌ها و ایدئال‌ترین هایلایت‌ها در تصاویر است. در نمونه ویدئوهای HDR اجرا شده در گلکسی تب اس ۳ شاهد بهبود جزئیات در سایه‌ها و نمایش خیره‌کننده‌ی هایلایت‌ها و رنگ‌ها خواهید بود.

سامسونگ گلکسی تب اس 3 / Samsung Galaxy Tab S3

بخش تنظیمات و قابلیت‌های مرتبط با تصویر در گلکسی تب اس ۳ در یک کلام راضی‌کننده است. قابلیت فیلتر نور آبی همانند بسیاری از گجت‌های اندرویدی در این تبلت نیز وجود دارد؛ به لطف این قابلیت به دلیل فیلتر شدن بخشی از نور آبی ساطع شده از نمایشگر، چشمان کاربر در استفاده از تبلت کمتر خسته می‌شود. باتوجه‌به اینکه یکی از کاربردهای اصلی تبلت‌ها، استفاده از آن‌ها برای کتاب‌خوانی است، سامسونگ قابلیت «Grayscale» را در بخش «Accessibility» از تنظیمات تبلت قرار داده است؛ این ویژگی با سیاه و سفید کردن تصویر، مطالعه را ساده‌تر و البته لذت‌بخش‌تر از گذشته کرده است. متاسفانه در تب اس ۳ خبری از تنظیمات تغییر رزولوشن نیست و تبلت در تمام شرایط با رزولوشن QXGA کار می‌کند.

اولین و شاید مهم‌ترین بخش در تنظیمات تصویر این تبلت «Screen mode» است. رنگ‌های به نمایش درآمده در نمایشگرهای سوپر امولد ممکن است خوش‌آیند برخی از کاربران نباشد؛ به این منظور سامسونگ بخشی برای تغییر پروفایل‌های رنگ و اشباع آن‌ها در نظر گرفته است. علاقه‌مندان به رنگ‌های زنده‌تر و البته اشباع‌تر بهتر است گزینه‌ی «Adaptive display» را انتخاب کنند؛ کاربران همچنین دو گزینه‌ی «AMOLED cinema» و «AMOLED photo» را برای مشاهده‌ی فیلم و عکس دراختیار دارند. حالت «Basic» به‌عنوان گزینه‌ی آخر، نمایش طبیعی‌تری از رنگ‌ها ارائه می‌دهد؛ اما با انتخاب این گزینه دیگر خبری از رنگ‌های دل‌فریب گذشته نخواهد بود.

بررسی تب اس 3

نمایشگر تب اس ۳ از نظر نمایش رنگ‌ها، روشنایی و رزولوشن قطعا یکی از بهترین‌ها در بین تبلت‌های اندرویدی است؛ اما سامسونگ چنین تبلت گران‌قیمتی را تنها برای رقابت با تبلت‌های اندرویدی ساخته یا رقابت با تبلت‌های بالارده‌ی مبتنی بر iOS نیز هدف از ساخت گلکسی تب اس ۳ بوده است؟ اگر جواب این سؤال بله باشد، کمتر رقیبی برای نمایشگر تب اس ۳ در بازار یافت می‌شود. همان‌طور که انتظار داشتیم نمایش رنگ سیاه در نمایشگر تب اس ۳ عالی است و کنتراست تصاویر شما را کاملا راضی خواهد کرد.

حداکثر روشنایی رنگ سفید در حالت تنظیم خودکار نمایشگر به ۷۸۸ نیت می‌رسد (این رقم برای حالت تنظیم دستی روی حداکثر روشنایی، ۶۸۴ نیت است)؛ این ارقام برای نمایشگر یک تبلت کاملا رضایت بخش بوده است به‌طوری‌که ما نیز در شرایط کاری مختلف مشکلی از نظر روشنایی مشاهده نکردیم. در آزمایش‌های زومیت روی تب اس ۳، حداقل روشنایی نمایشگر به‌عنوان یک فاکتور مهم در استفاده از یک گجت در محیط‌های تاریک ۳.۰۵ نیت اندازه‌گیری شده است. این رقم در بین نمایشگرهای تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها نسبتا مناسب است بااین‌حال هنوز هم از برخی نمونه‌های موجود در بازار گوشی‌های هوشمند بالاتر است؛ پایین بودن این عدد یک مزیت برای نمایشگر به شمار می‌رود.

قلم اس‌پن

بسیاری از افراد، اس‌پن را با گوشی‌های سری نوت سامسونگ می‌شناسند؛ اما این قلم محبوب میزبان بسیاری از تبلت‌های این شرکت کره‌ای نیز بوده است. برخلاف آیپد پرو، قلم در تب اس ۳ یک گزینه‌ی انتخابی برای خرید نبوده و همراه‌با این تبلت عرضه می‌شود؛ قیمت این قلم چیزی در حدود ۹۰ دلار است. اس‌پن همراه‌با تب اس ۳ همان چیزی است که پیش از این در دو تبلت جدید ویندوزی گلکسی بوک دیده بودیم. این قلم با قطر ۹.۴ میلی‌متری و انحنا در گوشه‌ها به‌راحتی در دست جای می‌گیرد. قلم‌های اس‌پن برخلاف اپل پنسل نیازی به شارژ شدن ندارند و می‌توان با خیال راحت مدت‌ها بدون نگرانی از ضعف عملکرد از آن‌ها استفاده کرد.

سامسونگ گلکسی تب اس 3 / Samsung Galaxy Tab S3

اس‌پن‌های جدید از ۴۰۹۶ سطح فشار پشتیبانی می‌کنند، از این رو هیچ نگرانی از نظر دقت عملکرد وجود نخواهد داشت. وزن ۹ گرمی و ابعاد استاندارد این قلم باعث شده تا با یکی از بهترین قلم‌های موجود در تبلت‌ها رو‌به‌رو باشیم؛ بااین‌حال فقدان پالم ریجکشن برای تشخیص لمس‌های اضافی در هنگام استفاده از قلم از لذت کار با آن می‌کاهد؛ این مسئله در گلکسی بوک ۱۰.۶ اینچی نیز به چشم می‌خورد. با وجود بهبودهای فراوان در اس‌پن‌های جدید هنوز هم تأخیر اندکی در کارکرد ‌آن مشاهده می‌شود، این تأخیر به وضوح در حرکت سریع قلم در کشیدن یک خط ساده نیز مشاهده می‌شود؛ البته این تأخیر در حدی نیست که در کاربردهای روزانه‌ی فرد را با مشکل رو‌به‌رو کند و می‌توان از چشم‌پوشی کرد.

نوک ۰.۷ میلی‌متری اس‌پن این تبلت یکی از ایدئال‌ترین ابعاد برای نوشتار است. همانند دیگر اس‌پن‌های سامسونگ، در این قلم نیز دکمه‌ای برای فعال‌ کردن پاک‌کن و «Air Command» قرار داده شده است. سامسونگ تنظیمات مربوط به اس‌پن را در بخش «Advanced features» قرار داده است؛ قابلیت‌هایی مانند نوت‌برداری در زمان خاموش بودن صفحه و Air View در این بخش قابل فعال‌سازی هستند.

بررسی تب اس 3

با نزدیک کردن قلم به نمایشگر و فشردن دکمه‌ی روی آن منوی «Air Command» ظاهر خواهد شد. در این بخش علاوه بر امکان اضافه کردن میان‌برهای مختلف، ابزار نوت‌برداری و «Smart select» دردسترس هستند. ویژگی «Smart select» که برای گرفتن اسکرین‌شات از منطقه‌ی خاصی از صفحه به کار می‌رود، پیش از این در گوشی‌های سامسونگ استفاده‌ شده است. سامسونگ محلی برای قرار گرفتن قلم در تب اس ۳ تعبیه نکرده است بنابراین باید مراقب گم شدن این کالای ۹۰ دلاری باشید. خوشبختانه کلیدهای خازنی زیر نمایشگر نیز به این قلم حساس بوده و الزامی به استفاده از دست برای استفاده از آن‌ها نیست.

متاسفانه کیبورد جزو اقلام همراه‌با گلکسی تب اس ۳ نیست و بهره‌مندی از آن هزینه‌ای معادل ۱۳۰ دلار  برای شما خواهد داشت. پیش از این در بررسی گلکسی بوک عرضه‌ی قلم و کیبورد به‌عنوان اقلام همراه‌با آن را ستایش کردیم. متاسفانه زومیت کیبورد این تبلت را برای بررسی دراختیار نداشت، از این رو از هرگونه اظهارنظر در مورد کیفیت و تجربه‌ی کاربری آن خودداری می‌کنیم.

اسپیکر و دوربین

سامسونگ اسپیکرهای تب اس ۳ را با همکاری AKG برای ارائه یک تجربه‌ی صوتی مناسب بهینه‌ کرده است. اسپیکر‌های قرار گرفته در لبه‌های بالایی و پایینی تب اس ۳ با وجود اینکه از نظر نگارنده ایدئال‌ترین آرایش اسپیکر برای این تبلت‌ نیستند، اما عملکرد بسیار خوبی از نظر حجم صدا، شفافیت و وضوح ارائه می‌دهند. یکی از مشکلات بزرگ چینش اسپیکر در لبه‌‌ی گجت‌ها، قرارگیری دست روی خروجی صدا است. ازآنجاکه تب اس ۳ با تشخیص حالت قرارگیری تبلت، نحوه‌ی خروجی صدا را تغییر می‌دهد و به لطف استفاده از ۴ اسپیکر در تب اس ۳، هیچگاه شاهد چنین مشکلی نخواهیم بود.

تجربه‌ی صوتی ما از تماشای فیلم و شنیدن موسیقی با تب اس ۳ کاملا رضایت بخش بوده است. حجم صدای خروجی نیز نسبت به نسل گذشته‌ی افزایش یافته است؛ تب اس ۲ از اسپیکرهای مونو بهره می‌برد. سامسونگ درکنار این اسپیکرها، تنظیمات و قابلیت‌های خوبی مانند آپ‌اسکیل‌کننده‌ رزولوشن صدا، اکوالایزر و شبیه‌ساز آمپلی‌فایر را در بخش «Sound Quality And Effects» گرد هم آورده است. پشتیبانی از خروجی صدای ۲۴ بیت و قابلیت‌های نرم‌افزاری تب اس ۳ در زمینه‌ی صدا باعث شده تا شنیدن موسیقی با هدفون نیز لذت‌بخش‌تر از گذشته شود.

بررسی تب اس 3

بارها در بررسی‌های خود از تبلت‌ها به این نکته اشاره کرده‌ایم که تبلت وسیله‌ای مناسب برای عکاسی نیست؛ گلکسی تب اس ۳ نیز از این قضیه مستثنی نبوده و با وجود پرچم‌دار بودن در بحث دوربین چیزی فراتر از تبلت‌های دیگر ارائه نمی‌دهد. سامسونگ از یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی با f/1.9 و فوکوس خودکار در این تبلت بهره برده است. دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی دستگاه نیز که f/2.2 دارد، تنها برای مکالمه تصویری مناسب است.

سامسونگ گلکسی تب اس 3 / Samsung Galaxy Tab S3

دوربین اصلی و سلفی تب اس ۳ به ترتیب قادر به ثبت ویدئوهای 4K و تمام HD هستند. رابط کاربری دوربین همان‌ چیزی است که در گوشی‌های جدید سامسونگ شاهد آن هستیم. با سوایپ به سمت به سمت چپ، فیلترهای مختلف دردسترس خواهند بود و سوایپ به راست نیز مودهای مختلف عکاسی مانند حالت پرو، HDR و پانوراما را دراختیار کاربر قرار می‌دهد. در بحث کیفیت تصاویر و ویدئوها، تب اس ۳ به‌عنوان یک محصول گران‌قیمت و بالارده شما را مایوس خواهد کرد. عکس‌ها در شرایط مختلف نوری همراه‌با نویز هستند و این مسئله در محیط‌های کم نور مشهود‌تر است. با کنار گذاشتن بحث رقابت با آیپدهای اپل و کاهش سطح انتظارات از دوربین یک تبلت، دوربین‌های تب اس ۳ راضی‌کننده خواهند بود.

رابط کاربری

اگر نگاهی به گذشته‌ی رابط کاربری سامسونگ در گوشی‌ها و تبلت‌های آن بیاندازیم به محیطی شلوغ و پر از امکانات گیج‌کننده خواهیم رسید. اما خوشبختانه سامسونگ در دو سال اخیر روند جدیدی را در توسعه‌ی رابط کاربری در پیش گرفته است به‌طوری‌که رابط کاربری گجت‌های این شرکت ساده‌تر و عامه‌پسندتر از گذشته شده‌اند. رابط کاربری تاچ‌ویز حتی با وجود نصب شدن روی پرچمداران گذشته‌ی سامسونگ تجربه‌ی روان و لذت‌بخشی را ارائه نمی‌داد.

بررسی تب اس 3

گلکسی تب اس ۳ به‌صورت پیش‌فرض با اندروید ۷.۰ نوقا و رابط کاربری جدید و زیبای سامسونگ عرضه می‌شود. متاسفانه تبلت‌های اندرویدی از نظر توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها و رابط کاربری اختصاصی برای آن‌ها مورد بی‌مهری توسعه‌دهندگان و شرکت‌های سازنده‌‌ قرار گرفته‌اند. بر کسی پوشیده نیست که پس از سال‌‌ها از عرضه‌ی اندروید هنوز هم مشکلاتی در سازگاری آن با تبلت‌ها مشاهده می‌شود. به‌طوری‌که هنوز راه‌حل سریعی برای مالتی‌تسکینگ در تبلت‌های اندرویدی وجود ندارد. سامسونگ از سال‌ها پیش به‌دنبال ارتقای وضعیت چند وظیفه‌گی در گوشی‌ها و تبلت‌های خود بوده است؛ استفاده از قابلیت‌هایی مانند اجرای دو اپلیکیشن به‌صورت هم‌زمان و اجرای اپ‌ها به‌صورت شناور سابقه‌ای چند ساله در گوشی‌ها و تبلت‌های سامسونگ دارد.

اپلکیشن اختصاصی نوت‌برداری سامسونگ موسوم به «Samsung Notes» نسبت به گذشته تفاوت چندانی نکرده است. این اپلیکیشن با وجود امکانات متنوع مانند اضافه کردن عکس و صوت همچنان بهترین انتخاب برای نوت‌برداری در تبلت‌ها نیست.

امکانات رابط کاربری تب اس ۳ تقریبا همان چیزی است که در گوشی‌های این شرکت کره‌ای دیده‌ایم. علاوه بر تنظیمات بخش صدا، نمایشگر و قلم که پیش از این به آن پرداخته شد قابلیت‌هایی همچون «Pop-up view» و «Split screen» همانند گوشی‌های سامسونگ در بخش ویژگی‌های پیشرفته‌ در تنظیمات دردسترس هستند. با لمس کلید خازنی اپلیکیشن‌های اخیر برای برنامه‌های اجرا شده دو گزینه‌ی استفاده از اسپلیت اسکرین و پاپ‌آپ ویو دردسترس شما خواهند بود. در این حالت با کشیدن اپلیکیشن موردنظر و درگ کردن آن به بالای صفحه حالت اسپلیت اسکرین و با درگ کردن آن به مستطیل کوچک ظاهر شده در این بخش قابلیت پاپ‌آپ ویو دردسترس خواهد بود. قابلیت پاپ‌آپ ویو را می‌توان با سوایپ قطری از گوشه‌های بالایی نیز برای یک اپلیکیشن فعال کرد.

بررسی تب اس 3

بخش مهم و البته کاربردی دیگری که در رابط کاربری جدید سامسونگ به چشم می‌خورد، بخش «Device maintenance» است؛ کاربر با ورود به این بخش با چهار گزینه برای بهینه‌سازی مصرف باتری، حافظه‌ی رم و حافظه‌ی ذخیره‌سازی و تنظیمات مرتبط با امنیت رو‌به‌رو خواهد شد. در بخش باتری، امکان محدود کردن سرعت پردازنده و مصرف اینترنت اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه وجود دارد. امکانات این بخش به‌صورت کامل در مقاله‌ی بررسی بخش نرم‌افزار گلکسی اس ۸ تشریح شده است.

سامسونگ فلو (Samsung Flow) به‌عنوان پل ارتباطی بین تبلت‌ها و گوشی‌های سامسونگ در تب اس ۳ نیز حضور دارد. به لطف این اپلیکیشن می‌توان علاوه بر انتقال فایل بین دو دستگاه، به اعلان‌ها و تماس‌ها نیز از روی تبلت دسترسی پیدا کرد. سامسونگ «Secure Folder» را به‌عنوان یک بخش خصوصی و امن برای اطلاعات، تصاویر و فایل‌ها درنظر گرفته است. همکاری مایکروسافت و سامسونگ برای استفاده از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌‌های ردموندی‌ها همچنان ادامه داشته و شاهد اپلیکیشن‌هایی مانند مایکروسافت ورد، پاورپوینت و وان‌درایو در تب اس ۳ هستیم؛ کاربر قادر به حذف این اپلیکیشن‌ها از تبلت نبوده و تنها غیرفعال کردن آن‌ها امکان‌پذیر است.

بررسی تب اس 3

سامسونگ بخشی به‌نام «گیم لانچر» نیز برای رابط کاربری جدید خود تدارک دیده است. این بخش در تمام گوشی‌ها و تبلت‌هایی که رابط کاربری جدید سامسونگ را اجرا می‌کنند دردسترس است. گیم‌لانچر امکانات متنوعی از جمله گرفتن اسکرین‌شات، ضبط ویدئو، خاموش کردن اعلان‌ها و تنظیم عملکرد کلی دستگاه در هنگام اجرای بازی را دراختیار کاربر می‌گذارد. با فعال‌سازی گیم‌لانچر از بخش «Advanced features» در تنظیمات، آیکون آن به لیست اپلیکیشن‌ها اضافه خواهد شد.

سامسونگ قابلیتی نیز برای غیرفعال کردن لمس در بخش‌های دلخواه از صفحه دارد؛ قابلیت «Interaction Control» را پس از فعال‌سازی در بخش «Accessibility» با فشردن دکمه‌ی هوم و کلید کاهش حجم صدا دراختیار خواهید داشت. به‌عنوان پایان بخش بررسی رابط کاربری تب اس ۳ باید گفت این رابط کاربری بدون شک یکی از بهترین نمونه‌های موجود در بین تبلت‌های اندرویدی است بااین‌حال هنوز ضعف‌هایی از نظر اپلیکیشن‌های اختصاصی برای تبلت‌ها در این اکوسیستم مشاهده می‌شود.

سخت‌افزار و عملکرد

برخلاف آیپد‌های اپل که همواره از بهترین مشخصات سخت‌افزاری بهره‌مند بوده‌اند، سخت‌افزار تبلت‌های پرچم‌دار اندرویدی ضعیف‌تر از گوشی‌های بالارده‌ی‌ مبتنی بر این سیستم‌عامل هستند. سامسونگ در تب اس ۲ از پردازنده‌ی میان‌رده‌ی اسنپدراگون ۶۵۲ استفاده کرده بود اما قلب تپنده‌ی تب اس ۳ پردازنده‌ای بالارده و پرچم‌دار است؛ البته پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۲۰ استفاده شده در تب اس ۳ مربوط به سال گذشته بوده و دیگر بهترین در نوع خود نیست. پردازنده‌ی چهار هسته‌ای اسنپدراگون ۸۲۰ با دو هسته‌‌ی ۱.۶ و ۲.۱۵ گیگاهرتزی کایرو درکنار آدرنو ۵۳۰ وظیفه‌ی پردازش فرامین کاربر را برعهده دارند. در نگاه اول شاید استفاده از پردازنده‌ی قدیمی کمی ناامیدکننده به‌نظر برسد اما واقعیت این است که اسنپدراگون ۸۲۰ کاملا از عهده‌ی اجرای نرم‌افزارها و بازی‌ها بر خواهد آمد. در تجربه‌ی چند روزه‌ی ما از گلکسی تب اس ۳ مشکل خاصی از نظر افت فریم در بازی‌ها و لگ در اپلیکیشن‌ها و رابط کاربری مشاهده نشد.

سامسونگ گلکسی تب اس 3 / Samsung Galaxy Tab S3

سامسونگ این تبلت را با ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم عرضه کرده است؛ با وجود اینکه در بیشتر مواقع بین ۱.۲ الی ۱.۵ گیگابایت از این میزان دردسترس است مشکلی از نظر مالتی‌تسکینگ در این تبلت مشاهده نمی‌شود. سامسونگ تنها ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی از نوع eMMC برای تب اس ۳ درنظر گرفته است؛ خوشبختانه امکان افزایش این میزان با حافظه‌های microSD وجود دارد. ما در زومیت به منظور ارزیابی دقیق‌تر عملکرد تب اس ۳ بنچمارک‌های مختلفی را روی این تبلت نصب و نتایج آن را استخراج کرده‌ایم:

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل پرچم‌دار

تلفن / تبلت

AnTutu 6

3DMark

IceStorm

Unlimited

PCMark

Work 2.0

/Overall

Web Browsing

Geekbench 4

/Single

Multi

GFXBench

/Manhattan 3.1

Offscreen

GFXBench

/Car Chase

Offscreen

GFXBench

/T-Rex

OffScreen

Vellamo

/Browser

Metal

CF Bench

v1.3

Galaxy Tab S3

143163

27320

4759

4887

1730

3857

30FPS

42FPS

13FPS

17FPS

56FPS

80FPS

5096

2701

37851

OnePlus 5

171993

41163

6666

1953

6716

40FPS

40FPS

24FPS

24FPS

60FPS

113FPS

7303

2714

68851

Sony Xperia XZ Premium

161200

39926

6675

6287

1979

5927

41FPS

40FPS

25FPS

23FPS

60FPS

108FPS

6739

3423

65027

HTC U11

173946

40449

6887

6323

1892

6350

14FPS

31FPS

10FPS

19FPS

48FPS

89FPS

7044

2720

68303

Samsung Galaxy S8+

173282

31219

5307

5162

2019

6452

22FPS

36FPS

13FPS

25FPS

57FPS

103FPS

7565

3209

58165

LG G6

130962

*

5221

4157

1749

4170

12FPS

26FPS

8.2FPS

16FPS

41FPS

63FPS

4368

3625

34373

Samsung Galaxy S8

171795

28659

5045

4773

1988

6627

23FPS

35FPS

13FPS

25FPS

58FPS

104FPS

4467

3348

54718

HTC U Ultra

148858

26849

6489

5789

1645

4014

44FPS

23FPS

18FPS

18FPS

57FPS

61FPS

5888

3091

67896

Huawei P10

120,852

22,923

6299

5521

1928

5608

18FPS

17FPS

12FPS

9.9FPS

52FPS

55FPS

6004

2737

55,639

Xiaomi Mi Mix

138654

26098

6798

5902

1821

4296

46FPS

22FPS

19FPS

19FPS

57FPS

63FPS

5978

3124

69034

Google Pixel Xl

138,423

25,856

6589

5871

1478

4218

44FPS

21FPS

18FPS

17FPS

57FPS

62FPS

5846

3087

68021

Huawei Mate 9

122,178

27,471

6321

5612

1940

5855

20FPS

20FPS

12FPS

11FPS

57FPS

62FPS

- / 3382

59,427

Moto Z

136846

24987

18FPS

32FPS

12FPS

19FPS

4901

3458

65879

Xiaomi Mi5s

134568

25648

1701

3992

26FPS

26FPS

16FPS

16FPS

4896

3345

64359

Xperia XZ

124589

24569

4856

3256

64589

Apple iPhone 7

168242

Galaxy Note 7

132586

23989

4823

2956

63989

OnePlus 3

141895

27546

4986

3568

66587

LG G5

128459

26152

4869

3465

65986

Galaxy S7 edge

127589

24046

4789

3058

65489

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد تب اس ۳ عملکرد قابل‌قبولی از خود در بنچمارک‌ها نشان داد. بااین‌حال نمی‌توان آن را برای یک دستگاه مبتنی بر اندروید عالی توصیف کرد؛ امتیازات کسب شده توسط گوشی‌های پرچم‌دار سال جاری اختلافی ۲۰ تا ۳۰ درصدی را با تب اس ۳ نشان می‌دهند. البته این اختلاف باتوجه‌به استفاده‌ی آن‌ها از پردازنده‌های قوی‌تر و جدید‌تر کاملا طبیعی است.

باتری

باتری مولفه‌ی مهمی در انتخاب تبلت‌ها محسوب می‌شود؛ اما متاسفانه پیشرفت‌ها در این بخش کندتر از آن است که بتوان تصور دستگاهی با شارژدهی عالی را در زمان فعلی داشت. محدودیت شرکت‌ها در افزایش ظرفیت باتری، کم شدن ضخامت دستگاه‌ها و فقدان تکنولوژی‌های انقلابی از دلایل اصلی یکنواخت شدن نتایج بنچمارک‌های باتری به شمار می‌رود. سامسونگ ظرفیت باتری تب اس ۳ را کمی نسبت به نسل گذشته افزایش داده و از ۵۸۷۰ به ۶۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت رسانده است. تب اس ۳ به لطف پشتیبانی از شارژ سریع در کمتر از ۱۶۰ دقیقه کاملا شارژ می‌شود؛ چنین زمانی برای یک دستگاه با باتری ۶۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی نتیجه‌ی ایده‌آلی به‌نظر می‌رسد، آیپدهای اپل به زمان بسیار بیشتری برای شارژ شدن کامل نیاز دارند.

سامسونگ گلکسی تب اس 3 / Samsung Galaxy Tab S3

برای بررسی عملکرد باتری تب اس ۳ پس از خاموش کردن تمام ارتباطات بی‌سیم گوشی، میزان روشنایی نمایشگر را روی ۲۰۰ نیت تنظیم کرده و ویدئو HD تست خود را روی آن اجرا کردیم؛ تب اس ۳ در این آزمایش توانست با یک بار شارژ کامل ۹ ساعت و ۵ دقیقه ویدئو پخش کند. سامسونگ در تبلیغات خود قول ۱۲ ساعت پخش ویدئو را به کاربران داده است؛ البته تست باتری از مواردی محسوب می‌شود که به شرایط آزمایش از قبیل روشنایی نمایشگر و حتی ویدئو بستگی دارد. تب اس ۳ در وب‌گردی ضعیف‌تر از انتظار ظاهر شد و با یک بار شارژ کامل در روشنایی مشابه با تست ویدئو تنها ۶ ساعت و ۱۵ دقیقه دوام آورد. نتیجه‌ی ۶ ساعتی در تست باتری PCMark‌ نیز چیزی فراتر از یک عملکرد معمولی را نشان نمی‌دهد. در تست GFXBench Manhattan 3.1 نیز در بخش‌های «LongTime Performance» و «Battery LifeTime» به ترتیب نتایج ۵۹۳ فریم‌بر‌ثانیه و ۳۳۰ دقیقه بدست آمده است.  

جمع‌بندی

گلکسی تب اس ۳ یک تبلت اندرویدی بالارده و تمام عیار است که به‌راحتی در بین بهترین‌ها قرار می‌گیرد. نمایشگر با کیفیت، وزن اندک و زیبایی تب اس ۳ در اولین استفاده از آن شما را مجذوب خود خواهد کرد بااین‌حال عملکرد متوسط باتری و دوربین، قیمت بالا و استفاده از پردازنده‌ی سال گذشته این تبلت را از بهترین بودن در بازار تبلت‌ها دور می‌کند.

سامسونگ گلکسی تب اس 3 / Samsung Galaxy Tab S3

سامسونگ برخلاف اپل، قلم را نیز همراه‌با تبلت خود عرضه می‌کند؛ اما خرید کیبورد هزینه‌ی اضافی به کاربر تحمیل خواهد کرد. عملکرد اس پن در تب اس ۳ در یک کلام عالی است؛ اما عدم شناسایی لمس‌های دست در حین کار با قلم به تجربه‌ی فرد از آن لطمه می‌زند. پس از روزها کارکردن با تب اس ۳ و مشاهده‌ی نتایج بنچمارک‌ها به این نتیجه رسیدم که این تبلت تا مدت‌ها قادر به پاسخگویی به نیازهای روزمره‌ی کاربر خواهد بود.

شما هم‌اکنون قادر به خرید نسخه‌ی LTE این دستگاه با قیمت تقریبی ۲,۷۵۰,۰۰۰ تومان هستید.

نکات مثبت

  • فروش همراه‌با قلم اس پن
  • وزن کم و طراحی زیبا 
  • نمایشگر بسیار با کیفیت از نوع سوپر امولد
  • شارژ شدن کامل در کمتر از ۳ ساعت 

نکات منفی

  • نبودن کیبورد در بین اقلام همراه‌با تبلت
  • عملکرد متوسط باتری 
  • مشکل در شناخت لمس‌های دست در هنگام کار با قلم
  •  استفاده از پردازنده‌ی سال گذشته
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات