توصیه هایی برای پرورش کارمندان خلاق

دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
فرهنگ نوآوری سازمانی، یکی از مهم‌ترین نیازها برای رسیدن به موفقیت است که باید توسط رهبران کسب و کار جدی گرفته شود.
تبلیغات

برخی کارآفرین‌ها برای موفقیت ،بر بازار هدف و مشتریان خود تمرکز می‌کنند. اینجا باید گفت  آب در کوزه و آن‌ها گرد جهان می‌گردند. نکته‌ی مهم این است که نباید قدرت فرهنگ و نوآوری سازمانی را دست کم گرفت و تمام تلاش‌ها را صرفا بر محصول و بازار هدف متمرکز کرد. نوآوری و خلاقیت می‌تواند اتومبیل کسب و کار شما را سریع‌تر کند و کسب‌ و کارتان را از دست‌انداز مشکلات در جاده موفقیت مصون بدارد. در ادامه با زومیت همراه باشید تا این موارد را موشکافانه‌تر شرح دهیم.

در برخی از کسب‌وکارها ما شاهد فرهنگ‌های سازمانی سمی بوده‌ایم که تأثیر بدی روی سازمان و افراد گذاشته‌اند؛ برای نمونه می‌توانید نگاهی به سرویس رزرو تاکسی اوبر بیندازید. فرهنگ مانند یک شمشیر دو لبه عمل می‌کند و اگر نوع درست و مناسب آن را در سازمان ترویج ندهیم، محکوم به شکست خواهیم بود. برای نمونه می‌توانید به 3M آمازون یا گوگل درایو نگاهی بیندازید تا پیشرفت چشمگیر آن‌ها را مشاهده کنید.

پرورش فرهنگ نوآورانه یکی از مهم‌ترین مزیت‌های رقابتی و موفقیت‌آمیز در آینده به شمار می‌آید که به آن «مزیت نامرئی» هم می‌گویند.

در اینجا ۵ راه برای ایجاد مزیت نامرئی از طریق فرهنگ سازمانی را مرور می‌کنیم:

۱-  با ذهنیت نوآورانه خود عمل کنید و راه پیشرفت را تعریف کنید

کسب و کار

شما به‌عنوان یک رهبر ارزش‌آفرین، چگونه می‌خواهید جهان را طبق خواسته مشتری‌های خود تغییر دهید؟ شرکت نرم‌افزاری اینتویت مأموریت خود را برای رسیدن به این هدف با این جمله تعریف کرده است: «برای تکمیل مأموریت خود در بهبود زندگی مشتریان نباید به عقب برگردیم و روحیه نوآورانه خود را ساکن رها کنیم.»

شبکه رادیوتلویزیونی KQED واقع در سانفرانسیسکو، نوآوری فرهنگی خود را به‌طور گسترده‌تری توضیح می‌دهد: «انجام کارهای درست برای مخاطبان، جامعه، کارمندان و سازمان خود با پیگیری مستمر و بهبود انتخاب و چگونگی انجام کارهایمان.»

برای همه روشن کنید که قرار است چگونه زندگی مردم را بهبود ببخشید و تمرکز استراتژیک کارمندان خود را افزایش دهید.

۲-  ابزار تجارتی را در اختیار کارمندان سازمان قرار دهید

شما نمی‌توانید فقط به کارمندان بگویید «باانگیزه کار کن» و انتظار دیدن نتایج مطلوب داشته باشید. افراد برای پرورش نوآوری تجارتی خود نیاز به استفاده از ابزار تجارتی دارند. خبر خوب اینجا است که ابزارهای زیادی برای انجام دادن این کار برای شما وجود دارند. می‌توانید پس از سفارشی‌سازی از این نوع ابزارها استفاده کنید. هرکدام از بسته‌های ابزاری ساختار خاص خود را دارد که می‌توان از کیت ابزار دانشکده طراحی استنفورد به‌عنوان بهترین نمونه نام برد. همچنین کمپانی‌های نامداری مانند ادوبی و اینتویت، ابزار خاص خود را طراحی و سفارشی‌سازی کرده‌اند. در نمونه‌های دولتی ،به‌تازگی دولت استرالیا یک بسته‌ی ابزاری مخصوص برای نیروهای عمرانی خود طراحی کرده است. برخی شرکت‌ها دوره‌های آموزشی برای شیوه استفاده از ابزارهای خود را برای کارمندانشان ارائه می‌کنند و برخی دیگر این کار را در قالب فایل‌های دیجیتال یا جزوه‌ها انجام می‌دهند.

۳-  کارمندان را به همکاری فرابخوانید

بسیاری از رهبران از نبود زمان کافی برای نوآوری شکایت می‌کنند. آن‌ها بسیار درگیر کار روزمره خود هستند و اصلاً وقت فکر کردن درباره‌ی استراتژی‌های آینده‌ی شرکت ندارند. در اینجا یک واقعیت دردناک وجود دارد: «زمان یک عنصر مهم برای نوآوری است». این می‌تواند همان دلیلی باشد که کمپانی‌های بزرگ مانند 3M و گوگل به کارمندان خود اجازه می‌دهند در روزهای تعطیل به سازمان بیایند و درباره ایده‌های جدید به بحث بپردازند. کمپانی اینتویت به بهترین نوآوران خود یک‌زمان «غیر ساختاری» می‌دهد که می‌تواند پشت سر هم در ۳ ماه استفاده شود یا در ۶ ماه کاری پخش شود. با استفاده‌ی عاقلانه از زمان، انگیزه‌ای در شما ایجاد می‌شود که می‌توانید به‌صورت هوشمندانه زمان بیشتری برای خود بخرید.

قرار دادن ۲۰ دقیقه در هفته برای تشکیل یک جلسه و بررسی ایده‌های جدید برای تغییر در استراتژی کسب و کار می‌تواند یک شروع خوب برای سازمان‌ها درراه تغییر نوآورانه باشد.

۴- کار خود را اندازه‌گیری کنید

پیتر دراکر، یکی از کارآفرینان آمریکایی، دراین‌باره می‌گوید: «هر موردی که اندازه‌گیری و تحلیل شود، بهبود می‌یابد و بهتر می‌شود». برای بسیاری از سازمان‌ها، ایده دادن واقعاً کار سختی نیست، مهم تبدیل کردن ایده به یک عامل تغییر مثبت در سازمان است.

قبلاً غول شبکه‌های اجتماعی، فیس‌بوک، در طی یک مطالعه زمان برگشت کاربران به سایت خود را شناسایی کرد و سپس به بهبود فاکتورهای مؤثر در برگشت کاربران پرداخت. همین امر باعث شد کاربران بیشتری به این شبکه اجتماعی محبوب وارد برگردند. با این داستان حتماً جادوی اندازه‌گیری عوامل را درک کرده‌اید.

پس‌ازاینکه مدیران شرکت پروکتر اند گمبل اهمیت همکاری با شرکت‌های دیگر را درک کردند، تصمیم به اندازه‌گیری ویژگی‌های محصولات ساخته‌شده با تکنولوژی شرکت‌های واسطه گرفتند. پس‌ازاین اقدامات و فهمیدن سودمندتر بودن این نوع همکاری، درصد ساخت این نوع محصولات از ۱۰ درصد به ۵۰ درصد افزایش یافت.

معیارهای دیگر که باعث ارتقاء نوآوری سازمانی می‌شوند، عبارت‌اند از:

  •  درصد درآمد حاصل از محصولات یا خدمات ارائه‌شده در سال‌های گذشته
  •  مجموعه‌ای از ایده‌های جدید که ترکیب پیشرفت و تغییر استراتژی هستند
  •  درصد کارکنانی که به آن‌ها آموزش نوآوری و ابزارهای لازم داده‌شده است

۵- از شکست‌ها درس بگیرید

مدیریت

فرهنگ نوآورانه، ریسک کاری را به یک فرصت برای یادگیری سازمانی تبدیل می‌کند. شرکت داروسازی الی لیلی، هر سال میزبان مراسم «احزاب شکست» است که در آن سازمان‌ها برای ارائه‌ی داستان‌های خود از شکست و اطلاع‌رسانی درباره آنچه از آن آموخته‌اند، گرد هم می‌آیند. گروه تاتاموتورز از هند در آخرین مراسم برنده جایزه «بهترین ایده شکست‌خورده» شد. هدف تاتاموتورز این بود که اطلاعات ارزشمند ناشی از شکست را شناسایی می‌کرد و درعین‌حال به عوامل شناسایی کننده پاداش می‌داد. با این روش‌ها تاتاموتورز توانست جایزه «بهترین ایده شکست‌خورده» را تصاحب کند.

از امتیاز نامرئی خود استفاده کنید تا بتوانید نتایج نامرئی به دست آورید.

 واقعیت این است که بیشتر رهبران کسب و کار، شخصاً محصولات، خدمات، فرآیندها یا مدل‌های تجاری خود را ایجاد نمی‌کنند. شغل یک رهبر ارزش‌آفرین این است که محیطی ایجاد کند تا نوآوری تبدیل به یک کار عادی در بین افراد کسب و کار شود.

بر خلاف فناوری، محصولات و خدمات، فرهنگ نوآوری شرکت نمی‌تواند توسط رقبا کپی شود. این یک مزیت رقابتی بسیار مفید محسوب می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات