هیچ سایتی برای ثبت نام متقاضیان وام یک میلیون تومانی اعلام نشده است

جمعه ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
پس از انتشار خبر ثبت‌نام برای وام یک میلیون تومانی در یک سایت، حواشی زیادی بر سر اطلاع‌رسانی نادرست در این زمینه شنیده می‌شود.
تبلیغات

رئیس‌جمهور روز ۱۸ فروردین در جلسه‌ی هیأت دولت از پرداخت اعتبار یک میلیون تومانی به یارانه‌بگیران در شرایط تعطیلی کسب‌وکارها در زمان اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی برای پیش‌گیری از شیوع ویروس کرونا خبر داد. پیش از این، کمک‌های دولت به قشر آسیب‌پذیر، اعطای ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به ۳ میلیون نفر و سپس، وام یک تا دو میلیون تومانی به ۴ میلیون نفر اعلام شده بود.

رئیس‌جمهور گفت اعتبار تخصیص‌یافته به یارانه‌بگیران طی یک سال از یارانه‌ی آن‌ها کسر خواهد شد و به ۲۳ میلیون خانوار تعلق می‌گیرد. روحانی گفت برای این منظور حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

وام یک میلیونی

جدای از اختصاص اعتبار یک میلیونی تومانی، وام یک تا دو میلیون تومانی به‌صورت قرض‌الحسنه و با سود ۱۲ درصد حواشی بسیاری را به‌وجود آورده است. محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه روز ۲۰ فروردین در حاشیه‌ی جلسه هیأت دولت در توضیح طرح مذکور اعلام کرد که نیازی به مراجعه‌ی حضوری مردم به بانک‌ها برای دریافت وام نیست و آن‌ها باید صرفا در سایت ثبت‌نام کنند. بااین‌حال اعلام‌نکردن نام سایت موردنظر، مشکلات و ابهاماتی را به‌وجود آورد.

بالافاصله پس از اعلام ثبت‌نام کردن برای وام در سایت، خبرگزاری‌های رسمی کشور ازجمله خبرگزاری صدا و سیما، باشگاه خبرنگاران جوان، ایرنا، ایسنا و غیره، نسبت‌به اعلام سایت هدفمندسازی یارانه‌ها به آدرس Refahi.ir برای ثبت‌نام وام یک میلیون تومانی اقدام کردند؛ چرا که باتوجه به گفته‌های رئیس سازمان برنامه و بودجه، تنها سایت مرتبط با یارانه، سایت هدفمندسازی یارانه‌ها محسوب می‌شود.

با مراجعه‌ی گسترده‌ی مردم، سایت هدفمندسازی یارانه‌ها مدتی از دسترس خارج شد. در مراجعه‌ی بعدی به سایت، خبری از گزینه‌ی مربوطه برای ثبت‌نام وام دیده نمی‌شد و ازآنجاکه مردم تنها خبر ثبت‌نام ازطریق سایت هدفمندسازی یارانه‌ها را شنیده بودند و در گفته‌های مبهم نوبخت نیز اشاره به سایت دیگری به‌نظر نمی‌رسید، تعداد زیادی درخواست «اهدای یارانه» از روز ۲۰ فروردین در سامانه هدفمندسازی یارانه‌ها ثبت شد؛ درحالی‌که گزینه‌ی اهدای یارانه به‌معنی اختصاص یارانه‌ی افراد به دولت و انصراف از دریافت آن است.

در قدم بعدی، نوبخت در توضیحاتی اعلام کرد که هنوز سامانه‌ای برای ثبت‌‌نام وام یک میلیون تومانی فعال نشده است؛ پس از آن، بسیاری از خبرگزاری‌ها خبر «اعلام سایت ثبت‌ نام وام یک میلیون تومانی» را حذف کردند.

درنهایت و برای روشن‌شدن بیشتر ماجرا، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اطلاعیه‌ای در این زمینه صادر کرده و در آن از مردم خواست تا به شایعات توجه نکنند. در این اطلاعیه آمده است:

به‌دنبال اعلام خبر ثبت‌نام وام یک میلیون تومانی، مطالبی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است مبنی بر اینکه برای ثبت درخواست خود، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایت‌های مربوط به این وزارتخانه مراجعه شود. به اطلاع رسانه‌ها و هموطنان می‌رساند؛ همان‌گونه که در اطلاعیه سازمان برنامه و بودجه منتشره در تاریخ ۲۰ فروردین ماه آمده است، هنوز نحوه، زمان‌بندی و نشانی هیچ سایتی جهت انجام اقدامات لازم برای متقاضیان این تسهیلات نهایی و اعلام نشده است.بر همین اساس، ضمن عنایت ویژه به این موضوع و پرهیز از توجه به اخبار ساختگی، جعلی و شایعه پراکنی‌ها تأکید می‌شود اخبار و اطلاعیه‌ها در این خصوص را صرفاً از منابع و پایگاه اطلاع‌رسانی رسمی این وزارتخانه دنبال کنید.

سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز اعلام کرد یارانه‌ی افرادی که به اشتباه تقاضای اهدای یارانه داده‌اند، حذف نمی‌شود. در این اطلاعیه آمده است:

تأکید می‌شود؛ به‌دنبال اشتباه در اعلام سایت refahi.ir برای ثبت‌نام وام یک میلیون تومانی که بلافاصله سازمان برنامه و بودجه کشور آن را تکذیب کرد، کسانی که از روز گذشته با مراجعه به این سایت سهوا گزینه اهداء یارانه را انتخاب کردند نگران نباشند. یارانه این افراد همچنان برقرار و پرداخت می‌گردد.بلافاصله بعد از فراهم شدن تمهیدات و تدوین دستورالعمل ثبت‌نام متقاضیان، مراتب از طریق اطلاعیه رسمی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

حال باید سوال کرد که آیا اشتباه اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها رخ داده یا ناشی از اطلاع‌رسانی نادرست و پرابهام نوبخت و دولت در این زمینه بوده است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات