بهترین برنامه های حذف دائم و ایمن اطلاعات کامپیوتر

شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
مطالعه 11 دقیقه
وکتوری که قطعه قطعه شدن برگه ای کاغذ را نشان می دهد
برای پاک شدن دائمی داده‌ها از کامپیوتر تنها حذف عادی اطلاعات کافی نیست؛ بلکه باید از نرم‌افزارهایی استفاده کرد که به این منظور توسعه یافته‌اند.
تبلیغات

اگر قصد خرید کیس جدید و فروش کامپیوتر قدیمی خود را دارید اما نمی‌خواهید اطلاعات خصوصی شما دست فرد دیگری بیفتد، برای شما پیشنهادی داریم. می‌توانید از نرم‌افزارهایی که وظیفه‌ی آن‌ها حذف کامل تمامی داده‌ها است، استفاده کنید.

در صورتی که با چنین اپلیکیشن‌هایی آشنایی ندارید و به دنبال راهی برای پاک کردن دائمی اطلاعات هارد دیسک می‌گردید، ما فهرستی تهیه کرده‌ایم که شامل برترین نرم‌افزارهای موجود در زمینه حذف ایمن داد‌ه‌ها از حافظه کامپیوتر شخصی می‌شود.

هنگام استفاده از نرم‌افزار پاک‌کننده فایل، باید نهایت دقت را به کار ببرید. اگر داده مهمی به‌اشتباه پاک شود، بازیابی آن غیرممکن خواهد بود.

Kernel File Shredder

گزینه های مختلف در صفحه کرنل برای حذف

نرم‌افزار حذف دائمی فایل Kernel File Shredder ابزاری حرفه‌ای برای پاک کردن همیشگی اطلاعات خصوصی کاربران است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این نرم‌افزار می‌توان به سرعت بالای آن در حذف اطلاعات و سادگی کار با آن اشاره کرد. در کرنل فایل شردر شاهد استفاده از الگوریتم گاتمن هستیم که از بهترین روش‌ها برای حذف ایمن و دائم اطلاعات به‌شمار می‌رود.

علاوه بر استفاده از الگوریتم گاتمن که توسط پیتر گاتمن توسعه داده شده است، از الگوریتم‌های دیگری مانند Zeros ،DOD 520 و حتی الگوریتم‌های نظامی AR380-19 ارتش آمریکا و الگوریتم ۵۰۲۰ نیروی هوایی آمریکا استفاده می‌شود. برخورداری از چنین روش‌هایی برای حذف اطلاعات سبب شده تا بازیابی اطلاعات توسط نرم‌افزارهای مخصوص تقریباً غیرممکن شود.

از ویژگی‌های جالب نرم‌افزار کرنل فایل شردر امکان زمان‌بندی برای حذف دائم اطلاعات مختلف است. درواقع نرم‌افزار می‌تواند نام فایل‌هایی را که حذف می‌شود نیز تغییر دهد و در فایلی جداگانه، نام و مشخصات اطلاعات حذف‌شده را ذخیره کند. 

Eraser

چندین آیتم مختلف برای تنظیم فرایند حذف اطلاعات

نرم‌افزار Eraser ابزاری حرفه‌ای، اما با رویکردی ساده برای حذف دائم اطلاعات است. پس از اینکه اطلاعات مدنظر کاربر با استفاده از نرم‌افزار Eraser از هارد درایو حذف می‌شوند، اپلیکیشن با استفاده از الگویی حساب‌شده چندین بار در محل ذخیره‌سازی اطلاعات کاربر روی هارد درایو، اطلاعات جدیدی را نوشته و سپس حذف می‌کند. چنین اقدامی کار بازیابی اطلاعات را برای ابزارهای مخصوص چنین کاری بسیار دشوار می‌سازد.

نرم‌افزار Eraser قابل استفاده در سیستم‌عامل‌های مختلف ازجمله ویندوز XP، ویندوز سرور ۲۰۰۳، ویندوز ویستا، ویندوز سرور ۲۰۰۸، ویندوز ۷، ویندوز ۸، ویندوز ۱۰، ویندوز ۱۱، ویندوز سرور ۲۰۱۲ و ویندوز سرور ۲۰۱۶ است. علاوه‌بر ویژگی‌های ذکرشده، نرم‌افزار Eraser به‌رایگان دراختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

ازجمله روش‌هایی که نرم‌افزار Eraser برای حذف دائم اطلاعات استفاده می‌کند به مواردی ازجمله DOD 5520.22-M ،AFSSI-5020 و AR280-19 اشاره کرد.

Freeraser

آیکون سطل زباله که روی آن کلیک راست شده

سرعت بالا، دقت در حذف دائم اطلاعات و ایمن بودن فرایند جهت جلوگیری از امکان بازیابی اطلاعات سبب شده تا نرم‌افزار حذف دائمی فایل Freeraser در فهرستمان قرار گیرد. نرم‌افزار Freeraser از سه روش مانند DOD 5520.22-M که استانداردی نظامی محسوب می‌شود برای حذف دائمی فایل‌ها استفاده می‌کند.

کاربران می‌توانند از امکانات نرم‌افزار Freeraser در سیستم‌عامل‌های ویندوز XP، ویندوز ویستا، ویندوز ۷ و ویندوز ۱۰ استفاده کنند. همان‌طور که در نام نرم‌افزار Freeraser اشاره شده است، استفاده از این ابزار برای کاربران رایگان خواهد بود.

با نصب این اپلیکیشن روی سیستم‌عامل خود، آیکونی شبیه به آیکون Recycle Bin در دسکتاپ ایجاد می‌شود و کاربر برای حذف اطلاعات کافی است که فایل‌های مدنظر را به آیکون نرم‌افزار Freeraser انتقال دهد یا در منوی اپلیکیشن، آدرس پوشه و فایل‌های مدنظر خود را وارد کند.

Hard Disk Scrubber

فایل ها درحال حذف شدن از صفحه

نرم‌افزار هارد دیسک اسکرابر، ابزار رایگان دیگری است که علاوه بر حذف دائم اطلاعات، امکان نوشتن اطلاعات متفرقه روی فضای آزادشده از حافظه را دارد. درواقع نرم‌افزار هارد دیسک اسکرابر می‌تواند نه‌تنها اطلاعات مدنظر را به‌صورت کامل و دائمی از حافظه حذف کند؛ بلکه اطلاعاتی برای فریب اپلیکیشن‌های بازیابی داده روی هارد دیسک بنویسد.

محیط کاربری ساده، سرعت در انجام عملیات مختلف و راحتی کار با نرم‌افزار هارد دیسک اسکرابر سبب شده تا یکی از برترین ابزار رایگان حذف دائمی و ایمن اطلاعات شود. توسعه‌دهندگان برای پیاده‌سازی حذف اطلاعات کاربر از روش‌های AFSSI-5020 و DOD 5520.22-M استفاده کرده‌اند که هردو از استانداردهای نظامی محسوب می‌شوند.

نرم‌افزار هارد دیسک اسکرابر به کاربر اجازه می‌دهد الگوهای مختلفی برای بازنویسی اطلاعات در محل ذخیره داده‌های مدنظر روی حافظه اعمال کند تا امکان بازیابی اطلاعات را تا حد قابل توجهی دشوارتر سازد.

PC Shredder

نام فایلی در صفحه نرم افزار Pc shredder

در کنار نرم‌افزارهایی که اشاره کردیم، نرم‌افزار PC Shredder از سبک‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود؛ اما ظاهر ساده رابط کاربری یا میزان کم فضایی که از حافظه اشغال می‌کند به‌معنی ضعف این نرم‌افزار در حذف دائم اطلاعات نیست. نرم‌افزار PC Shredder از سه روش برای حذف داده‌ها استفاده می‌کند که شامل گاتمن، استاندارد نظامی DOD 5520.22-M و داده‌های تصادفی یا Random Data است. روش داده‌های تصادفی در اپلیکیشن‌های فوق نیز استفاده می‌شود.

نرم‌افزار حذف دائمی فایل PC Shredder تنها ۳۰۰ کیلوبایت از فضای حافظه را اشغال می‌کند و سرعت تقریباً قابل قبولی نیز در حذف دائم اطلاعات دارد. به همین دلیل، برای حذف دائمی فایل‌ها یکی از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شود.

Hardwipe

دو پنجره مختلف از برنامه Hardwipe

نرم‌افزار هاردوایپ در کنار برخورداری از رابط کاربری بهتر نسبت به مدل‌های فوق، ویژگی‌های جالبی نیز دراختیار کاربران قرار می‌دهد. علاوه بر امکان حذف اطلاعات هارد درایو یا حافظه‌های اکسترنال، ابزار هاردوایپ فایلی نیز از عملیات صورت‌گرفته ارائه می‌دهد که شامل نام و برخی از مشخصات فایل‌های حذف‌شده است.

بااین‌حال، هاردوایپ از مشکلی نیز رنج می‌برد. این ابزار در هر فرایند حذف دائم اطلاعات، تنها یک فایل را فراخوانی می‌کند و امکان سپردن تعدادی از پوشه‌ها برای حذف به اپلیکیشن وجود ندارد. در هر صورت، استفاده از روش‌های متعدد برای حذف داده‌ها مانند گاتمن، اشنایر، GOST R 50739-95 و DOD 5220.22-M سبب شده است تا نرم‌افزار هاردوایپ به یکی از ایمن‌ترین ابزارها برای حذف دائمی اطلاعات کاربران تبدیل شود.

WIpeFile

صفحه ای خالی از Wipefile که گزینه هایی در نوار بالایی دیده میشود

در صورتی که می‌خواهید از عدم امکان بازیابی اطلاعاتتان مطمئن شوید، نرم‌افزار وایپ‌فایل می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برایتان باشد. نرم‌افزار وایپ‌فایل از ۱۴ روش پیشرفته برای حذف دائم و ایمن اطلاعات استفاده می‌کند که می‌توان به استانداردهای نظامی DOD ،USAF و NATO اشاره کرد.

راحتی کار با نرم‌افزار WIpeFile در کنار رایگان بودن آن موجب شده است در فهرست برترین نرم‌افزارهای حذف دائم و ایمن اطلاعات از حافظه قرار گیرد.

BitRaser File Eraser

دو پنجره مختلف که گزینه های مختلف را نشان می دهد

BitRaser File Eraser یکی از بهترین نرم‌افزارهای پاک‌کننده فایل محسوب می‌شود که به‌طور دائم اطلاعات حساس لپ تاپ، رایانه شخصی و سایر دستگاه‌های ذخیره‌سازی شما را پاک می‌کند. این نرم‌افزار که به پیچیده‌ترین الگوریتم‌های جهان مجهز است، تضمین می‌کند داده‌ها به‌سرعت پاک می‌شوند.

از قابلیت‌های کاربردی BitRaser File Eraser می‌توان به پاک کردن ردپاها اشاره کرد. درواقع، نرم‌افزار مذکور ردپاهای ایجادشده توسط فعالیت‌های روزانه اینترنتی مانند کوکی‌ها، فایل‌های موقت و اطلاعات تکمیل خودکار را پاک می‌کند.

همچنین می‌توان از قابلیت Scheduler نرم‌افزار مذکور برای زمان‌بندی کردن پاک شدن فایل‌ها به‌صورت روزانه، هفتگی و ماهانه استفاده کرد.

از ویژگی‌های برتر آن می‌توان به مجهز بودن به سه الگوریتم پاک کردن اطلاعات بین‌المللی برای ویندوز و ۱۷ الگوریتم برای مک از جمله DoD 5220.22 M، GOST-R، HMG IS5 و Gutmann اشاره کرد. در ضمن، رابط کاربری BitRaser File Eraser کار کردن با آن را آسان می‌کند

File Shredder

پنجره نرم افزار File shredder

یکی دیگر از نرم‌افزارهای کاربردی برای حذف کامل فایل‌ها از سیستم File Shredder است. هنگامی که به کمک آن موارد مورد نظر را از سیستم خود پاک کنید، دیگر راهی برای ریکاوری آن‌ها وجود ندارد. برنامه مذکور سریع، آسان و قابل اعتماد است و به‌صورت رایگان در دسترس کاربران قرار دارد.

هنگامی که قصد کار با نرم‌افزار حذف دائمی فایل File Shredder را دارید، گزینه‌ای وجود دارد که به شما امکان می‌دهد از بین ۵ الگوریتم مختلف انتخاب کنید. در ضمن، برنامه مذکور به پاک‌کننده دیسک یکپارچه‌ای مجهز شده است که فضای دیسک بلااستفاده را پاک می‌کند.

Blancco File Eraser

اطلاعات مختلف از فایل در پنجره نرم افزار

Blancco File Eraser پاک شدن دائمی داده‌های حساس را تضمین می‌کند. این نرم‌افزار فریمیوم می‌تواند به‌راحتی اطلاعات مورد نظر را از سیستم شما یا هر دستگاهی که می‌خواهید،‌ برای همیشه حذف کند.

از ویژگی‌های مثبت Blancco File Eraser می‌توان به توانایی پشتیبانی از بیش از ۲۵ استاندارد پاکسازی جهانی اشاره کرد. همچنین این برنامه می‌تواند فایل‌ها و فولدرها را به‌صورت دستی و خودکار طبق تنظیمات تنظیمات کاربر پاک کند.

Disk Wipe

اطلاعات هارددرایو نوشته شده در پنجره نرم افزار

Disk Wipe نرم‌افزار پاک‌کننده فایل قابل حملی است که به‌صورت رایگان تحت مجوز EULA برای استفاده شخصی و تجاری در دسترس قرار دارد. برنامه مذکور به‌طور مؤثر و ایمن داده‌ها را به‌‌گونه‌ای حذف می‌کند که دیگر نشود آن‌ها را ریکاوری کرد.

قابلیت برتر Disk Wipe این است که برنامه یادشده از الگوریتم‌های قدرتمندی استفاده می‌کند تا امکان‌ هرگونه بازیابی اطلاعات به صفر برسد. همچنین سرعت بالای این نرم‌افزار به سریع‌ تمام شدن فرایند حذف فایل‌ها کمک می‌کند و لازم نیست زمان زیادی منتظر بمانید تا مراحل به پایان برسد.

همچنین همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد Disk Wipe پرتابل است و برای استفاده نیازی به نصب ندارد.

HDShredder 6

آیکون های مختلف به رنگ مشکی

بهتر است به HDShredder 6 نیز اشاره‌ای کنیم. این برنامه جدیدترین نسخه‌ی HDShredder محسوب می‌شود.

نسخه رایگانی برای HDShredder 6 وجود دارد که قابلیت‌های محدودی را در اختیارتان قرار می‌دهد اما اگر می‌خواهید اطلاعات کامل یک درایو را به‌صورت کامل حذف کنید، به دردتان می‌خورد. درواقع، این نسخه برای استفاده موقت و خصوصی در نظر گرفته شده است.

می‌توان از HDShredder 6 در ویندوز XP و نسخه‌های بالاتر برای حذف دائمی فایل‌ها استفاده کرد. همچنین برای سایر سیستم‌عامل‌ها نیز در دسترس است.

DBAN

صفحه داس آبی رنگ با اطلاعات مختلف

Darik's Boot And Nuke (معروف به DBAN) بهترین نرم افزار رایگان حذف داده محسوب می‌شود. این برنامه‌ای منبع‌باز و ابزاری عالی است که اگر می‌خواهید HDD را به‌طور کامل پاک کنید، مطمئناً به کارتان می‌آید. با این حال، باید بدانید که از SSD پشتیبانی نمی‌کند.

باید به این نکته اشاره کرد که نرم‌افزار مذکور از روش‌های DoD 5220.22-M, RCMP TSSIT OPS-II, Gutmann, Random Data, Write Zero برای فرایند حذف اطلاعات استفاده می‌کند.

DBAN به‌صورت رایگان در قالب ISO آماده در دسترس قرار دارد، بنابراین تنها کاری که باید انجام دهید، رایت کردنش روی یک سی‌دی یا فلش درایو است. استفاده از رابط منوی برنامه نیز کار آسانی به‌حساب می‌آید.

MHDD

صفحه داس مشکی با اطلاعات مختلف

MHDD یکی دیگر از ابزارهای حذف اطلاعات است که از Secure Erase برای پاک کردن هارد دیسک‌ و درایو مکانیکی استفاده می‌کند.

اسناد فراوان، بخش پرسش‌های متداول و حتی انجمنی برای برنامه MHDD وجود دارد که همگی از صفحه دانلود آن‌ها قابل دسترسی هستند و اگر سؤالی درباره این نرم‌افزار داشتید می‌توانید از آ‌ن‌ها کمک بگیرید.

یکی از معدود مشکلات برنامه این است که مانند بسیاری از موارد یاد‌شده در مقاله دارای رابط کاربری دوستانه‌ای نیست و به همین دلیل امکان دارد هر فردی نتواند به‌راحتی از آن بهره ببرد.

KillDisk

دو پنجره مختلف با آیکون های متعدد

Active KillDisk نرم‌افزاری رایگان و نسخه کوچک‌شده ابزار KillDisk Pro است. این یعنی متأسفانه برخی از تنظیمات برنامه فقط در نسخه پریمیوم دردسترس هستند.

برنامه مذکور از روش پاکسازی داده Write Zero استفاده می‌کنند. برای بهره بردن از آن نیز تنها باید فایل ISO را روی دیسک یا USB رایت کنید.

کلام آخر

در این مقاله بهترین نرم افزارهای حذف دائم اطلاعات از سیستم را گرد هم آوردیم تا بتوانید به کمک آن گزینه‌ی مورد نظر خود را پیدا و از آن استفاده کنید.

امیدواریم مقاله برایتان مفید واقع شود. در‌صورتی‌که از نرم‌افزار دیگری استفاده می‌کنید در قسمت نظرات، ابزار مورد استفاده‌ی خود را با دیگر کاربران زومیت به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات