سقوط آزاد درآمد واحد سرفیس و ویندوز مایکروسافت در سه‌ماهه مالی دوم ۲۰۲۳

چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶
مطالعه 2 دقیقه
سرفیس پرو ۹ کیک استند
گزارش عملکرد واحد سرفیس و ویندوز مایکروسافت برای سه‌ماهه‌ی مالی دوم ۲۰۲۳ این شرکت نشان از کاهش ۳۹ درصدی درآمد این بخش‌ها دارد.
تبلیغات

فروش رایانه‌های شخصی در چندماه گذشته با کاهش درخورتوجهی مواجه شده و این شرایط روی عملکرد مالی مایکروسافت نیز تأثیر گذاشته است. اگرچه درآمد کلی این شرکت در سه‌ماهه‌ی مالی دوم ۲۰۲۳ آن نسبت‌به بازه‌ی زمانی مشابه سال قبل حدود دو درصد افزایش یافته و به ۵۲٫۷ میلیارد رسیده است اما واحد کامپیوترهای شخصی غول فناوری مستقر در ردموند در این سه‌ماهه با کاهش شدید فروش مواجه شده است.

بخش Personal Computing مایکروسافت شامل سرفیس، ویندوز، ایکس‌باکس و بینگ می‌شود که در سه‌ماهه‌ی دوم مالی ۲۰۲۳ این شرکت به درآمد ۱۴٫۲ میلیارد دلاری دست یافت و این یعنی نسبت‌به بازه‌ی مشابه سال قبل با افت ۱۹ درصدی مواجه شده است. مایکروسافت پیش‌بینی کرده بود درآمد این بخش در سه‌ماهه‌ی قبل بین ۱۴٫۵ تا ۱۴٫۹ میلیارد دلار خواهد بود که بیشتر از درآمد واقعی آن است. بدین‌ترتیب انتظارات این شرکت دقیقاً برآورده نشده است و احتمالاً با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

به گزارش ویندوز سنترال، درآمد مایکروسافت از فروش مجوز نصب ویندوز روی کامپیوترهای شخصی شرکت‌های دیگر ۳۹ درصد افت کرده است. البته مایکروسافت قبلاً پیش‌بینی کرده بود که درآمد این بخش حدود ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت و بدین‌ترتیب احتمالاً از این کاهش درآمدزایی چندان غافل‌گیر نشده است.

واحد سرفیس مایکروسافت نیز در سه‌ماهه‌ی دوم مالی ۲۰۲۳ این شرکت با کاهش ۳۹ درصدی درآمدزایی مواجه شد که با تقریباً با پیش‌بینی ۳۰ درصدی این شرکت مطابقت داشت. البته این آمار نشان می‌دهد جدیدترین محصولات غول فناوری اهل ردموند ازجمله سرفیس لپ‌تاپ ۵، سرفیس پرو ۹ و سرفیس استودیو ۲ پلاس موفق نشد‌ند نظر مشتریان را به خود جلب کنند. علاوه‌براین، به‌دلیل عدم معرفی گوشی سرفیس Duo 3، این واحد مایکروسافت بی‌شک هیجان کم‌تری داشت.

بخش بازی‌ها و ایکس‌باکس مایکروسافت نیز با ۱۳ درصد کاهش درآمد نسبت به سال گذشته، ضربه‌ی بزرگی را محتمل شدند.

درآمد تبلیغاتی بخش جستجو و خبرهای مایکروسافت در سه‌ماهه‌ی مالی دوم ۲۰۲۳ آن، رشد ۱۰ درصدی را تجربه کرده که دلیل آن حجم بیشتر جستجوها عنوان شده است. تماشای تبلیغات در بخش نتایج جستجوی بینگ و خبرها در آینده‌ی نزدیک احتمالاً افزایش خواهد یافت زیرا انتظار می‌رود مایکروسافت از ChatGPT در این سرویس استفاده کند.

درآمد واحد خدمات ابری مایکروسافت در سه‌ماهه‌ی دوم مالی ۲۰۲۳ آن ۲۷٫۱ میلیارد دلار بود که نسبت‌ به سال قبل ۲۲ درصد افزایش یافته است. در این دوره‌ی زمانی، درآمد Azure نیز به‌دلیل تقاضای بالا برای خدمات مبتنی‌بر مصرف، ۳۱ درصد رشد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات