ابزارهای سنگی باستانی که در برزیل کشف شده است، ساخته دست بشر نیست

سه‌شنبه ۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
میمون ها درحال استفاده از ابزار
پژوهشگران می‌گویند ابزارهای سنگی کشف‌شده در برزیل که قبلاً تصور می‌شد، ساخته دست انسان‌های اولیه باشد، درواقع حاصل فعالیت میمون‌ها است.
تبلیغات

وب‌سایت هنر و طراحی Artnet با استناد به مقاله‌ای دانشگاهی گزارش داده است که پژوهشگران معتقدند ابزارهای سنگی باستانی یافت‌شده در برزیل، نه کار انسان‌های اولیه، بلکه ساخته‌ی دست میمون‌های کپوچین است. آگوستین ام. آگنولین، باستان‌شناس و فدریکو ال. آگنولین، دیرینه‌شناس، ماه نوامبر مقاله‌ای در مجله‌ی The Holocene منتشر کردند و در آن نوشتند: «محوطه‌های باستان‌شناسی اولیه‌ی برزیل ممکن است به میمون‌های کپوچین تعلق داشته باشد.»

به‌گزارش ساینس آلرت، در این مقاله آمده است که باستان‌شناسان در طول کاوش‌های گذشته خود در پدرا فورادا آثاری را کشف کردند که باور داشتند ابزارهای سنگی باستانی هستند که از تکه‌های کوارتز و کوارتزیت محلی ساخته شده‌اند. پدرا فورادا مجموعه‌ای از بیش از ۸۰۰ محوطه‌ی باستان‌شناسی است که در شمال‌شرقی برزیل واقع شده است.

براساس این مقاله، قدیمی‌ترین ابزار سنگی کشف‌شده به‌نظر می‌رسد تقریباً ۵۰ هزار سال قدمت داشته باشد. براین‌اساس، برخی از دانشگاهیان با اشاره به مقاله‌ی مذکور گفتند شواهدی از سکونت انسان‌های اولیه در این منطقه وجود دارد.

با‌این‌حال، یافته‌های غیرمنتظره سال ۲۰۱۶ این تئوری را رد کردند. یافته‌های حاصل از مطالعه‌ی یادشده نشان داد میمون‌های کپوچین در شمال برزیل می‌توانند ابزارهای سنگی مختلف را بسازند و استفاده کنند. همان‌طور‌که برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۷ مطرح شد، این یافته‌ها موجب ایجاد این احتمال شد که ممکن است کشفیات پدرا فورادا را میمون‌ها ساخته باشند نه انسان‌ها.

طبق گفته‌ی پژوهشگران نویسنده‌ی مقاله‌ی The Holocene ، اکنون شواهد قانع‌کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد آن ابزارها ساخت دست بشر نبوده‌اند. فدریکو ال. اگنولین گفت: «بررسی ما از شواهد نشان می‌دهد محوطه‌های باستانی در برزیل به آمریکایی‌هایی اولیه تعلق ندارد؛ بلکه حاصل فعالیت میمون‌ها است.»

پژوهشگران ابزارهای پیداشده در پدرا فورادا را با ابزارهایی مقایسه کردند که امروزه میمون‌های کپوچین می‌سازند. آگوستین ام. اگنولین گفت: «نتیجه شگفت‌انگیز بود: تفاوتی بین ابزارهای فرضی مربوط به ۵۰ هزار سال پیش انسان‌ها و ابزارهای ساخت میمون‌های امروزی وجود نداشت.»

پژوهشگران مطالعات و مشاهدات گذشته جمعیت‌های میمون کپوچین را بررسی کردند که نشان می‌دادند این نخستی‌سان‌ها از ابزارهای کوچکی مانند چکش و از سنگ‌های بزرگ و صاف به‌عنوان سندان برای شکستن پوسته مغزهای گیاهی و دانه‌ها استفاده می‌کنند. آگوستین ام. آگنولین گفت: «نتیجه این است که سنگ‌های استفاده‌شده اغلب می‌شکنند و قطعات سنگی را تولید می‌کنند که شبیه سنگ‌هایی است که انسان‌ها هنگام ایجاد ابزارهای سنگی تولید می‌کنند.»

علاه‌براین، پژوهشگران در مقاله‌ی The Holocene با اشاره به نبود آتشدان یا آثاری از بقایای مواد غذایی، گفتند شواهدی وجود ندارد که نشان‌دهنده‌ی اثری از حضور انسان باشد. فدریکو ال. اگنولین گفت: «مطالعه‌ی ما نشان می‌دهد ابزارهای کشف‌شده در پدرا فورادا و سایر محوطه‌های نزدیک در برزیل حاصل شکستن مغزهای گیاهی و سنگ‌ها به‌دست میمون‌های کپوچین درحدود ۵۰ هزار سال پیش بوده است.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات